Odwyk od mediów społecznościowych

Odcięli się od social mediów. Doszli do zaskakujących wniosków

Źródło zdjęć: © Canva
Natalia Witulska,
15.11.2023 07:00

Wystarczył tydzień bez korzystania z mediów społecznościowych, aby odkryć, jak wpływają na nasze życie. Wyniki krótkiego eksperymentu psychologów z Wielkiej Brytanii mogą zaskoczyć.

Media społecznościowe stały się codziennością większości z nas. Wiele osób każdy dzień rozpoczyna od przejrzenia informacji na X (Twitterze) czy Facebooku, a podczas porannej toalety ogląda filmy na TikToku. Czy regularne korzystanie z social mediów wpływa na nasze życie bądź samopoczucie? Sprawdzili to psycholodzy z Wielkiej Brytanii.

Tygodniowy odwyk od mediów społecznościowych

Para psychologów pracujących na Uniwersytecie w Durham w Wielkiej Brytanii przeprowadziła eksperyment. Dotyczył on tzw. intensywnych użytkowników mediów społecznościowych. Chcieli sprawdzić, czy osoby, które nie będą mogły korzystać z cyfrowych rozpraszaczy, zaczną odczuwać objawy odstawienia takie jak niepokój, rozdrażnienie, zmiany nastroju.

Jak donosi portal rmf24.pl, eksperyment przeprowadzono na 51 ochotnikach, którzy na przeglądaniu mediów społecznościowych spędzali od 30 minut do 9 godzin każdego dnia. Przez sześć dni mieli powstrzymywać się z używania social mediów. Przez cały ten czas, jak i również przez cztery kolejne dni, psycholodzy obserwowali nastrój uczestników. Monitorowali również ich stan psychiczny.

Odwyk od mediów społecznościowych
Odwyk od mediów społecznościowych (Canva)

Pomóż nam zmienić internet na lepsze. TUTAJ

Po przeprowadzeniu eksperymentu okazało się, że nikt z badanych nie doświadczył objawów odstawienia lub odczuwał je w bardzo niewielkim stopniu. Wszyscy zgłosili, że spodziewali się, że będą mieli większy problem, aby nie korzystać z mediów społecznościowych. Tak jak spodziewali się psycholodzy, badani wskazali, że odczuwają o wiele mniej negatywnych emocji. Uczestnicy poinformowali również, że czują się mniej znudzeni w ciągu dnia i mają niższe poczucie samotności.

Autorzy eksperymentu Michael Wadsley i Niklas Ihssen poinformowali, że korzystanie z mediów społecznościowych nie jest uzależniające dla ogółu ludzi, nawet podczas intensywnego użytkowania. Jak czytamy na rmf24.pl, przyznali jednak również, że u większości uczestników przynajmniej raz doszło do "nawrotu". Oznacza to, że w czasie eksperymentalnego tygodnia zalogowali się do co najmniej jednego portalu społecznościowego.

Źródło: rmf24.pl

Fundusze Europejskie dla młodych
Co o tym myślisz?
  • emoji serduszko - liczba głosów: 0
  • emoji ogień - liczba głosów: 0
  • emoji uśmiech - liczba głosów: 1
  • emoji smutek - liczba głosów: 0
  • emoji złość - liczba głosów: 0
  • emoji kupka - liczba głosów: 2