MEN rozważa wprowadzenie zakazu używania telefonów w szkołach

Co dalej z telefonami komórkowymi w szkołach? "Trzeba to uregulować"

Źródło zdjęć: © Canva / Canva
Weronika Paliczka,
07.11.2024 14:45

Kwestia dostępu do telefonów komórkowych w szkołach powraca niczym bumerang. Uczniowie sprzeciwiają się zakazom używania komórek w szkołach, nauczyciele podkreślają zalety takiego rozwiązania. Co na to Ministerstwo Edukacji Narodowej?

Dostęp do szeroko pojętej technologii w szkołach stale się zwiększa. Klasyczne tablice kredowe zastępowane są tablicami interaktywnymi, uczniowie uczą się matematyki na przykładzie gier komputerowych, a drukarki 3D w wyposażeniu pracowni informatycznych na nikim nie robią już wrażenia. Cel jest jeden - stworzyć system edukacji, który zaciekawi najmłodszych i przygotuje ich do życia w technologicznym świecie. Na którym miejscu w tym wszystkim należy umieścić prywatne telefony komórkowe należące do dzieci?

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

STYSIO: Chodziłem do patologicznej szkoły - NIKT NIE PONIÓSŁ KONSEKWENCJI

Ministerstwo Edukacji Narodowej rozważa kwestię telefonów

Ministerstwo Edukacji Narodowej rozważa wprowadzenie zakazu używania telefonów komórkowych w szkołach. Podobne rozwiązanie funkcjonuje m.in. w Norwegii. Norweskie dzieci od trzech lat nie używają komórek w szkołach. Coś, co początkowo miało być eksperymentem, stało się normą dla uczniów i uczennic. Zakaz używania komórek wpłynął na zmniejszenie się procentu dzieci znęcających się nad kolegami o 43 proc. Spadł także odsetek młodzieży potrzebującej pomocy psychologów, psychiatrów i psychoterapeutów - aż o 60 proc.

To właśnie obserwowanie efektów eksperymentu w Norwegii skłoniło Ministerstwo Edukacji Narodowej do rozważenia przepisów regulujących dostęp do telefonów w szkołach. W rozmowie z "PAP" wiceministra edukacji Paulina Piechna-Więckiewicz powiedziała: - Analizujemy sytuację, rozmawiamy z ekspertami. Na pewno trzeba uregulować kwestię dostępu do smartfonów, jeżeli chodzi o przedszkola i nauczanie początkowe. - Ministra dodała, że na późniejszych etapach edukacji dostęp do telefonów komórkowych w szkołach również powinien być kontrolowany.

Co z telefonami uczniów w kwestii własności przedmiotu?

- Rozmawiamy z ekspertami, przyglądamy się różnego rodzaju programom, będziemy też podejmować decyzje. To już jest kwestia własności, kwestia znacznej wartości urządzenia i to też musi być jakoś uregulowane. Statuty, które dotyczą tego rodzaju rozwiązań, też czasami są gdzieś podważane, czy przez rodziców, czy przez starszych uczniów, więc wbrew pozorom, to nie jest kwestia tylko analizy wpływu smartfonów [...] na to, co się dzieje z dziećmi i młodzieżą, ale też kwestia regulacji różnego typu. - dodała Paulina Piechna-Więckiewicz.

- Mamy szkoły, w których [...] w jakiś sposób statuty mogą ujmować pewne rzeczy, ale też pewnie nie wszystkie na tym etapie, w jakim stanie prawnym się w tej chwili znajdujemy. To bardzo ważne, by była to poważna dyskusja, bo szkoła to nie eksperyment" - zaznaczyła wiceministra. Dodała, że jeśli zmiana ma być wprowadzona, to musi być dobrze uargumentowana. "Nie odetniemy nagle dzieci od internetu, jak niektórzy by tego chcieli, bo to jest ich drugie życie - dodała wiceministra edukacji.

trwa ładowanie posta...

Źródło: "Serwis Samorządowy PAP"

Odkryj magię nie tylko otrzymywania, ale również dawania
Co o tym myślisz?
  • emoji serduszko - liczba głosów: 0
  • emoji ogień - liczba głosów: 0
  • emoji uśmiech - liczba głosów: 0
  • emoji smutek - liczba głosów: 0
  • emoji złość - liczba głosów: 0
  • emoji kupka - liczba głosów: 0