edukacja klimatyczna

IKEA edukuje czy greenwashinguje? Sami oceńcie ich nową kampanię

Źródło zdjęć: © WWF Polska / YouTube.com, WWF Polska
Anna RusakAnna Rusak,11.06.2021 11:00

Cel jest piękny – edukacja klimatyczna w podstawie programowej. Tylko czy to przypadkiem nie jest zrzucanie odpowiedzialności na klientów?

Nieraz już pisaliśmy o tym, jak edukacja klimatyczna jest ważna. Polecaliśmy darmowe podręczniki i filmy, które otwierają oczy na to, co dzieje się wokół nas. Dlatego wszystkie działania, które zachęcają do tego samego nas cieszą. Trochę inaczej było w przypadku IKEA, która jest jednym z partnerów akcji „TAK! dla edukacji klimatycznej”.

Akcja, jak możecie się domyślić po nazwie, ma zwracać uwagę na problem edukacji klimatycznej, a raczej na to, że w ogóle jej nie ma. Powstały więc posty promujące to przedsięwzięcie i spot, zachęcający do podpisania petycji. Dzięki niej ludzie mogą wyrazić wsparcie dla tej inicjatywy.

Kampania Edukacja Klimatyczna

„Zmiana klimatu nie jest już tylko „potencjalnym” zagrożeniem, ale ma bezpośredni wpływ na życie ludzi i ekosystemów. Jest jednym z najistotniejszych wyzwań naszych czasów. Już dziś obserwujemy skutki globalnego ocieplenia w postaci coraz większej liczby i większego natężenia ekstremalnych warunków pogodowych, jak i globalnych zmian, takich jak m.in. fale upałów, intensywne opady, nawałnice, bezśnieżne zimy, podnoszenie się poziomu mórz i oceanów, czy topnienie lodowców”.

Greenwashing alert?

Co jest z tą całą akcją nie tak? Mówiąc najprościej – greenwashing. Okej, pewnie kojarzycie go bardziej ze sprzedawaniem np. kosmetyków w plastikowych butelkach, które są „eko” tylko dlatego, że mają jakiś naturalny składnik albo są wegańskie.

No nie. Nic, co jest zapakowane w plastik, nie będzie eko. To tylko manipulowanie klientami, które w założeniu ma sprawić, że przychylniej spojrzymy na firmę i sam produkt, bo przecież „bycie eko” jest teraz „modne”.

trwa ładowanie posta...

I nie chcę pisać, że IKEA zrobiła to samo, bo przecież do samego promowania edukacji klimatycznej nie można się przyczepić, ale dla mnie to jest trochę po raz kolejny zrzucanie winy na konsumentów.

To my mamy coś zrobić, żeby były lepiej. My mamy coś zmienić. A tak naprawdę, żeby coś naprawdę pod względem kryzysu klimatycznego było lepiej, to tam wyżej – na szczeblach rządowych i w największych korporacjach - powinny zajść znaczące zmiany. Jak możemy przeczytać na stronie:

„Wizją IKEA jest „tworzenie lepszego życia na co dzień dla wielu ludzi”, co oznacza także inspirowanie ich do życia w bardziej zrównoważony sposób, bez nadużywania zasobów naszej planety”.

trwa ładowanie posta...

Myślę, że wielu z nas byłoby bardziej zainspirowanych, gdyby sama sieć podjęła jakieś kroki, które sprawiłby że działanie firmy byłoby bardziej ekologiczne. Tak, wiem, przestali marnować papier na katalogimoże w Polsce wprowadzą obieg zamknięty, dzięki czemu będzie można oddawać do nich nieużywane już przez nas meble, ale czy to nie za mało?

Może się czepiam, ale po prostu bardzo irytują mnie działania wielkich korporacji, które mogłyby zrobić o wiele więcej, ale wolą zachęcać ludzi do tego, żeby sami coś zmienili, bo tak jest przecież łatwiej. Tak się właśnie rodzi eko-wstyd.

W każdym razie bardzo ciekawe pomysły mają osoby komentujące posty IKEA dotyczące tej kampanii. Proponują np. usunięcie instrukcji w wielu językach (można by je było np. pobierać z aplikacji), zdecydowane ograniczenie plastiku w przesyłkach (tutaj wystarczy szybka zmiana na papierowe torebki) i wprowadzenie możliwości oddawania sklepom nadprogramowych śrub oraz montażowych elementów, by można je było ponownie wprowadzić w obieg.

trwa ładowanie posta...

Pojawił się też głos, że edukacja klimatyczna najbardziej przydałaby się wielkim korporacjom. Cóż, trudno nam się z tym nie zgodzić. A pozostając w temacie, to słyszeliście już o tej smutnej wiadomości o martwych fokach nad Bałtykiem?

Co o tym myślisz?
  • emoji serduszko - liczba głosów: 0
  • emoji ogień - liczba głosów: 0
  • emoji uśmiech - liczba głosów: 0
  • emoji smutek - liczba głosów: 0
  • emoji złość - liczba głosów: 0
  • emoji kupka - liczba głosów: 1