kobiety
Prawie 70 proc. Polek nie chce już mieć dzieci. Mnie to nie dziwi
YES "Daję w szyję"

YES i przypinki "Daję w szyję". Marka w ogniu krytyki

Źródło zdjęć: © Alexandra Pajewska-Klucznik, Instagram, Twitter, YES
Anna RusakAnna Rusak,18.11.2022 15:00

Biżuteria YES wypuściła nowy produkt, który nawiązuje do ostatniej wypowiedzi Jarosława Kaczyńskiego, prezesa PiS, o powodach spadającej dzietności w Polsce. Limitowana przypinka "Daję w szyję" jednak nie spotkała się z zachwytem internautów. To ważny produkt wspierający kobiety czy promowanie spożywania alkoholu?

Niedawno firma YES produkująca biżuterię wypuściła swój nowy spot reklamowy. W świątecznej kampanii "Jestem kobietą" marka przenosi nas w czasie do 2072 roku i pokazuje wolny od stereotypowego postrzegania roli kobiety świat, w którym katolicki ksiądz udziela ślubu parze jednopłciowej.

Teraz marka YES wypuściła nowy produkt, który symbolicznie miałby wspierać kobiety. Chodzi o limitowaną kolekcję 200 przypinek "Daję w szyję" w cenie 229 zł. Dla wielu jednak produkt nie ma niczego wspólnego z pomaganiem kobietom.

Przypinka "Daję w szyję" od YES

Hasło "Daję w szyję", które można znaleźć na przypinkach YES, nawiązuje oczywiście do niedawnej wypowiedzi prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego. Polityk w trakcie spotkania z wyborcami na początku listopada stwierdził, że kobiety nie rodzą w Polsce dzieci, bo "dają w szyję" tzn. nadużywają alkoholu, zanim jeszcze skończą 25 lat.

Krytyka jego słów nie słabnie, o czym świadczy przypinka YES. Na Instagramie marki możemy przeczytać, że produkt jest skierowany do kobiet, które chcą zamanifestować swoją niezgodę na ośmieszanie kobiet i agresywne zachowania polityków.

trwa ładowanie posta...

"Nie pozostajemy obojętni wobec agresywnych i obrażających kobiety wypowiedzi polityków. Hasło "daję w szyję", które stało się synonimem buntu przeciwko arogancji władzy, umieszczamy na limitowanej edycji pinów. Dołącz do nas, do kobiet, które nie godzą się na ośmieszanie i zamanifestuj swój sprzeciw z przypinką YES. Zamów w przedsprzedaży jeden z 200 wyjątkowych manifestów i pokaż swoją buntowniczą stronę!⁠" - czytamy na Instagramie marki.

Internauci komentują przypinka o dawaniu w szyję YES

W komentarzach pod postem informującym o nowej przypince możemy jednak znaleźć sporo negatywnych komentarzy odnoszących się do całej akcji. Internauci zarzucają YES normalizowanie spożywania przez kobiety nadmiernej ilości alkoholu i twierdzą, że wykorzystują problem do promowania swoich produktów.

trwa ładowanie posta...

"Obrzydliwe. W kraju, w którym tak wiele kobiet ma problem z alkoholem. W którym tyle kobiet jest nieszanowanych, a ich prawa nie są respektowane. Normalizujecie dawanie w szyję i robicie śmieszki z tak krzywdzącej wypowiedzi. Czy to łączy się z Waszym hasłem "Jestem kobietą - daję w szyję"?" – pisze jedna z internautek na Instagramie.

"Wykorzystujecie popularność kolejnej gównoburzy do promowania swoich produktów. Hasło jest jednoznaczne. Nie dorabiajcie do tego teorii. Promujecie dawanie sobie w szyję" – dodaje inna użytkowniczka.

"Promować decydowanie o sobie, kobiecej siły i należności można na wiele innych sposób, używając lepszej symboliki […], a wy sięgnęliście po obraźliwe hasło. Nawet nie chce wiedzieć, jak w takiej sytuacji czują się dzieci skrzywdzone przez matki alkoholiczki albo np. Ludzie z FAS. WSTYD" – zwraca uwagę kobieta.

trwa ładowanie posta...

Czy przypinki YES o dawaniu sobie w szyję są problemem?

Marka - w odpowiedzi na te komentarze, - napisała, że nie promuje alkoholu, a jedynie decydowanie o sobie. Ich przypinka "Daję w szyję" ma wspierać kobiety, a nie przedstawiać je w negatywnym świetle. Pojawiają się też pochwalne głosy twierdzące, że produkt trafi do klientów marki.

"Nie promujemy alkoholu, promujemy jedynie decydowanie o sobie. Uważamy, że regulacje prawne dotyczące reklam alkoholu i edukacja to sposoby na walkę z alkoholizmem w Polsce" - czytamy w komentarzu marki na Instagramie.

trwa ładowanie posta...

Przypomnimy jeszcze, że to nie pierwszy raz, gdy marka spotyka się z krytyką. Gdy wybuchła wojna w Ukrainie, marka biżuteryjna wypuściła przypinki z hasłami "SLAVA UKRAINI" oraz "PUTIN IDI NA CH*J", a użytkownicy zarzucali YES monetyzowane wojny. Tym razem zarzucają jej cringe i monetyzowane praw kobiet.

trwa ładowanie posta...
Co o tym myślisz?
  • emoji serduszko - liczba głosów: 2
  • emoji ogień - liczba głosów: 0
  • emoji uśmiech - liczba głosów: 0
  • emoji smutek - liczba głosów: 0
  • emoji złość - liczba głosów: 0
  • emoji kupka - liczba głosów: 3
Przez nich kobiety boją się chodzić na siłownię. Kim są gym weirdos?