Przeskakiwanie między krótkimi filmikami może potęgować poczucie znudzenia

Sięgasz po TikToka z nudy? Możesz ją w ten sposób pogłębiać

Źródło zdjęć: © @canva
Marta Grzeszczuk,
20.08.2024 11:00

Przeskakiwanie między tiktoki, reelsy i szortsy wydaje się być prostym sposobem na pozbycie się uczucia znudzenia. Tymczasem badania z Uniwersytetu w Toronto wykazały, że taki sposób konsumowania treści cyfrowych tylko pogłębia nudę.

Naukowcy z Uniwersytetu w Toronto zbadali paradoks dotyczący przewijania filmików na TikToku, Instagramie czy YouTube Shorts. Sięgamy po telefon i zaczynamy "przewijać" motywowani nudą i potrzebą stymulacji. Okazało się jednak, że szybkie przeskakiwanie między ogromną ilością treści tylko potęguje odczucie nudy.

Przeskakiwanie między filmikami potęguje nudę

Zespół badaczy kierowany przez dr Katy Tam przeprowadził siedem eksperymentów z udziałem łącznie ponad 1,2 tys. uczestników i uczestniczek. Badanie online z udziałem 231 osób wykazało, że ludzie uważają, że możliwość pominięcia filmu lub przełączenia się na inny sprawi, że oglądanie wideo będzie mniej nudne. Jednak eksperymenty, których wyniki opublikowano w "Journal of Experimental Psychology: General" sugerują, że może być dokładnie odwrotnie.

trwa ładowanie posta...

Dane pochodzące od grupy 166 studentów i studentek pokazały, że uczestnicy i uczestniczki czuli się bardziej znudzeni, gdy pozwolono im przeskakiwać do przodu i wstecz w filmie, niż gdy nie mieli takiej możliwości. Z kolei wyniki eksperymentu z udziałem 159 studentek i studentów wykazały, że zgłaszali wyższy poziom znudzenia, gdy otrzymali kolekcję pięciominutowych filmów, między którymi mogli się dowolnie przełączać, w porównaniu z pojedynczym 10-minutowym filmem.

Dłuższe treści dostarczają więcej przyjemności

Co ciekawe, ten efekt zmniejszył się, gdy w tym samym badaniu z pięciominutowymi filmami i "przeskakiwaniem" lub jednym 10-minutowym filmem wzięła udział grupa osób o szerszej rozpiętości wieku, niż grupa studencka. Dr Tam skomentowała dla "The Guardian": "Przypuszczaliśmy, że ludzie w różnym wieku mogą mieć różne nawyki, jeśli chodzi o oglądanie filmów i przełączanie się". Badaczka dodała: "Sposób, w jaki ludzie oglądają filmy i jak wpływa to na nudę, może różnić się w zależności od wieku i nawyków związanych z mediami cyfrowymi, ale potrzebne są dalsze badania, aby to zweryfikować".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

DARIUSS ROSE: BYCIE INFLUENCEREM NIE JEST ŁATWE

Dr Tam sugerowała, że warto zatrzymać się przed naciśnięciem przewijania lub pomijania i znaleźć sposób na skupienie. Stwierdziła: "Nasze badania pokazują, że podczas gdy ludzie przewijają filmy do przodu lub pomijają je, aby uniknąć nudy, takie zachowanie może sprawić, że faktycznie poczują się bardziej znudzeni". Badaczka wytłumaczyła: "Podobnie jak płacimy za wciągające wrażenia w kinie, przyjemność często płynie z 'zanurzenia się' w filmach, a nie z ich 'przeglądania'".

Źródło: theguardian.com

Co o tym myślisz?
  • emoji serduszko - liczba głosów: 0
  • emoji ogień - liczba głosów: 0
  • emoji uśmiech - liczba głosów: 0
  • emoji smutek - liczba głosów: 0
  • emoji złość - liczba głosów: 0
  • emoji kupka - liczba głosów: 0