Cenimy Twoją prywatność

Vibez.pl jest częścią rodziny serwisów Wirtualnej Polski. Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

#StandUpPoland – koniec z przyzwoleniem na molestowanie w przestrzeni publicznej

Źródło zdjęć: © materiały partnera
04.06.2024 09:27
Płatna współpraca z marką L’Oréal Paris

Dane nie kłamią. Według badania IPSOS, przeprowadzonego na zlecenie marki L’Oréal Paris, 77 proc. kobiet w Polsce doświadczyło molestowania w miejscach publicznych*. Wygląda to źle? No to w grupie poniżej 35. roku życia odsetek ten wzrasta do szokujących 85 procent*… Czy to oznacza, że wszystkie nosimy za krótkie spódniczki i "same się o to prosimy"?

Oczywiście, że nie, ale społeczeństwo będzie nam to wmawiać i przekonywać, że przecież to normalne, że obcy mężczyzna będzie się na nas natarczywie gapił czy próbował dotknąć. To w końcu nic złego, a wręcz przecież powinno się nam podobać, bo to wszak komplement, potwierdzenie naszej atrakcyjności. I ten fakt jest chyba w tym wszystkim najgorszy. To, jak wiele z zachowań, które noszą znamiona molestowania, jest przez nas normalizowanych, przyjmowanych w milczeniu i przy milczącej obojętności świadków. Każda z nas ma za sobą takie doświadczenia i wewnętrzne bagatelizowanie, usprawiedliwianie i przechodzenie nad tym do porządku dziennego. W końcu to TYLKO spojrzenie, TYLKO wulgarny gest, TYLKO gwizd. TYLKO molestowanie. W 2019 roku, podczas pierwszego badania dla L’Oréal Paris, okazało się, że respondentki tego typu zdarzeń nawet tak nie postrzegają, ale gdy ankieterzy weszli w temat głębiej, odsetek kobiet, które były molestowane (w każdej, nawet "niewinnej" formie) wzrósł dwukrotnie…

I stand up, you stand up, #WeStandUp

Molestowanie w przestrzeni publicznej możliwe jest nie tylko "dzięki" temu, że kobiety nie zawsze wiedzą, jak zareagować i się obronić, ale też z powodu obojętności innych. I nie jest to ich wina, a raczej niewystarczających działań uświadamiających i kampanii edukacyjnych w tym zakresie. Bo jeśli kobieta, która doświadcza molestowania, nie jest pewna, co i czy ją właśnie spotkało, jak może wiedzieć to osoba z zewnątrz? Ten brak narzędzi do rozpoznawania problemu jest widoczny też w badaniu IPSOS. 85 proc. osób* wskazało na tę właśnie kwestię i niedostateczną wiedzę z zakresu tego, jak się zachować w obliczu takiej sytuacji. Do tego dochodzi lęk o własne bezpieczeństwo – to wskazało aż 73 proc. respondentów*. Finalnie – tylko połowa z nich zadeklarowała, że udzieliłaby wsparcia molestowanej kobiecie. A tymczasem poczucie, że nie jest się samej i że ktoś zareagował, jest kluczowe dla 79 proc. przepytanych przez IPSOS kobiet*… Dlatego szczególnej wagi nabierają projekty takie jak zainicjowana przez L’Oréal Paris kampania Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych. W jej ramach przygotowane zostało szkolenie online, które warto zrobić, by nauczyć się rozpoznawać molestowanie (a jest nim de facto wszystko, co w jakikolwiek sposób narusza godność czy czyjąś przestrzeń osobistą) oraz reagować, reagować i jeszcze raz REAGOWAĆ. Szkolenie dostępne jest na stronie www.standup-poland.com i trwa około 10 minut.

(materiały partnera)

Julia Wieniawa, jako nowa ambasadorka L’Oréal Paris, wspiera również kampanię Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych. 

