Sięgasz po TikToka z nudy? Możesz ją w ten sposób pogłębiać
Przeskakiwanie między tiktoki, reelsy i szortsy wydaje się być prostym sposobem na pozbycie się uczucia znudzenia. Tymczasem badania z Uniwersytetu w Toronto wykazały, że taki sposób konsumowania treści cyfrowych tylko pogłębia nudę.
Naukowcy z Uniwersytetu w Toronto zbadali paradoks dotyczący przewijania filmików na TikToku, Instagramie czy YouTube Shorts. Sięgamy po telefon i zaczynamy "przewijać" motywowani nudą i potrzebą stymulacji. Okazało się jednak, że szybkie przeskakiwanie między ogromną ilością treści tylko potęguje odczucie nudy.
Podobne
- Nikocado Avocado znów wszystkich "przechytrzył?" Wstawił szokującego tiktoka
- Gen Z marzy o byciu influencerami. Z czym wiąże się ten zawód?
- Event My Impact. Obejrzyj galę i zobacz, jak Gen Z zmienia świat
- TikTok pożera 34 godziny miesięcznie. Ile czasu spędzamy w aplikacjach?
- Nowe zasady pracy influencerów. Pokłosie sprawy Chiary Ferragni
Przeskakiwanie między filmikami potęguje nudę
Zespół badaczy kierowany przez dr Katy Tam przeprowadził siedem eksperymentów z udziałem łącznie ponad 1,2 tys. uczestników i uczestniczek. Badanie online z udziałem 231 osób wykazało, że ludzie uważają, że możliwość pominięcia filmu lub przełączenia się na inny sprawi, że oglądanie wideo będzie mniej nudne. Jednak eksperymenty, których wyniki opublikowano w "Journal of Experimental Psychology: General" sugerują, że może być dokładnie odwrotnie.
Dane pochodzące od grupy 166 studentów i studentek pokazały, że uczestnicy i uczestniczki czuli się bardziej znudzeni, gdy pozwolono im przeskakiwać do przodu i wstecz w filmie, niż gdy nie mieli takiej możliwości. Z kolei wyniki eksperymentu z udziałem 159 studentek i studentów wykazały, że zgłaszali wyższy poziom znudzenia, gdy otrzymali kolekcję pięciominutowych filmów, między którymi mogli się dowolnie przełączać, w porównaniu z pojedynczym 10-minutowym filmem.
Dłuższe treści dostarczają więcej przyjemności
Co ciekawe, ten efekt zmniejszył się, gdy w tym samym badaniu z pięciominutowymi filmami i "przeskakiwaniem" lub jednym 10-minutowym filmem wzięła udział grupa osób o szerszej rozpiętości wieku, niż grupa studencka. Dr Tam skomentowała dla "The Guardian": "Przypuszczaliśmy, że ludzie w różnym wieku mogą mieć różne nawyki, jeśli chodzi o oglądanie filmów i przełączanie się". Badaczka dodała: "Sposób, w jaki ludzie oglądają filmy i jak wpływa to na nudę, może różnić się w zależności od wieku i nawyków związanych z mediami cyfrowymi, ale potrzebne są dalsze badania, aby to zweryfikować".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
DARIUSS ROSE: BYCIE INFLUENCEREM NIE JEST ŁATWE
Dr Tam sugerowała, że warto zatrzymać się przed naciśnięciem przewijania lub pomijania i znaleźć sposób na skupienie. Stwierdziła: "Nasze badania pokazują, że podczas gdy ludzie przewijają filmy do przodu lub pomijają je, aby uniknąć nudy, takie zachowanie może sprawić, że faktycznie poczują się bardziej znudzeni". Badaczka wytłumaczyła: "Podobnie jak płacimy za wciągające wrażenia w kinie, przyjemność często płynie z 'zanurzenia się' w filmach, a nie z ich 'przeglądania'".
Źródło: theguardian.com
Popularne
- Beyoncé i Jay-Z tracą obserwatorów. Ludzie wierzą w teorie spiskowe
- Jak działają policyjne "suszarki"? Influencer sprawdził ich potencjał
- Wódka w saszetkach już w polskich sklepach. Zdjęcie obiegło sieć
- Budda ma ochronę? Influencer spowiada się u Żurnalisty
- Nastoletnia Julia popełniła samobójstwo. Jej oprawczyni nagrała "przeprosiny"
- Bracia Menendez wyjdą na wolność? Córka Erika przerywa milczenie
- Oddany fandom Julii Żugaj. Na czym polega fenomen dziewczyny?
- Wege knajpa w Gdańsku serwuje "stek" z drukarki 3D. W menu mają też inne "mięsa"
- Upadek Człowieka Lodu? Wim Hof latami skrywał tajemnicę