YES krytykowane za tęczową kampanię marketingową

Jak nie robić tęczowego marketingu. Kpina z (braku) praw osób LGBT+

Źródło zdjęć: © YES, canva
Maja Kozłowska,
13.06.2023 10:45

Marka biżuterii YES opublikowała kampanię z okazji Miesiąca Dumy. Firma znalazła się w ogniu krytyki.

Marka biżuterii YES po raz kolejny strzeliła sobie w kolano kampanią reklamową. Po głośnej aferze o przypinki z napisem "daję w szyję" firma zniesmaczyła odbiorców tęczową kampanią. Marce ewidentnie nie wychodzą próby robienia marketingu w czasie rzeczywistym.

Tęczowa kampania z okazji Pride Month - całkowicie normalna sprawa. W czerwcu co roku firmy zmieniają logo, aby okazać solidarność ze społecznością LGBT (albo pod publikę), a w sklepach pojawiają się queerowe kolekcje. Marketing wokół Miesiąca Dumy można robić dobrze albo źle. YES wybrało tę drugą opcję.

Marka YES w ogniu krytyki po nieprzemyślanej kampanii reklamowej
Marka YES w ogniu krytyki po nieprzemyślanej kampanii reklamowej (YES - Facebook)

Kup pierścionek, (może) dostaniesz obrączkę. Czy to drwina z praw osób LGBT+?

Z okazji Pride Month YES postanowiło zaprezentować się jako tolerancyjna i inkluzywna firma. Ogłosili, że każda para jednopłciowa, która zakupi u nich pierścionek zaręczynowy za minimum 1000 zł do 10 lipca, ma szansę otrzymać obrączki - całkowicie za darmo. Jest jednak pewien haczyk.

W Polsce małżeństwa jednopłciowe są nielegalne - tzn. nie są uznawane przez polskie prawo. W warunkach "promocji" YES bardzo wyraźnie stoi: "kiedy małżeństwa jednopłciowe zostaną zalegalizowane przez polskie prawo, podarujemy obrączki pierwszym 10 osobom". Powinniśmy docenić, że nie napisali "jeśli".

Warto też dodać, że regulamin promocji wymaga, aby przepisy dotyczące legalizacji związków małżeńskich par jednopłciowych zostały wprowadzone do 31 grudnia 2027 r.

Kampania YES z okazji Miesiąca Dumy
Kampania YES z okazji Miesiąca Dumy (YES - Instagram)

Społeczny sprzeciw: aktywiści (i nie tylko) wyjaśniają YES

Kampania spotkała się w większości z negatywnym przyjęciem. I wcale nie chodzi o osoby o homofobicznych poglądach, które zezłościły się na "wsparcie" marki dla społeczności LGBT.

Aktywiści m.in. Malwina prowadząca konto nie.pelnosprytna na Instagramie, ale także Wojtek Kardyś, specjalista od komunikacji internetowej zareagowali i wypunktowali nieprawidłowości w reklamie YES.

Oprócz niedelikatnego podejścia do kwestii nierównych praw społeczności LGBT pojawiła się dodatkowo kwestia darmowej promocji (w postaci oznaczenia) w mediach społecznościowych.

Wojtek Kardyś o tęczowej kampanii YES
Wojtek Kardyś o tęczowej kampanii YES (Wojtek Kardyś - LinkedIn)

Negatywna krytyka spadła na YES również ze strony osób całkowicie prywatnych. Na facebookowej grupie CSI: Hydepark, post opisujący sprawę zebrał 1,1 tys. reakcji "haha".

Firma Yes w ogniu krytyki za nieudolny "tęczowy" marketing
Firma Yes w ogniu krytyki za nieudolny "tęczowy" marketing (CSI: Hydepark)

YES odpowiada. Peace and love, to wcale nie pinkwashing

Marka spotkała się z ostrą krytyką. Trzeba przyznać, że komentarze pod postami nie zostały wyłączone, wpisy nie były usuwane, więc to na plus: firma zmierzyła się z negatywnym przyjęciem. Czy wyciągnęła z niego wnioski? Niestety nie do końca.

"Słuchajcie, czytamy wszystkie wasze komentarze i to dobrze, że rozmawiamy! Ten konkurs to tylko pretekst do dyskusji o równości małżeńskiej w Polsce i o tym, że nasz rząd lekceważy wyrok Trybunału Praw Człowieka i że to nie jest w porządku i powinno się zmienić. Na hasło pinkwashing możemy odpowiedzieć tyle, że 'serio?'. Jesteśmy jedną z nielicznych firm w Polsce, która w ogóle porusza ten temat, pokazuje społeczność LGBTQ+ i zwraca uwagę na nierówności" - zakomunikowała marka na Facebooku.

"Prowadzimy biznes, ale wierzcie nam, ta akcja nie jest nastawiona na zysk. I spokojnie, obiecujemy, że obrączki przekażemy niezależnie od zmian w prawie. Tak więc tak. Jesteśmy z wami, a nie przeciwko wam. Wspierajmy się. Peace and love" - dodała firma, zaprzeczając jednocześnie wpisowi w regulaminie własnego konkursu.

Logo marki YES z okazji Pride Month
Logo marki YES z okazji Pride Month (YES - Facebook)

Wygląda to na nie tyle złe intencje, ile nie do końca przemyślaną komunikację. Wszyscy jednak uczymy się inkluzywności - oby ta sytuacja była dla YES wyłącznie nauczką.

Co o tym myślisz?
  • emoji serduszko - liczba głosów: 2
  • emoji ogień - liczba głosów: 0
  • emoji uśmiech - liczba głosów: 0
  • emoji smutek - liczba głosów: 1
  • emoji złość - liczba głosów: 0
  • emoji kupka - liczba głosów: 1
borys,zgłoś
Dzięki za obraczke. Ja i mój kumpel pedausz sprzedamy ja na aledrogo, jako symbol szatana. Na pewno wielu będzie chciało kupić i przetopić na krzyż.
Odpowiedz
1Zgadzam się2Nie zgadzam się