Wybrano największych śmieciarzy. Liderem Coca Cola, sponsor szczytu klimatycznego COP27
Która firma produkuje najwięcej śmieci? Organizacja Break Free From Plastic przedstawiła raport, z którego jasno wynika, że wielkie korporacje i ich eko podejście, to jedna wielka ściema.
Czy można być największym śmieciarzem na świecie i jednocześnie być sponsorem najważniejszego klimatycznego wydarzenia, czyli COP27? Tak i Coca-Cola właśnie to udowodniła.
Podobne
- Szczyt klimatyczny ONZ sponsoruje Coca-Cola. COP27 to greenwashing roku?
- Coca-Cola promuje recykling. Czy eko-zakrętki są serio eko?
- Kim Kardashian i Coca-Cola oskarżeni o greenwashing. Wszystko przez plastik
- Młode Polki i Ukrainki przerwały wystąpienie Rosji na COP27
- "Dyrektywa plastikowa" w Polsce. Koniec jednorazowego plastiku
Break Free From Plastic, czyli organizacja, która co roku przedstawia raport dotyczący zamieszczenia naszej planety tworzywami sztucznymi, opublikowała najnowsze dane. Coca-Cola po raz kolejny zajęła niechlubne pierwsze miejsce, ale nie to jest w tym wszystkim najgorsze.
Coca Cola po raz piąty największym śmieciarzem
Break Free From Plastic to coroczna inicjatywa, polegająca na liczeniu i dokumentowaniu plastikowych odpadów, które zbiera społeczność na całym świecie. Od 2018 roku ponad 200 tys. wolontariuszy w 87 miejsca na świecie zbierało odpadki, które zostawiają po sobie ludzie.
Jak przedstawiają się dane z tego roku? Coca-Cola piąty rok z rzędu została uznana za największego plastikowego śmieciarza. Zaraz za nią są firmy takie jak: PepsiCo, Nestlé oraz Unilever. W tym roku wolontariusze znaleźli ponad 31 tys. śmieci wyprodukowanych przez Coca-Colę.
Zebrane opakowania z tworzyw sztucznych najczęściej pochodziły z produktów spożywczych. Potem na liście były produkty gospodarstwa domowego i produkty służące do palenia. Jednym z większym śmieciowych problemów tym razem okazały się małe saszetki, które są bardzo popularne w Azji i Afryce, a które przez swoją niską jakoś nie nadają się do recyklingu.
"Po latach greenwashingu i fałszywych rozwiązań korporacje jasno pokazały, że nie można na nich polegać, jeśli chodzi o wprowadzanie zmian systemowych poprzez dobrowolne zobowiązania" – czytamy w raporcie.
Skończmy z korporacyjnym greenwashingiem
Twórcy raportu podkreślają, że te dane są jeszcze bardzie szokujące i oburzające, gdy weźmie się pod uwagę sposób, w jakie wielkie korporacje aktualnie się komunikują. Coca-Cola przeprowadziła już kilka kampanii, które miały pokazywać, że zmienia swoje podejście do klimatu i chce zmniejszyć ilość odpadów.
Organizacja podkreśla jednak, że te działania nic nie zmieniły, były więc zwykłym greenwashingiem. Według niej, ta sytuacja jasno pokazuje, że nie można polegać na deklaracjach korporacji i należy usunąć z etykiety tych produktów hasło "recycle me", bo jedynie "wprowadza ono w błąd".
- Stosowanie przez korporacje nieustannie wprowadzających w błąd i oszukańczych oświadczeń o możliwości recyklingu na etykietach ich produktów i na ich stronach internetowych narusza nasze prawa konsumentów do informacji, bezpieczeństwa i czystego środowiska - powiedziała cytowana przez "Independent" Jade Carlyn Esguerra, która wraz z innymi 32 Filipińczykami z Manili, stolicy Filipin, postanowiła zaskarżyć śmieciowych liderów.
Aktywiści oblali Coca-Colą mumię
Idealnym rozwiązaniem oczywiście byłoby sprawienie, że ci wszyscy śmieciarze wymienią swoje plastikowe opakowania na szklane lub rzeczywiście zaczną pracować nad efektywnym systemem recyklingowania, ale to się oczywiście w najbliższym czasie nie stanie. Nie ma się co dalej łudzić. Mogłyby jednak chociaż przestać już kłamać i oszukiwać konsumentów, że stają się tacy eko, prawda?
Oczywiście organizatorom COP27 chyba jednak średnio to wszystko przeszkadza. Na szczęście są aktywiści, którzy dzielnie protestują. Tym razem oblali Coca-Colą mumię faraona. Wymowniej chyba się nie dało…
Popularne
- "POLSKA GUROM" - Przemek Kucyk zgłasza się na Eurowizję. To jego topka polskiej (pop)kultury
- Polka zmarła na egzotycznej wyspie. Miała 27 lat i żywiła się wyłącznie owocami
- Nudna reklama Friza i Wersow. Recenzja "Friz & Wersow. Miłość w czasach online"
- Co to znaczy "mejziara"? Mamy mocnego kandydata na Młodzieżowe Słowo Roku
- Żabka sprzedaje spalone nuggetsy? Test halloweenowej nowości
- Streamerka urodziła dziecko podczas transmisji. CEO Twitcha gratuluje
- Taki przyjaciel to skarb? Patec wpłacił gigantyczną kaucję za OjWojtka
- Fotograf oskarżył Jeleniewską o kradzież zdjęcia. "To jest po prostu patologia"
- Dzieci tańczą jak zające i żółwie. Nagranie ma ukryty przekaz?