Media społecznościowe zarabiają miliardy na młodzieży

Media społecznościowe zarabiają na młodzieży. Dane niepokoją

Źródło zdjęć: © canva / canva
Weronika Paliczka,
29.12.2023 07:00

Naukowcy z Harvardu zbadali, ile serwisy społecznościowe zarobiły na reklamach skierowanych do młodzieży w 2022 r. Liczby nie pozostawiają złudzeń - media społecznościowe zarabiają miliardy na nastolatkach.

Media społecznościowe są ogromną kopalnią pieniędzy, o tym wiadomo nie od dziś. Naukowcy z Harvard T.H. Chan School of Public Health zbadali przychody mediów społecznościowych wynikające z reklam skierowanych do młodzieży. W badaniu wzięto pod uwagę Facebook, Instagram, Snapchat, X, TikTok oraz YouTube.

Ile można zarobić na reklamach?

Naukowcy z Harvardu wykazali, że media społecznościowe w 2022 r. zarobiły na reklamach skierowanych do młodzieży prawie 11 mld dol. 2,1 mld dol. wygenerowały kliknięcia dzieci w wieku 12 lat i mniej, pozostałe 8,6 mld dol. wygenerowali użytkownicy w wieku od 13 do 17 lat.

Największe przychody z reklam skierowanych do użytkowników poniżej 12. roku życia uzyskał YouTube - aż 959,1 mln dol. Na drugim miejscu plasuje się Instagram z przychodami w wysokości 801,1 mln dol. Podium zamyka Facebook, który zarobił 137,2 mln dol.

Najwyższe przychody w grupie wiekowej 13-17 lat uzyskał Instagram, zarabiając 4 mld dol., a na drugim miejscu plasował się TikTok z zarobkami w wysokości 2 mld dol. Stawkę zamyka YouTube z zarobkami 1,2 mld dol.

Badacze stwierdzili, że w 2022 r. w USA na YouTube było zarejestrowanych 49,7 mln użytkowników poniżej 18. roku życia, TikTok - 18,9 mln, Snapchat - 18 milionów, Instagram - 16,7 mln, Facebook - 9,9 mln a X (Twitter) - 7 milionów.

Badania są wstępem do ogólnoświatowej dyskusji

"Nasze odkrycie, że platformy mediów społecznościowych generują znaczne przychody z reklam skierowanych do młodych ludzi, uwydatnia potrzebę większej przejrzystości danych, a także interwencji w zakresie zdrowia publicznego i przepisów rządowych" - podsumowała główna autorka badania dr Amanda Raffoul w wypowiedzi dla Harvard T.H. Chan School of Public Health.

Wyniki badania są alarmujące. Naukowcy sugerują, że powinny być one początkiem dyskusji na temat regulacji dotyczących mediów społecznościowych, a także reklam. "Z uwagi na obawy o zdrowie psychiczne młodych ludzi coraz więcej decydentów próbuje wprowadzić przepisy mające na celu ograniczenie w mediach społecznościowych praktyk, które mogą sprzyjać depresji, stanom lękowym czy zaburzeniom odżywiania" - mówi prof. Bryn Austin, współautorka opublikowanej w "PLOS ONE" analizy w stanowisku dla Harvardu.

Źródło: Harvard T.H. Chan School of Public Health

Co o tym myślisz?
  • emoji serduszko - liczba głosów: 0
  • emoji ogień - liczba głosów: 0
  • emoji uśmiech - liczba głosów: 0
  • emoji smutek - liczba głosów: 2
  • emoji złość - liczba głosów: 0
  • emoji kupka - liczba głosów: 1