Stereotypowe reklamy książek w Empiku. Szydełkowanie dla pań, szachy dla panów, co się dziwisz?
Dzień Kobiet i Dzień Mężczyzn – to dwa święta, które nieuchronnie się do nas zbliżają. Niestety reklamy w sieciówkach wciąż powielają szkodliwe stereotypy i sugerują, co jest "męskim" a co "damskim" zainteresowaniem.
Dzień Kobiet za pasem, zaraz po nim będzie można też świętować Dzień Mężczyzn. Dla porządku może jeszcze przypomnijmy, że w lipcu będziemy obchodzić Dzień Osób Niebinarnych. Ciekawe, co im zaproponują sieciówki w ramach prezentu?
Podobne
- Odesłali Tokarczuk 31 zniszczonych książek, tym samym wspierając osoby LGBTQ+. Zdziwko, co?
- 6 książek na święta, które można przeczytać w jeden wieczór
- W Warszawie rusza Cmentarzysko Zapomnianych Książek. Bierzesz tyle, ile uniesiesz
- W nocy łóżko dla bezdomnych. Za dnia sofa do sesji Marcysi
- Jasper chwali się prezentami? Nie uwierzysz, co dostał
Przecież każde takie święto jest idealną okazją do zareklamowania czegoś, prawda? Szkoda tylko, że niektóre sieci nie żyją w XXI wieku i wciąż stereotypowo dobierają prezenty dla kobiet i mężczyzn.
Szydełko dla kobiety, szachy dla mężczyzny
Jedna z użytkowniczek Twittera podzieliła się reklamą sieci Empik, która pojawiła się z okazji nadchodzących dni. Jak myślicie, jakie książki sieć zaproponowała kobietom a jakie mężczyznom?
Oczywiście zupełnie różne. Wśród tytułów dla pań możecie znaleźć oczywiście poradniki dotyczące urody np. "Skóra. Azjatycka pielęgnacja po polsku" i takie dotyczące szeroko pojętej psychologii i duchowości np. "Jogiczna podróż do siebie". Poza tym wiecie, typowe kobiece zajęcia, czyli szydełkowanie, astrologia i szycie.
Panom za to zaoferowano "typowo męskie" książki. Żadnego tam szydełkowania czy wyplatania makram! Oni mogą zająć się poważnymi i logicznymi rzeczami np. szachami. W ich książkowym zbiorze znajdziemy też poradniki dotyczące samorozwoju i zarządzania pieniędzmi, książki o wędkarstwie czy autach i "Sztukę obsługi penisa".
To tylko konstrukt społeczny
Jeśli więc naiwnie myśleliście, że czasy, w których podział na "żeńskie" i "męskie" się skończyły, to żyliście w błędzie. To przykre, że narracja reklamowa wciąż opiera się na powielanych stereotypach.
Rozwiązaniem na pewno nie byłaby po prostu zamiana tych książek i przepisane ich do innej grupy. Najrozsądniej byłoby nie tworzyć takich szkodliwych podziałów. Kobieta równie dobrze może zajmować się szydełkowaniem i szachami, a mężczyzna może kochać wyplatanie makram i zajmować się astrologią.
Te wszystkie schematy są tylko w naszych głowach, bo przez długi czas wmawiano nam, że tak powinno być. Niebieskie ubranka dla chłopców, różowe dla dziewczynek. Samochodziki dla panów, lalki dla pań. Już od dawna wiemy, że świat tak nie wygląda i dobrze by było, gdyby sieci też to dostrzegły. Z tego, co wiem, to książki nie mają płci, prawda?
Skontaktowaliśmy się w tej sprawie z siecią Empik, niestety nie dostaliśmy od niej żadnego komentarza.
Popularne
- Dziki Trener zapowiada pozwy? "Nie pomoże usuwanie postów"
- Jawor nie zapłacił jej za pracę. Ghostował dziewczynę przez kilka miesięcy
- Przemek Pro mocno o "szon patrolu"? "Przegrywy, które nigdy nie będą miały dziewczyny"
- Znamy ceny biletów na The Weeknd. Jest drogo, ale mogło być (?) drożej
- Dramatyczny gest Ostatniego Pokolenia. Aktywistka obnażyła piersi przed obrazem Rejtana
- Wygrał konkurs na najbardziej performatywnego mężczyznę w Warszawie. Nawet nie lubi matchy [WYWIAD]
- Odsłonili mural Friza i Wersow. Internauci nie mieli litości
- Idealny produkt DRE$$CODE nie istn... Bagi pokazał własne gwiazdki na pryszcze
- Game over, jesienna nudo. Najlepsze gry na mgliste popołudnie