Boimy się udzielać pomocy kobietom, bo mają piersi? SKM UMIE rusza z kampanią, która łamie tabu
Mamy problem z resuscytacją kobiet. SKM UMIE nową akcją "Odsłoń klatkę" zwraca uwagę na problem, z którego mogliśmy nie zdawać sobie sprawy.
Wyobraźcie sobie taką sytuację. Jedziecie pociągiem, a stojąca obok was kobieta nagle upada na ziemię. Sprawdzacie puls i okazuje się, że nie oddycha. Co robicie? Udzielacie pomocy czy boicie się, że ktoś oskarży was o naruszanie granic?
Podobne
- Stanowski i Mazurek śmieją się z badań dotyczących molestowania
- Pasut tłumaczy się ze słów o kobietach. Chciał im pomóc?
- Chciał uścisnąć dłoń nieznajomym. Ten eksperyment udowadnia, że kobiety nadal czują się zagrożone
- Opublikowała zdjęcie z siłowni. Oskarżył ją o eksponowanie ciała
- To wypadło z jej ciała. Nie wiedziała, co ma zrobić
Okazuje się, że część z nas niestety wybiera tę drugą opcję. W odpowiedzi na problem dotyczący tabu związanego z resuscytacją kobiet powstała kampania SKM UMIE "Odsłoń klatkę", która ma zachęcać nas do udzielania pomocy bez względu na to, czy ktoś ma piersi czy nie.
Badania są po stronie mężczyzn
Wydaje wam się, że problem nie istnieje? Wystarczy spojrzeć na badania. Przewoźnik przywołuje amerykański raport z 2018 roku "Why women receive less CPR from bystanders" przeprowadzony przez American Heart Association. Według niego kobiety mają mniejsze szanse na otrzymanie pomocy w sytuacji zatrzymania akcji serca.
Potwierdzają to też inne badania z 2017 roku. Przeprowadził je zespół dr Audrey’a Blewera. Jego zespół ocenił prawie 20 tys. sytuacji, które pokazały, że w przypadku zatrzymania akcji serca w miejscu publicznym pomocy udzielono 45 procentom mężczyzn. W przypadku kobiet było to już tylko 39 procent. Co więcej, szanse mężczyzn na przeżycie były o 23% wyższe.
Co wpływa na taką sytuację?
Badania pokazują też, że przede wszystkim boimy się tego, że nasze działanie zostanie odebrane jako niewłaściwy dotyk. Obawiamy się też oskarżeń o napaść seksualną i obrażeń fizycznych. Powód? Nie można nikogo resuscytować w ubraniu, a kobieca klatka piersiowa przez biust jest przez niektórych wciąż mocno odbierana w kontekście seksualnym.
Właśnie dlatego powstała nowa kampania SKM UMIE, która ma nas zachęcać do tego, byśmy nie bali się udzielać pomocy kobietom. Akcji towarzyszy spot reklamowy, który dokładnie pokazuje w czym leży cały problem.
SKM UMIE - Defibrylatory AED w pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej
Wymyślony problem?
Przyznam, że początkowo trudno było mi w ogóle uwierzyć w to, że akcja SKM jest odpowiedzią na rzeczywisty problem. Dopiero badania i uświadomienie sobie tego, w jaki sposób wciąż patrzymy na kobiece ciało i piersi, pomogło mi zrozumieć, że nie dla wszystkich działanie ratujące życie może być czymś oczywistym.
Pamiętajcie, że reanimację wykonuje się w taki sam sposób, niezależnie od tego jakiej ktoś jest płci. W takich sytuacjach w ogóle nie powinniśmy zwracać uwagi na takie aspekty i po prostu pomagać.
Źródła: www.sciencedaily.com, https://www.dbei.med.upenn.edu/
Popularne
- Jelly Frucik zablokowany na TikToku. "Ryczę i jestem w rozsypce"
- Kim są "slavic dolls"? Śmiertelnie niebezpieczny trend na TikToku
- Quebonafide ogłosił finałowy koncert? "Będzie tłusto"
- Były Julii Żugaj szantażował jurorów "Tańca z gwiazdami"? Szalona teoria fanów
- Amerykanie nie umieją zrobić kisielu? Kolejna odsłona slavic trendu
- Jurorka "Tańca z gwiazdami" węszy romans? "Ja nie widzę tej relacji"
- Chłopak Seleny Gomez się nie myje? Prawda wyszła na jaw
- Agata Duda trenduje za granicą. Amerykanie w szoku
- Podgrzej pizzę na PlayStation 5. Pizza Hut prezentuje nietypowy gadżet