Szkoła nie uczy, jak rozpoznać fake newsy. Chcą to zmienić [PETYCJA]
"Zmierz Informacje" to kampania społeczna, która ma na celu włączyć do podstawy programowej bardzo przydatne umiejętności. Chodzi o rozpoznawania dezinformacji. Każdy z nas może wesprzeć ten pomysł, podpisując się pod petycją online.
Który ze szkolnych przedmiotów można uznać za najważniejszy? Matematykę? Biologię? Język polski? Co jeśli najważniejszego przedmiotu wcale nie ma w podstawie programowej? W czasach, gdy coraz większą część życia spędzamy w internecie, wielu osobom brakuje wiedzy, jak poruszać się w wirtualnej rzeczywistości. Szczególnie, jak odróżniać prawdę od fałszu w gąszczu tweetów, postów i komentarzy.
Podobne
- Propaguje teorie spiskowe. Szkoła zaprosiła go na wykład
- Ranking Szkół Przyjaznych LGBTQ+ 2023 z nową formułą. Jak głosować?
- Szkoła bez zadań domowych? W Lublinie to norma
- Uczeń niósł krzyż na rekolekcjach. "To jest szkoła wyznaniowa?"
- "Osoby uczniowskie" zniknęły. Kancelaria Premiera ugięła się pod ciężarem hejtu?
Na łamach Vibez.pl wielokrotnie pisaliśmy o krążących w sieci fake newsach. Warto przypomnieć o doniesieniach o rzekomej apokalipsie zombie w Chinach czy ukrytej tabletce "dzień po" w testach ciążowych. Wzrost dezinformacji w internecie zaobserwowaliśmy przy okazji wojny w Ukrainie, a wcześniej podczas pandemii COVID-19. Wielu internautów nie odróżnia prawdy od dezinformacji, a społeczeństwo wierzące w fake newsy jest łatwe do zmanipulowania. Nie chodzi tylko o powielanie bzdur, ale o takie zjawisko jak wojna informacyjna, która - jak wiemy - jest wykorzystywana także przez aparaty wielu państw, np. podczas wojny.
"Zmierz Informacje". Kampania w słusznej sprawie
"Zmierz Informacje" to kampania, której celem jest zwrócenie uwagi na problem dezinformacji i rozpoczęcie dialogu na temat jej konsekwencji. Działacze stworzyli petycję, aby przekonać rządzących do wprowadzenia do podstawy programowej elementów edukacji o dezinformacji. Współtwórczynią kampanii jest Magda Wilczyńska, ekspertka od badania dezinformacji na Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych.
Aktywiści tłumaczą, że młodemu pokoleniu brakuje narzędzi do walki z manipulacją i dezinformacją.
"Potrzebujemy narzędzi, które pozwolą odróżnić wiedzę przekazywaną przez autorytety i naukę od poglądów głoszonych przez podmioty cynicznie wykorzystujące powszechny i zrozumiały strach przed nieznanym" - czytamy na stronie inicjatywy.
Rozpoznawanie fake newsów w podstawie programowej
Autorzy kampanii "Zmierz Informacje" proponują, aby na języku polskim jeszcze na poziomie szkoły podstawowej rozmawiać o technikach manipulacyjnych, zabiegach retorycznych i erystycznych wykorzystywanych przy dezinformacji, a nie tylko o rozróżnianiu faktów od opinii. Lekcje informatyki mogłyby uwzględniać wiedzę o metodach rozpoznawania przerobionych zdjęć lub filmów pokazujących fikcyjną rzeczywistość.
Nauczyciele Wiedzy o Społeczeństwie (a obecnie Historii i Teraźniejszości) mogliby dyskutować z uczniami na temat szerszego zjawiska, jakim jest dezinformacja. Ponadto warto, aby młodzi pogłębili wiedzę na temat reklamy politycznej, wojny informacyjnej ze strony obcych państw i prób wpływania na decyzje wyborcze.
Działacze współpracują z Landeckr Democracy Foundation i Humanity in Action. Petycję wspierają Humanity in Action, FakeNews.pl, Fundacja Przeciwdziałamy Dezinformacji, Centrum Cyfrowe, Stowarzyszenie Pravda, Media Check, Fundacja Dbam o Mój Z@sięg, Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych.
My już podpisaliśmy. A wy?
Źródło: Kampania społeczna "Zmierz Informacje"
Popularne
- To oni pozwali Sylwestra Wardęgę. Lista jest bardzo długa
- W 12 godziny spała z 1000 facetów. Onlyfansiara twierdzi, że pobiła rekord
- Dubajska czekolada trafiła do Żabki. Limitowana i ekstremalnie droga
- "Fazolandia" sprzedana. Koniec marzenia słynnego youtubera
- AI Iga Świątek wali szoty w reklamie pubu Mentzena. Będą pozwy?
- Jelly Frucik spał z Wojtkiem Golą? Żaden 20-stronnicowy dokument tego nie wymaże
- Dawid Podsiadło z AliExpress. Hubert jak Maciej Musiał - też posprząta mieszkanie
- 19 stycznia krytyczną datą dla TikToka. MrBeast zabrał głos
- Merch Drwala 2025 nadchodzi. Trzy daty, które lepiej zapamiętaj