Jak wyglądają zakupy Polaków? W koszyku przede wszystkim alkohol
Ceny jedzenia rosną, zakupy za tę samą kwotę stają się odpowiednio mniejsze, ale jedno się nie zmienia. Polacy wciąż mają duże upodobanie do alkoholu.
Problem z drogą żywnością nie dotyczy wyłącznie Polski. Bank Światowy ostrzega przed kryzysem związanym z brakiem dostępu do jedzenia. W wielu krajach inflacja dotycząca produktów spożywczych już dawno przekroczyła 170 proc. W Argentynie dobiła aż do 250.
Podobne
- Piwo tak tanie, jak 20 lat temu. Studenci mogli poszaleć
- Alkohol na komunii? Dziwi wszystkich, tylko nie Polaków
- "Piwo to nasze paliwo" - liberałowie chcą picia browarów na legalu. Wszędzie
- Młodzi Polacy o alkoholu. "Mam ochotę dać im numer do terapeuty od uzależnień"
- Pokazała paragon z Biedronki. Za zakupy warte 60 zł zapłaciła grosze
W porównaniu do krajów najbardziej dotkniętych podwyżkami żywności Polska wypada bardzo dobrze. Dane z grudnia 2023 r. mówią o 6 proc. podwyżki względem roku poprzedniego. Wcześniej było to prawie 25 proc. i wtedy faktycznie dało odczuć się gwałtowną drożyznę.
Aktywiści próbują protestować i zwrócić uwagę na trwający kryzys, a pozostali - jakoś sobie z nim radzić. Polacy wybierają jedno z niekoniecznie rozsądnych rozwiązań. W koszyku podstawowych produktów spożywczych 1/5 naszych wydatków to zakupy napojów alkoholowych - wódki i piwa.
Ile Polacy wydają na alkohol?
"Rzeczpospolita" powołując się na raport NielsenIQ, podaje, że chociaż Polacy kupują mniej, rynek rośnie - a to wszystko przez coraz wyższe ceny. To, co zaskakuje najbardziej, to podział zasobów w średnim koszyku podstawowych produktów spożywczych. Znajduje się tam m.in. pakowane mięso, woda, mleko, masło, sery i... alkohol. Ten ostatni ma zdecydowanie największy udział, podkreślmy to jeszcze raz, w koszyku podstawowych produktów spożywczych. Wydatki Polaków na wódkę i piwo to aż 20 proc. zakupów.
Polacy na alkohol w 2023 r. wydali łącznie aż 39, 6 mld złotych - 22,8 mld zł na piwo i 16,8 mld na wódkę. Dla porównania wydatki na mięso sięgnęły jedynie 9 mld zł. Pewnie dlatego, że coraz więcej osób przerzuca się na wegetarianizm... Jeśli chodzi o produkty nienależące do kategorii tzw. pierwszej potrzeby, Polacy sporo wydają na napoje gazowane. W zestawieniu "Rzeczpospolitej" znajdują się na trzecim miejscu - wyprzedzają je wydatki na alkohol i paczkowane mięso. Za słodkie napoje Polacy płacą więcej niż za wodę - 7,6 mld zł rocznie.
Promocje na wódkę. Jan Śpiewak interweniuje
- Sytuacja ekonomiczna spowodowała u wielu konsumentów niepokój związany z realnym spadkiem siły nabywczej. Najczęściej zmniejszają wydatki związane m.in. z szeroko pojętą rozrywką, gdyż są one relatywnie najczęstsze i najprostsze do ograniczenia w obliczu wzrastających wydatków na podstawowe potrzeby. W odniesieniu do tego zakup alkoholu i jego konsumpcja w domowym zaciszu, połączona także ze spotkaniami w gronie bliskich, może być swoistym substytutem różnych form rozrywki niezwiązanych z konsumpcją alkoholu, jak wyjście na koncert, do kina itp. - mówi dr Mariusz Woźniakowski z Uniwersytetu Łódzkiego dla "Rzeczpospolitej".
I tutaj całe na biało pojawiają się dyskonty (Lidl, Biedronka i Kaufland), które wprowadziły do sprzedaży wódkę w cenie 9,99 zł za pół litra. Krajowa Izba Skarbowa informuje, że akcyza od jednej butelki napoju to 14,46 zł, co oznacza, że markety muszą "dokładać" do interesu.
Na problem dostępności alkoholu oraz jego niskich cen zwraca uwagę aktywista i działacz społeczny Jan Śpiewak.
Śpiewak zawiadamia UOKIK. Chodzi o ceny alkoholu
"Złożyłem dzisiaj zawiadomienie do @UOKiKgovPL na sieć Lidl, Biedronka oraz Kaufland (sieć również postanowiła dołączyć do wojny cenowej) dotyczące stosowania tzw. dumpingu oraz czynów nieuczciwej konkurencji poprzez sprzedaż wódki poniżej kosztów produkcji, a nawet poniżej kosztów akcyzy. Nie ma przyzwolenia na rozpijanie Polaków i łamanie prawa! Polska nie może być kolonią zagranicznych korporacji" - poinformował na X.
Śpiewak jest znany z walki z alkoholem i jego promocją. Oskarżył m.in. Kubę Wojewódzkiego i Janusza Palikota o nielegalne promowanie napojów wysokoprocentowych. Toczył też walkę z Kanałem Sportowym czy głośno sprzeciwiał się promocjom typu 12+12.
Źródło: "Rzeczpospolita, "Donald"
W temacie społeczeństwo
- Polska musi uznawać małżeństwa par jednopłciowych? TSUE stoi po stronie LGBTQ+
- Jarmark all inclusive? Płacisz raz - jesz i pijesz, ile chcesz
- Piosenkarka kupiła lampę imitującą grzyba atomowego. Przez to Aespa nie wystąpi na sylwestrze w Japonii?
- Olivia Dean vs Ticketmaster. Artystka żąda TAŃSZYCH biletów na własne koncerty
Popularne
- Wojek pokłócił się z Książulem? "Niedługo dowiecie się, kim tak naprawdę jest ten gość"
- SmileLandia istnieje? Wyjaśniamy, o co chodzi w nowym trendzie
- Piosenki tworzone przez AI podbijają "Viral 50 - Polska". Wszystko przez poziom polskiej muzyki?
- Świetna wiadomość dla fanów Muminków. Pierwsza muminkowa kawiarnia otwiera się w Polsce
- Ikea wypuściła własne blind boxy. W środku m.in. ikoniczne rekiny-blåhaje
- Influencer podzieli się empatią. Pod warunkiem, że zapłacisz
- Zamknęli influencerów w więzieniu? Premiera "Eksperyment: Odsiadka" już za kilka dni
- Jarmark all inclusive? Płacisz raz - jesz i pijesz, ile chcesz
- Książulo zrobił to pierwszy raz. Dla reakcji kucharek było warto





