Nowe reguły w lotnictwie w UE. Coś dla fanów teorii spiskowych?
Od przyszłego roku linie lotnicze latające w Europie będą szczegółowo raportować nie tylko emisje CO2, ale też wpływ smug kondensacyjnych. Czy uspokoi to zwolenników "teorii chemtrails"?
Linie lotnicze obsługujące loty z europejskich lotnisk będą wkrótce musiały zgłaszać Komisji Europejskiej szacunkowy wpływ smug kondensacyjnych z silników odrzutowych na klimat, a także dokładną ilość dwutlenku węgla emitowanego rocznie. Decyzja zapadła 30 sierpnia, za drzwiami zamkniętymi dla lobbystów przemysłu lotniczego, którzy są z niej wysoce niezadowoleni.
Podobne
- Sukces w lotnictwie. Rusza samolot zasilany paliwami alternatywnymi
- Linia lotnicza uznana winną. Aktywiści są zachwyceni
- Aktywiści zaburzyli targi dla bogaczy. Przykuli się do odrzutowców
- Protestują na największych europejskich lotniskach. Czego się domagają?
- Linie lotnicze sprzedają przekąski. Sęk w tym, że nie dla ludzi
Nowe przepisy UE dotyczące lotnictwa są niewystarczające?
Grupy zajmujące się ochroną środowiska krytycznie odniosły się do tymczasowego wyłączenia lotów długodystansowych w ostatecznej wersji uzgodnionego tekstu. Przepisy będą miały zastosowanie w od 2025 r. tylko dla lotów między lotniskami w Europejskim Obszarze Gospodarczym - czyli UE oraz Islandii, Norwegii i Szwajcarii.
Krisztina Hencz, kierownik ds. polityki lotniczej w brukselskiej grupie Transport & Environment skomentowała dla portalu euronews.com: "Linie lotnicze latające na długie dystanse ponownie są traktowane preferencyjnie w UE". Dodała: "Ciężko pracowały, aby osłabiać działania i badania nad emisją dwutlenku węgla, a ich wysiłki zostały nagrodzone".
Czym contrails różnią się od chemtrails?
To pierwszy raz, gdy linie lotnicze będą szczegółowo raportowały również emisje ze smug lotniczych. Zawierają one tlenki azotu, czarny węgiel i inne substancje szkodliwe dla klimatu. Wykazano też, że powodują zachmurzenie w wysokiej atmosferze, gdzie, w przeciwieństwie do nisko położonych chmur, powoduje to zatrzymywanie ciepła. Niektóre szacunki sugerują, że ich wkład w globalne ocieplenie jest co najmniej tak duży, jak w przypadku 2 proc. światowych emisji dwutlenku węgla, które pochodzą z samolotów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Mestosław: "Ślub wezmę w Brazylii i... w Polsce". Gdzie zamieszka z mężem i dzieckiem?
Smugi kondensacyjne (ang. contrails od condensation trails) pozostawiane przez samoloty na niebie od dawna są też na celowniku miłośników teorii spiskowych. Zwolennicy "teorii chemtrails" są przekonani, że te smugi, które długo utrzymują się na niebie, zawierają intencjonalnie dodawane niestandardowe chemikalia. Spekulują, że celem ich uwalniania może być m.in.: zarządzanie promieniowaniem słonecznym, modyfikacja pogody, manipulacja psychologiczna, kontrola populacji ludzkiej czy testowanie środków biologicznych lub chemicznych na populacji.
Źródło: euronews.com
Popularne
- Janusz Kowalski wyrzucony z TVP Info. "To draństwo!"
- Kaja Godek świętuje. Wszystko dzięki decyzji sądu
- Ostry wpis księdza o Kościele. Sprawę skomentował Krzysztof Bosak
- Polska walczy z powodziami. Barbara Nowak jedynie z Donaldem Tuskiem
- Oskar Szafarowicz zaatakowany? Opisał przebieg incydentu
- Tiktoker JinnKid usłyszał wyrok. Nagle zmienił wyraz twarzy
- Ceny w Zakopanem całkiem odleciały. Na jedną kawę wydał majątek
- "Ta maszyna pozywa faszystów". The White Stripes kontra Donald Trump
- Polka odwiedziła Egipt. Teraz ostrzega przed znaną atrakcją