Sukces w lotnictwie. Rusza samolot zasilany paliwami alternatywnymi
Pierwszy na świecie samolot transatlantycki zasilany paliwami alternatywnymi ruszy w dziewiczy lot. Maszyna wystartuje z Londynu, a jej miastem docelowym jest Nowy Jork.
Ogromny sukces w lotnictwie. Branża, w której wyjątkowo powoli zachodzi proces dekarbonizacji, może pochwalić się krokiem w stronę ekologii. Pierwszy transatlantycki samolot zasilany paliwami alternatywnymi ruszył w dziewiczą podróż we wtorek, 28 listopada. maszyna wyruszyła z lotniska London Heathrow, a jej portem docelowym jest nowojorskie lotnisko im. J.F. Kennedy.
Podobne
- Linia lotnicza uznana winną. Aktywiści są zachwyceni
- Nowe reguły w lotnictwie w UE. Coś dla fanów teorii spiskowych?
- Jak uniknąć środkowego miejsca w samolocie? Tiktokerka zdradza patent
- Aktywiści zaburzyli targi dla bogaczy. Przykuli się do odrzutowców
- Zielone miasto w walce z globalnym ociepleniem. Kolumbijski sukces
Samolot zasilany kukurydzą
Samolot należący do przewoźnika Virgin Atlantic jest zasilany zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF). Paliwo to może być wytwarzane z upraw, odpadów domowych lub olejów kuchennych. Pierwszy w historii ekologiczny samolot transatlantycki został wypełniony 50 tonami SAF, z których 12 proc. to odpady produkcji kukurydzy w Stanach Zjednoczonych, a 88 proc. pochodzi z odpadów tłuszczowych.
Nad projektem pracowało kilka firm, m.in. BP oraz Rolls-Royce. Dotychczas zrównoważone paliwo lotnicze było stosowane w niewielkich ilościach do zasilania odrzutowców, jednak wówczas było mieszane z klasycznym paliwem.
Pomóż nam zmienić internet na lepsze. TUTAJ
Dr Guy Gratton, adiunkt ds. lotnictwa i środowiska na Uniwersytecie Cranfield, studzi jednak entuzjazm związany z pierwszym "ekologicznym lotem". W rozmowie z BBC powiedział: "Nie możemy produkować większości naszych potrzeb paliwowych w ten sposób, ponieważ po prostu nie mamy surowców. Nawet jeśli je mamy, te paliwa nie są prawdziwie 'netto zerowe'".
Gratton dodał też, że SAF musi być traktowane jako "kamień milowy w kierunku przyszłych, faktycznie zerowych technologii": "To mogą być paliwa e (produkowane z uwięzionego dwutlenku węgla lub tlenku węgla, razem z wodorem), może to być wodór, mogą to być pewne technologie, które nadal są w fazie laboratoryjnej".
Genialny pomysł czy mniejsze zło?
Brytyjski rząd ma zamiar wymagać, aby do 2030 r. zrównoważone paliwa lotnicze stanowiły 10 proc. paliwa stosowanego w samolotach. Ekolodzy twierdzą jednak, że to nie rozwiąże problemu zanieczyszczenia środowiska. Jedyną realną szansą na mniejsze zatrucie środowiska paliwami lotniczymi jest redukcja lotów.
Źródło: BBC
Popularne
- To oni pozwali Sylwestra Wardęgę. Lista jest bardzo długa
- W 12 godziny spała z 1000 facetów. Onlyfansiara twierdzi, że pobiła rekord
- Dubajska czekolada trafiła do Żabki. Limitowana i ekstremalnie droga
- AI Iga Świątek wali szoty w reklamie pubu Mentzena. Będą pozwy?
- "Fazolandia" sprzedana. Koniec marzenia słynnego youtubera
- Jelly Frucik spał z Wojtkiem Golą? Żaden 20-stronnicowy dokument tego nie wymaże
- Dawid Podsiadło z AliExpress. Hubert jak Maciej Musiał - też posprząta mieszkanie
- Merch Drwala 2025 nadchodzi. Trzy daty, które lepiej zapamiętaj
- 19 stycznia krytyczną datą dla TikToka. MrBeast zabrał głos