greenwashing

SAR walczy z greenwashingiem. Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej ma dość kłamstw

Źródło zdjęć: © Canva
Anna RusakAnna Rusak,03.06.2022 13:00

Kupiliście produkt, który był reklamowany jako ekologiczny i okazało się, że wcale taki nie jest? Właśnie z tym chce walczyć Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej. SAR ma dość greenwashingu.

SAR, czyli Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej, to organizacja, która zajmuje się środowiskiem reklamowym w Polsce. Właśnie postanowiła, że będzie walczyć z pseudo-ekologicznym marketingiem.

Członkowie SAR podczas walnego zgromadzenia w środę przyjęli nową ustawę, która ma przeciwdziałać greenwashingowi. Organizacja nie chce, by konsumenci dalej byli wprowadzani w błąd.

Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej kontra greenwashing

Pewnie sami nie raz tego doświadczyliście. Kupiliście jakiś produkt, który był sprzedawany jako "eko", "bio" i miał być "przyjazny dla klimatu", a na końcu okazywało się, że to tylko chwyt marketingowy, na który daliście się złapać.

Mi zdarzyło się to parę razy i za każdym razem odczuwałam podobną złość i frustrację. Człowiek chce postępować zgodnie z własnymi wartościami, myśli że troszczy się w ten sposób o planetę, a potem okazuje się, że został oszukany i jego dobra decyzja wcale nie była tak "ekologiczna", jak myślał.

The Worst Examples of Greenwashing in History

Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej stwierdziło, że nie chce, by konsumenci czuli się w ten sposób. SAR postanowiło, że to koniec greenwashingu i firmy nie mogą bezkarnie reklamować i promować produktów w sposób, który wprowadzałby klientów w błąd.

Jak SAR będzie walczyło z greenwashingiem?

Uchwała przyjęta przez SAR mówi, że konieczne jest przestrzeganie zakazu reklamy, która wprowadzałaby klientów w błąd w obszarze ekologicznym. Mają też jasno informować o ewentualnym pozytywnym wpływie na środowisko.

Zakazane byłyby więc reklamy, które m.in. twierdzą, że jakiś produkt jest ekologiczny, ale nie można tego sprawdzić w jakiś weryfikowalny sposób lub gdy są to działania, które nie są adekwatne do działalności reklamodawcy.

Plan SAR powstał dzięki wytycznym opracowanym przez międzynarodowe organizacje m.in. World Federation of Advertisers (WFA) i jest zgodny z uchwałą wydaną przez Komisję Etyki Rady Reklamy.

Czym jest greenwashing i czemu warto z nim walczyć?

Ustawa przyjęta przez Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej jest naprawdę istotna, bo niestety w dzisiejszych czasach określenia "eko" czy "bio" przestają się pokrywać z faktycznym dobrym wpływem tych produktów czy działań danej firmy na środowisko.

Przekłada się to na nieufność konsumentów, co w konsekwencji może prowadzić do tego, że przestaną w ogóle decydować się na produkty reklamowane w taki sposób. O tym, czym w ogóle jest greenwashing, informuje "Money.pl":


Przedsiębiorcy podejmują kroki, aby wykreować poczucie w konsumentach, że dany produkt lub akcja są proekologiczne, choć w rzeczywistości jest zupełnie inaczej. To właśnie jest greenwashing. Pojęcie to wywodzi się od słów "green" (zielony) i "whitewash" (wybielanie), które połączone oznaczają tuszowanie lub wprowadzanie w błąd. Mówiąc krótko, wciskanie konsumentom ściemy. Podkreślimy, eko-ściemy.

- Money.pl
trwa ładowanie posta...

Źródło: Wirtualne Media, Money.pl

Co o tym myślisz?
  • emoji serduszko - liczba głosów: 0
  • emoji ogień - liczba głosów: 0
  • emoji uśmiech - liczba głosów: 0
  • emoji smutek - liczba głosów: 0
  • emoji złość - liczba głosów: 1
  • emoji kupka - liczba głosów: 0