Polska naukowczyni odkryła nowy gatunek niesporczaka

Sukces polskiej nauki. Poznańska badaczka odkryła nowy gatunek bezkręgowców

Źródło zdjęć: © Canva / Canva
24.05.2024 11:30

Polska naukowczyni z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu odkryła nowy gatunek niesporczaka. Badaczka postanowiła nadać mu nietypową nazwę. Bezkręgowce zostały znalezione na drzewach w Lasach Czerniejewskich.

Naukowcy z całego świata szacują, że ok. 85 proc. gatunków organizmów lądowych oraz ok. 90 proc. organizmów morskich w dalszym ciągu jest nieodkryte. Badacze przemierzają lasy, pustynie, morza, oceany, dżungle, sawanny, bagna, wysokie góry, pola, łąki czy prerie. Cel jest jeden: odkrycie i opisanie kolejnych gatunków organizmów żywych zamieszkujących Ziemię.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

JULIA ŻUGAJ spełniła już WSZYSTKIE SWOJE MARZENIA?

Czym są niesporczaki?

Naukowcy z całego świata opisali ok. 1,4 tys. gatunków niesporczaków. Co roku badacze i badaczki odkrywają średnio kilkanaście nowych przedstawicieli tych bezkręgowców. Niesporczaki są niewielkimi organizmami zamieszkującymi środowisko wilgotne lub wodne. Organizmy cechują się zdolnościami do przetrwania w ekstremalnych warunkach. Niesporczaki radzą sobie z gwałtownymi zmianami ciśnienia, skrajnie wysokimi lub niskimi temperaturami, a także z brakiem wody. Te bezkręgowce potrafią przeżyć nawet w próżni.

Gdy jednak warunki są za trudne nawet dla nich, niesporczaki zapadają w sen zwany kryptobiozą. Jeśli warunki życia poprawią się, bezkręgowce posiadają zdolność wybudzania się nawet po kilku latach.

Naukowczyni z Poznania odkryła nowy gatunek bezkręgowca

Naukowcy z wielu ośrodków akademickich prowadzą badania mające doprowadzić do odkrycia nowych gatunków niesporczaków. Polskiej naukowczyni z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza się to udało. We współpracy z badaczami z Uniwersytetu Gdańskiego dr Weronika Erdmann odkryła nowy gatunek bezkręgowca, który zamieszkuje Lasy Czerniejewskie niedaleko Wrześni. Niesporczaki były zbierane z drzew co pół metra. Niektóre żyły nawet na wysokości 11 m.

W rozmowie z "Wyborczą" naukowczyni powiedziała: - Niestety, nie ja wchodziłam na drzewa, bo materiał był już wcześniej zebrany. Ale w czasie sprawdzania zróżnicowania fauny niesporczaków znaleźliśmy dwa nowe gatunki. Pierwszy został już oficjalnie opisany, drugi czeka na publikację.

Nowy gatunek niesporczaka nosi specyficzną nazwę

Zgodnie z tradycją odkrywczyni miała prawo nazwać nowy gatunek. Dr Weronika Erdmann postawiła na nazwę związaną z "Gwiezdnymi wojnami". Badaczka mówi, że ogląda serię, od kiedy ukończyła osiem lat. - Wtedy obejrzałam na kasetach VHS oryginalną trylogię, ale w złej kolejności. Dowiedziałam się o tym, że Darth Vader jest ojcem Luke'a Skywalkera, zanim powinnam się o tym dowiedzieć.

"Wyborcza" zapytała, skąd pomysł na niecodzienną nazwę: - Zawsze chciałam, żeby któryś z odkrytych gatunków, jeśli jakikolwiek znajdę, miał coś wspólnego z "Gwiezdnymi wojnami". A że jestem wielką fanką Mandalorian, to środowisko życia tych niesporczaków idealnie pasowało do takiej nazwy. Wydaje mi się też, że bardzo ładnie brzmi - wyjaśnia Erdmann.

Jaką nazwę nosi nowo odkryty niesporczak? Dr Weronika Erdmann postawiła na Mesobiotus mandalori. Dotychczas najciekawiej nazwanym niesporczakiem odkrytym przez Polaków był Mesobiotus maklowiczi, odkryty przez dr. Daniela Steca z Instytutu Systematyki i Ewolucji Zwierząt Polskiej Akademii Nauk. Maklowiczi swoją nazwę wziął od polskiej legendy - Roberta Makłowicza.

Źródło: "Wyborcza"