Unia Europejska będzie ograniczać emisje CO2 przez samoloty. Co się zmieni?
24 kwietnia zostały uzgodnione warunki umowy o lotnictwie ReFuel. Część z jej zapisów ma wejść w życie już w 2025 r. Jakie zmiany zostaną wprowadzone w celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych?
Lotnictwo odpowiada w Unii Europejskiej za 13 proc. emisji gazów cieplarnianych w transporcie. Ilość zanieczyszczeń, za które odpowiada, rosła między 2013 r. a 2019 r. o 5 proc. rocznie. Ten wzrost został wyhamowany w 2020 r. przez pandemię.
Podobne
- Co dalej z plastikowymi opakowaniami? Unia Europejska ma nowy pomysł
- Unia Europejska wprowadza obostrzenia. Dotyczą branży motoryzacyjnej
- Koniec papieru toaletowego? Unia Europejska chce zmian
- Koniec "charytatywnej zakrętki"? Unia Europejska wprowadza zmiany
- Zbieranie grzybów zagrożone? Unia Europejska chce chronić lasy
Unia Europejska jest coraz bliżej wprowadzenia porozumienia, które ma na celu zmniejszenie emisji CO2 przez transport lotniczy o około 66 proc. Planuje to zrobić za pomocą umowy o lotnictwie ReFuelEU. Negocjatorom z Parlamentu Europejskiego i z Komisji Europejskiej udało się 24 kwietnia dojść do porozumienia w zakresie założeń tej umowy.
Na czym polega umowa o lotnictwie ReFuelEU?
Opiera się ona głównie na zobowiązaniu linii lotniczych do stopniowego zwiększenia udziału biopaliw w paliwie lotniczym do 70 proc. w 2050 r. Umowa zawiera też zapisy o minimalnej ilości najnowocześniejszego i najczystszego syntetycznego paliwa, która będzie musiała znaleźć się w mieszance napędzającej samoloty na terenie Europy.
W 2025 r. zostanie wprowadzony wymóg precyzyjnego informowania przez linie lotnicze o emisji CO2 na pasażera dotyczący każdego lotu. Ma to umożliwić podróżującym dokonywanie świadomych wyborów w zakresie wpływu środowiskowego różnych przewoźników na tych samych trasach.
Za nieprzestrzeganie umowy będą nakładane kary finansowe
Środki finansowe z kar nakładanych na linie lotnicze, które nie będą przestrzegać założeń ReFuelEU, będą przekazywane bezpośrednio na badania i innowacje mające doprowadzić do zamknięcia różnicy cenowej między tradycyjnym paliwem lotniczym a bardziej ekologicznymi mieszankami.
Porozumienie musi jeszcze zostać zatwierdzone przez Parlament Europejski i państwa członkowskie. Jest częścią szerszego planu uczynienia Unii Europejskiej terytorium neutralnym węglowo do 2050 r.
Co na to organizacje ekologiczne?
Dążąca do zeroemisyjności europejskiego transportu organizacja Transport & Enviroment wyraziła zadowolenie, że umowa doprecyzowuje definicje biopaliwa lotniczego, wykluczając żródła, których używanie w transporcie nie byłoby odnawialne, takie, jak rośliny spożywcze i odpady z produkcji oleju palmowego.
Jednocześnie organizacja wyraziła zaniepokojenie, że nie zostały wykluczone tłuszcz zwierzęcy i zużyty olej spożywczy. Zwiększenie w ten sposób popytu na te produkty może być niebezpieczne dla środowiska.
W temacie ekologia
- Planujesz kupić nowego MacBooka? Czeka cię niemiła niespodzianka (Apple move)
- Uratuj jedzenie w Lidlu. Tanie eko-paczki wspierają ideę kupujesz - nie marnujesz
- Czy wiesz, jak odnawialna energia zmienia naszą przyszłość? [QUIZ]Mat. Sponsorowany
- Bycie eko we własnym domu nie jest trudne. Sprawdź, czy wiesz, jak wprowadzić dobre nawyki [QUIZ]Mat. Sponsorowany
Popularne
- "I do pieca" zostanie zdaniem roku? Trend opanował internet
- Zaskakujący finał rozwodu. Będzie płacił alimenty na koty
- "Hailey Bieber wygląda jak trans". Influencerka króciutko z hejterami
- "WSZYSCY JESTEŚMY KACPERCZYK", czyli powolne dojrzewanie [RECENZJA]
- Horrory, które zniszczą cię w Halloween. Nie oglądaj ich sam
- Wrzuciła 7 tiktoków i stała się prawdziwym viralem. Każdy chce należeć do "Grupy 7". O co chodzi w trendzie?
- Natsu wywołała SZOK u swoich widzów. Wszystko przez "figurkę z Sycylii"
- Jak wybrać najlepsze miejsce na koncercie? Zdradzę ci sekret muzycznych freaków [VIBEZ IN LINE]
- Big Time Rush: "dzięki BTR bycie w boysbandzie znów stało się cool" [WYWIAD]





