Stereotypowe reklamy książek w Empiku. Szydełkowanie dla pań, szachy dla panów, co się dziwisz?
Dzień Kobiet i Dzień Mężczyzn – to dwa święta, które nieuchronnie się do nas zbliżają. Niestety reklamy w sieciówkach wciąż powielają szkodliwe stereotypy i sugerują, co jest "męskim" a co "damskim" zainteresowaniem.
Dzień Kobiet za pasem, zaraz po nim będzie można też świętować Dzień Mężczyzn. Dla porządku może jeszcze przypomnijmy, że w lipcu będziemy obchodzić Dzień Osób Niebinarnych. Ciekawe, co im zaproponują sieciówki w ramach prezentu?
Podobne
- 6 książek na święta, które można przeczytać w jeden wieczór
- W Warszawie rusza Cmentarzysko Zapomnianych Książek. Bierzesz tyle, ile uniesiesz
- W nocy łóżko dla bezdomnych. Za dnia sofa do sesji Marcysi
- Jasper chwali się prezentami? Nie uwierzysz, co dostał
- Książki na lato 2021 – 5 najlepszych propozycji dla każdego
Przecież każde takie święto jest idealną okazją do zareklamowania czegoś, prawda? Szkoda tylko, że niektóre sieci nie żyją w XXI wieku i wciąż stereotypowo dobierają prezenty dla kobiet i mężczyzn.
Szydełko dla kobiety, szachy dla mężczyzny
Jedna z użytkowniczek Twittera podzieliła się reklamą sieci Empik, która pojawiła się z okazji nadchodzących dni. Jak myślicie, jakie książki sieć zaproponowała kobietom a jakie mężczyznom?
Oczywiście zupełnie różne. Wśród tytułów dla pań możecie znaleźć oczywiście poradniki dotyczące urody np. "Skóra. Azjatycka pielęgnacja po polsku" i takie dotyczące szeroko pojętej psychologii i duchowości np. "Jogiczna podróż do siebie". Poza tym wiecie, typowe kobiece zajęcia, czyli szydełkowanie, astrologia i szycie.
Panom za to zaoferowano "typowo męskie" książki. Żadnego tam szydełkowania czy wyplatania makram! Oni mogą zająć się poważnymi i logicznymi rzeczami np. szachami. W ich książkowym zbiorze znajdziemy też poradniki dotyczące samorozwoju i zarządzania pieniędzmi, książki o wędkarstwie czy autach i "Sztukę obsługi penisa".
To tylko konstrukt społeczny
Jeśli więc naiwnie myśleliście, że czasy, w których podział na "żeńskie" i "męskie" się skończyły, to żyliście w błędzie. To przykre, że narracja reklamowa wciąż opiera się na powielanych stereotypach.
Rozwiązaniem na pewno nie byłaby po prostu zamiana tych książek i przepisane ich do innej grupy. Najrozsądniej byłoby nie tworzyć takich szkodliwych podziałów. Kobieta równie dobrze może zajmować się szydełkowaniem i szachami, a mężczyzna może kochać wyplatanie makram i zajmować się astrologią.
Te wszystkie schematy są tylko w naszych głowach, bo przez długi czas wmawiano nam, że tak powinno być. Niebieskie ubranka dla chłopców, różowe dla dziewczynek. Samochodziki dla panów, lalki dla pań. Już od dawna wiemy, że świat tak nie wygląda i dobrze by było, gdyby sieci też to dostrzegły. Z tego, co wiem, to książki nie mają płci, prawda?
Skontaktowaliśmy się w tej sprawie z siecią Empik, niestety nie dostaliśmy od niej żadnego komentarza.
Popularne
- Koniec klasycznego języka? Liczba 67 została słowem roku
- Julia Żugaj nie przeszła do finału "Twoja twarz brzmi znajomo". Które miejsce zajęła?
- Edzio wyprowadził się z Polski. W nowym kraju zacznie od nowa
- Przełom w sprawie Buddy? Wiadomo, co z pieniędzmi z loterii
- Wersow poleciała samolotem do fryzjera. Teraz tłumaczy się widzom
- Bagi i Magda wzięli ślub na parkiecie? Teraz wszystko układa się w całość
- Skandal na planie "Stranger Things"? David Harbour pod lupą
- Lady Gaga wystąpi w Polsce w 2026 r.? Fani mają dowody
- Katy Perry spełniła swój teenage dream? Nie uwierzysz, co stało się podczas show w Krakowie [RELACJA]





