Świąteczna reklama Lidla wywołała kontrowersje

Reklama Lidla wywołała burzę. Skrajna prawica pieni się o świąteczną kolację

Źródło zdjęć: © YouTube
Maja Kozłowska,
28.11.2023 13:30

Lidl wypuścił świąteczną reklamę, która jednak nie wszystkim przypadła do gustu. Prawicowy influencer z X (Twittera) "popisał się" rasizmem.

Święta to czas miłości, uprzejmości, dobroci dla innych - przynajmniej w teorii. Bożonarodzeniowa atmosfera stopniowo zaczyna udzielać się już od początku listopada, wraz z rozmrożeniem Mariah Carey, a im bliżej 24 grudnia, tym bardziej czuć gwiazdkowego ducha.

Świąteczną atmosferę czuć także w kapitalistycznym świecie wielkich korporacji, które intensywnie prowadzą okolicznościowe kampanie. Charakterystyczna muzyka, ciepłe kolory, kominek, prezenty, parujące napoje, śnieg, łezka w oku: łatwo wskazać wspólne elementy tych świątecznych reklam. Te, zachęcając do kupna, po drodze mają jeszcze wzruszyć, co jest połowiczną drogą do osiągnięcia komercyjnego sukcesu.

W połowie listopada świąteczną reklamę wypuścił Lidl. Film, choć w klimacie świąt, komfortowy i podnoszący na duchu, spotkał się z nieoczekiwaną, ostrą reakcją skrajnej prawicy.

Świąteczna kampania Lidla - gdzie te kontrowersje?

Reklama marketu jest typowo gwiazdkowym spotem. Na filmiku przedstawiona jest kochająca się rodzina, słodkie zwierzątka, w które tchnięto odrobinę magii. Nie mogło zabraknąć też czułej piosenki z poruszającymi słowami.

Nie jesteś sam, przyjaciół masz. Z nimi zawsze znajdziesz dom.

W finałowej scenie ośmioosobowa rodzina zasiada razem do stołu. Właśnie ten fragment wywołał gigantyczne kontrowersje wśród skrajnej prawicy.

Wyjątkowe Święta Bożego Narodzenia ⭐ | LIDL.PL

"Ja nie mam murzyna w rodzinie" - burza wokół reklamy Lidla

Zaczęło się od wpisu prawicowego influencera z X nazywającego siebie PapJeżem P0lakiem. Mężczyzna popisał się rasizmem, używając słowa, którym nie powinno określać się osób czarnoskórych. W 2020 r. Rada Języka Polskiego przyjęła stanowisko Marka Łazińskiego:

(...) Jednak słowa zmieniają skojarzenia i wydźwięk w toku naturalnych zmian świadomości społecznej. Dziś słowo "Murzyn" jest nie tylko obarczone złymi skojarzeniami, jest już archaiczne. (...) [Zalecam więc], by słowa "Murzyn" nie używać inaczej niż na prawach historycznego cytatu.

Oprócz werbalnej obrazy, wpis PapJeża P0laka rodzi więcej problemów - takich jak wykluczenie, ksenofobia i ewidentna niechęć do osób innej rasy niż biała. Abstrahując od uniwersalności obrazka - kilku osób zasiadających razem przy wigilijnym stole. Warto też zaznaczyć, że reklama Lidla nie była skierowana tylko na polski rynek. Ten sam materiał trafił też do innych krajów, gdzie kolorowa mniejszość ma zdecydowanie liczniejsze przedstawicielstwo niż w Polsce (zapewne nie bez powodu).

trwa ładowanie posta...

Wpis został wyświetlony prawie 200 tys. razy i liczy sobie ponad 600 komentarzy.

"To jaki masz podnóżek, z IKEI"?

"To górnik".

"Jak będziesz mieć córkę, to będziesz miał".

"Kiedyś reklama miała zachęcić do kupna, dziś służy indoktrynacji. Dziwi mnie tylko, że ludzie to akceptują."

"Może to służba"?

To tylko niektóre spośród wpisów pod postem prawicowego influencera. Faktycznie, czuć magię świąt...

Zwróciliśmy się do biura prasowego Lidla z prośbą o komentarz. Kiedy tylko otrzymamy odpowiedź, artykuł zostanie zaktualizowany.

Co o tym myślisz?
  • emoji serduszko - liczba głosów: 5
  • emoji ogień - liczba głosów: 4
  • emoji uśmiech - liczba głosów: 76
  • emoji smutek - liczba głosów: 5
  • emoji złość - liczba głosów: 6
  • emoji kupka - liczba głosów: 50
aaa1,zgłoś
Szukacie problemu na siłę, podobnie jak ten koleś z twittera. Nie reagować, ignorować.
Odpowiedz
0Zgadzam się0Nie zgadzam się
Pionier,zgłoś
Nie zaprosi sobie księdza ,też czarny.
Odpowiedz
0Zgadzam się0Nie zgadzam się
Rasiści zwykle kończą w samotności albo w domu starców. Coraz częściej to widzę bo mam z takimi typami kontakt.
Odpowiedz
7Zgadzam się10Nie zgadzam się
Zobacz komentarze: 113
Komentarze (113)
Powrót