Meta udaremniła plany Rosji. "Największa akcja dezinformacyjna od wybuchu wojny"
Rosja stworzyła ogromną kampanię dezinformacyjną w mediach społecznościowych. Jej celem było szerzenie kłamstw na temat wojny w Ukrainie. Zarządzająca Facebookiem i Instagramem firma Meta udaremniła akcję zanim zdobyła popularność.
Wojna w Ukrainie trwa nie tylko na ulicach naszych wschodnich sąsiadów. Konflikt toczy się też w przestrzeni informacyjnej. Rosja wykorzystuje media i internet, aby powielać putinowskie kłamstwa na temat barbarzyńskiej agresji. Meta ujawniła we wtorek 27 września, że zidentyfikowała i zablokowała największą rosyjską kampanię dezinformacyjną od początku wojny w Ukrainie.
Podobne
- TikTok w Rosji to fabryka kłamstw. Wystarczy sypnąć rublami
- Facebook boi się konkurencji, dlatego zapłacił za fabrykę kłamstw o TikToku
- Grupa Anonymous na wojnie z Rosją. Rosyjskie strony internetowe atakowane przez hakerów
- Facebook będzie usuwał fake newsy o szczepionkach
- Ukrainki z TerOnlyFans sprzedają nudesy, aby pokonać Putina. Zebrały miliony na wojsko
Meta zablokowała kampanię dezinformacyjną Rosji
Kreml w akcji dezinformacyjnej miał wykorzystać setki fałszywych kont w mediach społecznościowych i dziesiątki sfabrykowanych serwisów informacyjnych. W ramach operacji powstało 60 witryn, które naśladowały znane serwisy informacyjne, takie jak brytyjski "The Guardian" czy niemiecki "Der Spiegel". Rosjanie wypełniali sfabrykowane witryny kremlowską propagandą.
Ponad 1,6 tys. fałszywych kont na Facebooku narzucało rosyjską narrację odbiorcom w Niemczech, we Włoszech, w Francji, Wielkiej Brytanii i Ukrainie. Konta rozpowszechniały linki do fake newsów i prorosyjskich zdjęć oraz filmów na Facebooku, Instagramie, Telegramie i Twitterze. Operacja miała miejsce latem tego roku.
Meta podała przykład treści, którą Rosjanie sfabrykowali w ramach akcji dezinformacyjnej. Było to wideo pt. "Ujawniono fałszywą inscenizację w Buczy". Nagranie miało sugerować odbiorcy, że to ukraińska armia jest odpowiedzialna za ludobójstwo Ukraińców w okupowanym przez Rosjan mieście Bucza.
Zasięg kampanii wzmacniały rosyjskie ambasady
Serwis "Associated Press" cytuje Davida Agranovicha, dyrektora ds. przeciwdziałania zagrożeniom w Meta: - Kampanię dezinformacyjną kilkukrotnie wzmacniały profile na Facebooku rosyjskich ambasad w Europie i Azji. Myślę, że jest to prawdopodobnie największa i najbardziej złożona akcja rosyjskiego pochodzenia, którą zablokowaliśmy od początku wojny w Ukrainie - skomentował.
Rosyjską sieć dezinformacyjną jako pierwsi zauważyli reporterzy śledczy z Niemiec. Kiedy Meta rozpoczęła śledztwo w tej sprawie, okazało się, że wiele fałszywych konto zostało już usuniętych przez automatyczne systemy Facebooka. Agranovich podkreślił, że operacja opierała się na wyrafinowanej taktyce. Jej autorzy wykorzystywali wiele języków i poświęcili dużo czasu na podrobienie stron internetowych.
Źródło: "Associated Press"
Popularne
- To oni pozwali Sylwestra Wardęgę. Lista jest bardzo długa
- W 12 godziny spała z 1000 facetów. Onlyfansiara twierdzi, że pobiła rekord
- Dubajska czekolada trafiła do Żabki. Limitowana i ekstremalnie droga
- AI Iga Świątek wali szoty w reklamie pubu Mentzena. Będą pozwy?
- "Fazolandia" sprzedana. Koniec marzenia słynnego youtubera
- Jelly Frucik spał z Wojtkiem Golą? Żaden 20-stronnicowy dokument tego nie wymaże
- Dawid Podsiadło z AliExpress. Hubert jak Maciej Musiał - też posprząta mieszkanie
- Merch Drwala 2025 nadchodzi. Trzy daty, które lepiej zapamiętaj
- 19 stycznia krytyczną datą dla TikToka. MrBeast zabrał głos