Unia Europejska będzie ograniczać emisje CO2 przez samoloty. Co się zmieni?
24 kwietnia zostały uzgodnione warunki umowy o lotnictwie ReFuel. Część z jej zapisów ma wejść w życie już w 2025 r. Jakie zmiany zostaną wprowadzone w celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych?
Lotnictwo odpowiada w Unii Europejskiej za 13 proc. emisji gazów cieplarnianych w transporcie. Ilość zanieczyszczeń, za które odpowiada, rosła między 2013 r. a 2019 r. o 5 proc. rocznie. Ten wzrost został wyhamowany w 2020 r. przez pandemię.
Podobne
- Co dalej z plastikowymi opakowaniami? Unia Europejska ma nowy pomysł
- Unia Europejska wprowadza obostrzenia. Dotyczą branży motoryzacyjnej
- Koniec papieru toaletowego? Unia Europejska chce zmian
- Koniec "charytatywnej zakrętki"? Unia Europejska wprowadza zmiany
- Zbieranie grzybów zagrożone? Unia Europejska chce chronić lasy
Unia Europejska jest coraz bliżej wprowadzenia porozumienia, które ma na celu zmniejszenie emisji CO2 przez transport lotniczy o około 66 proc. Planuje to zrobić za pomocą umowy o lotnictwie ReFuelEU. Negocjatorom z Parlamentu Europejskiego i z Komisji Europejskiej udało się 24 kwietnia dojść do porozumienia w zakresie założeń tej umowy.
Na czym polega umowa o lotnictwie ReFuelEU?
Opiera się ona głównie na zobowiązaniu linii lotniczych do stopniowego zwiększenia udziału biopaliw w paliwie lotniczym do 70 proc. w 2050 r. Umowa zawiera też zapisy o minimalnej ilości najnowocześniejszego i najczystszego syntetycznego paliwa, która będzie musiała znaleźć się w mieszance napędzającej samoloty na terenie Europy.
W 2025 r. zostanie wprowadzony wymóg precyzyjnego informowania przez linie lotnicze o emisji CO2 na pasażera dotyczący każdego lotu. Ma to umożliwić podróżującym dokonywanie świadomych wyborów w zakresie wpływu środowiskowego różnych przewoźników na tych samych trasach.
Za nieprzestrzeganie umowy będą nakładane kary finansowe
Środki finansowe z kar nakładanych na linie lotnicze, które nie będą przestrzegać założeń ReFuelEU, będą przekazywane bezpośrednio na badania i innowacje mające doprowadzić do zamknięcia różnicy cenowej między tradycyjnym paliwem lotniczym a bardziej ekologicznymi mieszankami.
Porozumienie musi jeszcze zostać zatwierdzone przez Parlament Europejski i państwa członkowskie. Jest częścią szerszego planu uczynienia Unii Europejskiej terytorium neutralnym węglowo do 2050 r.
Co na to organizacje ekologiczne?
Dążąca do zeroemisyjności europejskiego transportu organizacja Transport & Enviroment wyraziła zadowolenie, że umowa doprecyzowuje definicje biopaliwa lotniczego, wykluczając żródła, których używanie w transporcie nie byłoby odnawialne, takie, jak rośliny spożywcze i odpady z produkcji oleju palmowego.
Jednocześnie organizacja wyraziła zaniepokojenie, że nie zostały wykluczone tłuszcz zwierzęcy i zużyty olej spożywczy. Zwiększenie w ten sposób popytu na te produkty może być niebezpieczne dla środowiska.
Popularne
- PiriPiri zrobiło pierwsze w Polsce lody z kebabem. To nie jest żart
- Wersow wypuściła "Dorosłe serce". Śpiewa, że otrzymała chłód
- Rosyjski youtuber przesadził z prankami. Policja nie miała litości
- Pierwszy na świecie wyścig plemników. Będą zakłady, kamery, a nawet komentator
- "Best feeling, pozdro z fanem". O co chodzi w tym trendzie?
- Bombardiro Crocodilo i inne brainroty AI. Ten trend wyżre ci mózg
- Sylwester Wardęga przegrał z Marcinem Dubielem. Musi zapłacić 350 tys. zł?
- Gimpson (Gimper) ogłosił swój ostatni koncert. Klub wyprzedał W GODZINĘ
- Julia Żugaj ma nowego chłopaka? "Jest dla mnie teraz ogromnym wsparciem"