Kontrowersyjna reklama mBanku

Reklama mBanku zakpiła z mężczyzn? Afera wokół nagrania

Źródło zdjęć: © mBank / YouTube
Jakub TyszkowskiJakub Tyszkowski,09.08.2024 15:30

Reklama mBanku zaadresowana do kobiet znalazła się w ogniu krytyki. Stowarzyszenie na rzecz Mężczyzn i Chłopców zarzuca korporacji szydzenie z mężczyzn. Oburzenie wyraziło także wielu internautów. Serwis Vibez.pl uzyskał komentarz firmy na temat sprawy.

mBank wystartował z kampanią zachęcającą kobiety do odkładania dodatkowych pieniędzy na emeryturę. Akcji towarzyszy spot, który pojawił się na YouTubie. Film zatytułowany "Kobiety żyją dłużej… również na emeryturze" poniósł się szerokim echem w internecie.

Historia ukazana w reklamie przedstawia grupę mężczyzn biesiadujących na basenie. Panowie wykazują się lekkomyślnym zachowaniem, bo używają grilla elektrycznego tuż nad taflą wody. Do spotu dołączony jest komunikat: "Dlatego kobiety żyją dłużej. Również na emeryturze. A tylko 14 proc. z nich odkłada na ten cel".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kobiety żyją dłużej… również na emeryturze.

Burza wokół reklamy mBanku

Reklama spotkała się z krytyką internautów. Wielu widzów zarzuca twórcom seksizm oraz uproszczenie tematu, jakim jest niska średnia długość życia mężczyzn. W serwisie Wykop emocjonalna dyskusja na temat materiału rozciągnęła się na 18 stron forum. Głos w sprawie zabrało Stowarzyszenie na rzecz Mężczyzn i Chłopców, organizacja pozarządowa, której celem jest poprawa dobrostanu mężczyzn.

- Seria reklam wypuszczonych przez mBank daje nam obraz mężczyzny, który umiera szybciej z własnej niefrasobliwości, nieporadności, by nie powiedzieć: głupoty - komentuje Michał Gulczyński ze Stowarzyszenia na rzecz Chłopców i Mężczyzn. - Tymczasem przyczyny są dużo mniej zabawne. Mężczyźni w Polsce cierpią z powodu niskiego bezpieczeństwa pracy, szybciej i częściej umierają na choroby cywilizacyjne, to również oni popełniają w naszym kraju większość samobójstw.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

HEJT W INTERNECIE: VIBEZ x SEXEDPL

Mężczyźni umierają szybciej. Z czego to wynika?

Aktywiści przywołują statystyki, z których wynika, że 85 proc. samobójstw w Polsce popełniają mężczyźni. W grupie wiekowej do 45. roku życia jest to główna przyczyna śmierci. Na ok. 67 tys. wypadków w pracy rocznie, niemal 41 tys. jest z udziałem mężczyzn. Ponadto mężczyźni stanowią większość wypadków śmiertelnych w pracy (ponad 80 proc.).

Jakub Chabik, prezes Stowarzyszenia na rzecz Chłopców i Mężczyzn, nie szczędzi gorzkich słów:

- Nie są nam znane żadne instytucjonalne programy na temat bezpieczeństwa pracy, które prowadziłoby na ten temat Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Nie słychać o programach zdrowia psychicznego kierowanych do mężczyzn. Potrzebujemy też chociażby szeroko zakrojonych kampanii społecznych: mężczyźni o połowę rzadziej korzystają z badań pakietu profilaktycznego dla 40 i 50-latków - alarmuje Chabik.

Stowarzyszenie na rzecz Chłopców i Mężczyzn twierdzi, że kampania mBanku szkodzi w podwyższeniu świadomości społecznej na temat krótkiej długości życia mężczyzn. Zdaniem aktywistów spot utwierdza w przekonaniu, że z wysoką umieralnością mężczyzn nie trzeba nic robić, bo winni są sami mężczyźni.

Zamiast szydzić z mężczyzn mało zabawnymi reklamami, mBank mógłby zachęcić swoich pracowników do dbania o własne zdrowie i skorzystania z profilaktycznych badań. Zapraszamy mBank do takiego działania: wtedy ta nieszczęsna kampania mogłaby mieć jakieś realne, pozytywne społecznie skutki

- podsumowuje Jakub Chabik.

mBank reaguje na kontrowersyjną reklamę

Redakcja Vibez.pl wysłała prośbę o komentarz do afery wokół reklamy. W odpowiedzi uzyskała od mBanku następujące oświadczenie:

"mBank już do kilku lat zwraca uwagę na wyzwania związane z emeryturą i w licznych kampaniach zachęca Polaków, niezależnie od płci, do samodzielnego zadbania o swoją przyszłość. Ta konkretna kampania nawiązuje do serii popularnych memów, tworzonych i podawanych również przez samych mężczyzn. W sposób przerysowany i humorystyczny pokazuje niebezpieczne zachowania nie po to, żeby kogokolwiek obrazić, ale żeby zwrócić uwagę na hasło "kobiety żyją dłużej". Fakt ten, podobnie jak bardzo duża różnica w wysokości emerytury między płciami, nie podlega dyskusji i wynika z obiektywnych danych."

"Spoty są jedynie częścią naszych działań. W założeniu miały pobudzić do publicznej dyskusji na ten społecznie ważny temat i zachęcić do wejścia na specjalnie przygotowaną stronę, wysłuchania podcastów i zapoznania się z informacjami o możliwościach zabezpieczenia dodatkowych środków na przyszłość. Kreacja budzi zainteresowanie, również kontrowersje, co sprawia, że dociera do szerokiego grona odbiorców i wzmacnia świadomość wyzwań emerytalnych. To właśnie, a nie obrażanie kogokolwiek było naszym celem."

Co o tym myślisz?
  • emoji serduszko - liczba głosów: 0
  • emoji ogień - liczba głosów: 0
  • emoji uśmiech - liczba głosów: 0
  • emoji smutek - liczba głosów: 0
  • emoji złość - liczba głosów: 0
  • emoji kupka - liczba głosów: 0