Reklama Lidla wywołała burzę. Skrajna prawica pieni się o świąteczną kolację
Lidl wypuścił świąteczną reklamę, która jednak nie wszystkim przypadła do gustu. Prawicowy influencer z X (Twittera) "popisał się" rasizmem.
Święta to czas miłości, uprzejmości, dobroci dla innych - przynajmniej w teorii. Bożonarodzeniowa atmosfera stopniowo zaczyna udzielać się już od początku listopada, wraz z rozmrożeniem Mariah Carey, a im bliżej 24 grudnia, tym bardziej czuć gwiazdkowego ducha.
Podobne
- Rasizm w Polsce ma się świetnie. Tak kończy się nagonka na czarnych
- Viki Gabor zaatakowana. Jej siostra pisze o rasizmie
- Prawicowa działaczka pomawia kandydatkę KO. Wykorzystała zdjęcie ze strony dla dorosłych
- "Słucham rapu, więc nie jestem rasistą". Logika użytkownika X poraża
- Polki tańczą z czarnoskórymi partnerami. Słychać dzikie ryki
Świąteczną atmosferę czuć także w kapitalistycznym świecie wielkich korporacji, które intensywnie prowadzą okolicznościowe kampanie. Charakterystyczna muzyka, ciepłe kolory, kominek, prezenty, parujące napoje, śnieg, łezka w oku: łatwo wskazać wspólne elementy tych świątecznych reklam. Te, zachęcając do kupna, po drodze mają jeszcze wzruszyć, co jest połowiczną drogą do osiągnięcia komercyjnego sukcesu.
W połowie listopada świąteczną reklamę wypuścił Lidl. Film, choć w klimacie świąt, komfortowy i podnoszący na duchu, spotkał się z nieoczekiwaną, ostrą reakcją skrajnej prawicy.
Świąteczna kampania Lidla - gdzie te kontrowersje?
Reklama marketu jest typowo gwiazdkowym spotem. Na filmiku przedstawiona jest kochająca się rodzina, słodkie zwierzątka, w które tchnięto odrobinę magii. Nie mogło zabraknąć też czułej piosenki z poruszającymi słowami.
Nie jesteś sam, przyjaciół masz. Z nimi zawsze znajdziesz dom.
W finałowej scenie ośmioosobowa rodzina zasiada razem do stołu. Właśnie ten fragment wywołał gigantyczne kontrowersje wśród skrajnej prawicy.
Wyjątkowe Święta Bożego Narodzenia ⭐ | LIDL.PL
"Ja nie mam murzyna w rodzinie" - burza wokół reklamy Lidla
Zaczęło się od wpisu prawicowego influencera z X nazywającego siebie PapJeżem P0lakiem. Mężczyzna popisał się rasizmem, używając słowa, którym nie powinno określać się osób czarnoskórych. W 2020 r. Rada Języka Polskiego przyjęła stanowisko Marka Łazińskiego:
(...) Jednak słowa zmieniają skojarzenia i wydźwięk w toku naturalnych zmian świadomości społecznej. Dziś słowo "Murzyn" jest nie tylko obarczone złymi skojarzeniami, jest już archaiczne. (...) [Zalecam więc], by słowa "Murzyn" nie używać inaczej niż na prawach historycznego cytatu.
Oprócz werbalnej obrazy, wpis PapJeża P0laka rodzi więcej problemów - takich jak wykluczenie, ksenofobia i ewidentna niechęć do osób innej rasy niż biała. Abstrahując od uniwersalności obrazka - kilku osób zasiadających razem przy wigilijnym stole. Warto też zaznaczyć, że reklama Lidla nie była skierowana tylko na polski rynek. Ten sam materiał trafił też do innych krajów, gdzie kolorowa mniejszość ma zdecydowanie liczniejsze przedstawicielstwo niż w Polsce (zapewne nie bez powodu).
Wpis został wyświetlony prawie 200 tys. razy i liczy sobie ponad 600 komentarzy.
"To jaki masz podnóżek, z IKEI"?
"To górnik".
"Jak będziesz mieć córkę, to będziesz miał".
"Kiedyś reklama miała zachęcić do kupna, dziś służy indoktrynacji. Dziwi mnie tylko, że ludzie to akceptują."
"Może to służba"?
To tylko niektóre spośród wpisów pod postem prawicowego influencera. Faktycznie, czuć magię świąt...
Zwróciliśmy się do biura prasowego Lidla z prośbą o komentarz. Kiedy tylko otrzymamy odpowiedź, artykuł zostanie zaktualizowany.
W temacie społeczeństwo
- Znaleźli ciała dwóch nastolatek. Uprawiały subway surfing
- Tampony z gąbki morskiej przejmują social media? Ginekolodzy biją na alarm
- Influencerzy wspierają program dla młodych. Pojawili się na gali podsumowującej "Godzinę dla MŁODYCH GŁÓW"
- Influencer zginął na oczach widzów. Tragiczny finał lotu Tang Feijiego
Popularne
- "POLSKA GUROM" - Przemek Kucyk zgłasza się na Eurowizję. To jego topka polskiej (pop)kultury
- Nudna reklama Friza i Wersow. Recenzja "Friz & Wersow. Miłość w czasach online"
- Nikita i Cameraboy rozstali się? Mocny statement krąży w sieci
- Wejdą nowe smaki Wojanków? Internet huczy od pogłosek
- Bagi na liście Forbes 30 under 30. Znalazł się tam szybciej od Friza
- Taylor Swift wydała POPrawny album. Dlaczego nie wrócę do "The Life of a Showgirl"? [RECENZJA]
- Antyki, czyli kuchnia babci na TikToku. Wywiad z ikonicznym twórcą
- Taylor Swift zdissowała Charli XCX. Nazwała ją warczącą chihuahuą
- Dawid Podsiadło zagra sekretny koncert dla wybrańców. Trzeba było zbierać tipy...