5D, które warto znać

Szkolenie obejmuje nie tylko pigułkę wiedzy na temat skali problemu, ale i oferuje narzędzie pozwalające na odpowiednią i szybką reakcję zarówno osobie doświadczającej molestowania, jak i świadkom tej sytuacji. Tzw. metodologia 5D została stworzona przez organizację Right To Be i jest zbiorem skutecznych technik wsparcia oraz podpowiedzi, jak się zachować w sytuacji molestowania. Co istotne – działania te nie są skierowane bezpośrednio przeciwko sprawcy (co pomaga przełamać lęk przed atakiem skierowanym w naszą stronę), ale w praktyce przerywają incydent. Nazwa tej metodologii pochodzi od 5 technik, które można w tym celu zastosować:

DEKONCENTRUJ – zapytaj o godzinę, upuść książkę, niby przypadkiem wejdź między osobę molestującą i molestowaną, np. w kolejce do toalety. W ten sposób ignorujesz sprawcę, więc nie ma on powodu do eskalacji agresji, a osoba molestowana uzyska szansę np. na odejście z miejsca zdarzenia;

DOŁĄCZ INNYCH – często o tym zapominamy, ale poproszenie kogoś innego o pomoc to też reakcja. Może to być barman, kierowca autobusu czy kasjer w sklepie lub po prostu inny świadek zdarzenia. Funkcję spełni także telefon do służb ratunkowych czy policji. Ważne, by rozpoznać sytuację i pomóc ją przerwać poprzez delegowanie zadań;

DOKUMENTUJ – tego typu incydenty warto też nagrywać, ale w sposób bezpieczny i odpowiedzialny. Nagranie może być potrzebnym dowodem, dlatego warto skupić się też na zarejestrowaniu np. numeru linii autobusu czy nazwy przystanku/ulicy. Dobrze, by miało datę i godzinę. I co najważniejsze – nie należy go upubliczniać bez zgody osoby molestowanej, gdyż może to doprowadzić do jej wtórnej wiktymizacji;

DOJDŹ DO GŁOSU – metoda najbardziej konfrontacyjna, w której kierujesz się bezpośrednio do sprawcy. Ponieważ może doprowadzić do eskalacji przemocy, warto rozważyć jej użycie i dobrze dobrać słowa. Tutaj najważniejsze jest bezpieczeństwo twoje i osoby molestowanej. Niewskazane są zatem dyskusje czy spory, które mogą jedynie zaognić konflikt;

DAJ WSPARCIE PO – liczy się nie tylko reakcja w trakcie zajścia, ale też po nim. Jeśli wkroczenie wcześniej mogłoby być niebezpieczne, warto zaoferować ofierze pomoc po zajściu. Może to być odprowadzenie w bezpieczne miejsce czy zadzwonienie do wskazanej przez nią bliskiej osoby. Przede wszystkim zaś warto zapytać, jak się czuje i czego potrzebuje. Najważniejsze, by nie była z tym sama. Tylko i aż tyle!

Metodologia 5D
Metodologia 5D (materiały partnera)

Spotkajmy się na Orange Warsaw Festival

Więcej na temat metodologii 5D i sposobów na reagowanie w tego typu sytuacjach będzie można poznać w strefie kampanii Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych od L’Oréal Paris na Orange Warsaw Festival. Znajdować się będzie przy alejce głównej, zaraz przy wejściu na Warsaw Stage.

W strefie tej każdy, kto zrobi na telefonie szkolenie, będzie mógł skorzystać z szybkiej ładowarki oraz dołączyć do wirtualnej społeczności osób, które poznały sposoby reagowania na molestowanie w przestrzeni publicznej. Wystarczy skorzystać z fotobudki, z której zdjęcia zmienią się w wirtualną galerię osób, którym nie jest wszystko jedno. Na zdjęciach pojawią się także ambasadorki kampanii, m.in. Eva Longoria, Andie MacDowell czy Julia Wieniawa.

Na zainteresowanych tematyką badań i możliwych rozwiązań będą też czekali przedstawiciele Feminoteki, którzy wspierają kampanię L’Oréal Paris.

Ponadto w strefie możliwe będzie wykonanie inspirujących tatuaży, personalizacja telefonów… oraz szansa na podzielenie się z innymi swoim empowermentowym przekazem, wypisanym na spektakularnym totemie przed strefą!

*Międzynarodowe badanie na temat molestowania seksualnego w miejscach publicznych przeprowadzone przez firmę Ipsos dla L’Oréal Paris. N: 1000, grudzień 2023 r.

Płatna współpraca z marką L’Oréal Paris
Co o tym myślisz?
  • emoji serduszko - liczba głosów: 17
  • emoji ogień - liczba głosów: 3
  • emoji uśmiech - liczba głosów: 72
  • emoji smutek - liczba głosów: 2
  • emoji złość - liczba głosów: 8
  • emoji kupka - liczba głosów: 189
udostępnij artykuł