Naukowcy współpracują, aby odtworzyć ptaki dodo

Ptaki dodo powrócą? Naukowcy są optymistyczni

Źródło zdjęć: © Frederick William Frohawk, Roelandt Savery / Wikipedia
29.11.2023 16:00

Firma Colossal Biosciences podpisała umowę z fundacją Mauritian Wildlife Foundation. Plan organizacji jest bardzo konkretny: odtworzenie populacji wymarłych ptaków dodo.

Ptaki dodo wymarły prawdopodobnie 361 lat temu. Mimo upływu lat gatunek dront dodo jest utożsamiany z negatywnym wpływem człowieka na środowisko - to ludzie doprowadzili do całkowitego wymarcia ptaków zamieszkujących Mauritius. Odkrywcy wyspy sprowadzili na nią gatunki drapieżne, które wyniszczały gniazda dodo. Ostatni dodo został prawdopodobnie zabity na przybrzeżnej wysepce Ile d’Ambre w 1662 r.

Powrót wielkiego gołębia

Dront dodo należały do rodziny gołębiowatych, były więc po prostu bardzo dużymi kuzynami gołębi. Masa żywych ptaków mogła wahać się od 9,5 kg aż do 14,3 kg. Gatunek został odkryty w 1598 r. Niecałe sto lat później ostatni przedstawiciel ptaków dodo zginął z ręki człowieka.

O pracach badawczych mających na celu przywrócenie ptaków dodo mówi się od jakiegoś czasu. Teraz jednak wizja ta nabiera kolorów. Firma Colossal Biosciences, zajmująca się inżynierią genetyczną i biotechnologiczną, podpisała umowę z organizacją pozarządową Mauritian Wildlife Foundation. Celem współpracy jest próba odtworzenia gatunku. "Dodo jest symbolem wymarcia spowodowanego przez człowieka" - powiedział Ben Lamm, współzałożyciel i CEO Colossal, w rozmowie z "Dallas Innovates". "To tylko właściwe, że Colossal działa na rzecz jego odwrócenia."

Pomóż nam zmienić internet na lepsze. TUTAJ

Fundacja Mauritian Wildlife Foundation ściśle współpracuje z mauritiańskim rządem. Vikash Tatayah, dyrektor ds. ochrony w Mauritiuskiej Fundacji Przyrody, mówi, że dodo "symbolizuje wysiłki mające na celu zapobieżenie wymieraniu gatunków [...] Jesteśmy wdzięczni za technologie Colossal i obietnicę przywrócenia tego ikonicznego gatunku, wyginiętego od lat 1680, do jego naturalnego środowiska" - dodał Tatayah w oświadczeniu przekazanym "Dallas Innovates".

Podział zadań ma zapewnić trwały powrót dodo

Firma Colossal Biosciences ma zająć się genetycznym przywracaniem ptaków dodo poprzez surogację międzygatunkową. W tym czasie Mauritian Wildlife Foundation podejmie działania, których celem jest stworzenie środowiskowych warunków odpowiednich do funkcjonowania i rozmnażania dront dodo. Docelowo ptaki mają rozmnażać się samoistnie po wypuszczeniu na wolność, aby jak najmniej ingerować w ich rozwój.

"Colossal z przyjemnością współpracuje z ludźmi z Mauritiusu przy odwzajemnianiu i późniejszym uwolnieniu dodo" - powiedział CEO Colossal Lamm w oświadczeniu dla "Dallas Innovates". "Odkrycia naukowe, które wprowadzamy na Mauritius, wpłyną na dodo i będą zastosowalne w przypadku kilku zagrożonych gatunków ptaków. Odwzajemnienie Mauritiusu z dodo to monumentalny krok dla ochrony ptaków".

Organizacja Colossal Biosciences twierdzi, że ma gotowy w pełni zsekwencjonowany genom dodo, niezbędny do odtworzenia gatunku. Zespół naukowców organizacji stworzył referencyjne genomy Solitaire, wymarłego nielotnego ptaka spokrewnionego z dodo, który żył na wyspie Rodrigues, oraz genomy gołębia nikobarskiego, który jest najbliższym żyjącym krewnym dodo. Połączenie genomów umożliwiło stworzenie genomu dodo.

"Martwy jak dodo"

Ptaki dodo w kulturze popularnej są symbolem wymarłych gatunków. Podręczniki szkolne do biologii przedstawiają dront dodo na szczycie listy zwierząt, które wyginęły przez człowieka. W brytyjskim języku funkcjonuje związek frazeologiczny "dead as dodo" - martwy jak dodo, oznaczające coś utraconego bezpowrotnie.

Źródło: Dallas Innovates