Stereotypowe reklamy książek w Empiku. Szydełkowanie dla pań, szachy dla panów, co się dziwisz?
Dzień Kobiet i Dzień Mężczyzn – to dwa święta, które nieuchronnie się do nas zbliżają. Niestety reklamy w sieciówkach wciąż powielają szkodliwe stereotypy i sugerują, co jest "męskim" a co "damskim" zainteresowaniem.
Dzień Kobiet za pasem, zaraz po nim będzie można też świętować Dzień Mężczyzn. Dla porządku może jeszcze przypomnijmy, że w lipcu będziemy obchodzić Dzień Osób Niebinarnych. Ciekawe, co im zaproponują sieciówki w ramach prezentu?
Podobne
- 6 książek na święta, które można przeczytać w jeden wieczór
- W Warszawie rusza Cmentarzysko Zapomnianych Książek. Bierzesz tyle, ile uniesiesz
- W nocy łóżko dla bezdomnych. Za dnia sofa do sesji Marcysi
- Jasper chwali się prezentami? Nie uwierzysz, co dostał
- Książki na lato 2021 – 5 najlepszych propozycji dla każdego
Przecież każde takie święto jest idealną okazją do zareklamowania czegoś, prawda? Szkoda tylko, że niektóre sieci nie żyją w XXI wieku i wciąż stereotypowo dobierają prezenty dla kobiet i mężczyzn.
Szydełko dla kobiety, szachy dla mężczyzny
Jedna z użytkowniczek Twittera podzieliła się reklamą sieci Empik, która pojawiła się z okazji nadchodzących dni. Jak myślicie, jakie książki sieć zaproponowała kobietom a jakie mężczyznom?
Oczywiście zupełnie różne. Wśród tytułów dla pań możecie znaleźć oczywiście poradniki dotyczące urody np. "Skóra. Azjatycka pielęgnacja po polsku" i takie dotyczące szeroko pojętej psychologii i duchowości np. "Jogiczna podróż do siebie". Poza tym wiecie, typowe kobiece zajęcia, czyli szydełkowanie, astrologia i szycie.
Panom za to zaoferowano "typowo męskie" książki. Żadnego tam szydełkowania czy wyplatania makram! Oni mogą zająć się poważnymi i logicznymi rzeczami np. szachami. W ich książkowym zbiorze znajdziemy też poradniki dotyczące samorozwoju i zarządzania pieniędzmi, książki o wędkarstwie czy autach i "Sztukę obsługi penisa".
To tylko konstrukt społeczny
Jeśli więc naiwnie myśleliście, że czasy, w których podział na "żeńskie" i "męskie" się skończyły, to żyliście w błędzie. To przykre, że narracja reklamowa wciąż opiera się na powielanych stereotypach.
Rozwiązaniem na pewno nie byłaby po prostu zamiana tych książek i przepisane ich do innej grupy. Najrozsądniej byłoby nie tworzyć takich szkodliwych podziałów. Kobieta równie dobrze może zajmować się szydełkowaniem i szachami, a mężczyzna może kochać wyplatanie makram i zajmować się astrologią.
Te wszystkie schematy są tylko w naszych głowach, bo przez długi czas wmawiano nam, że tak powinno być. Niebieskie ubranka dla chłopców, różowe dla dziewczynek. Samochodziki dla panów, lalki dla pań. Już od dawna wiemy, że świat tak nie wygląda i dobrze by było, gdyby sieci też to dostrzegły. Z tego, co wiem, to książki nie mają płci, prawda?
Skontaktowaliśmy się w tej sprawie z siecią Empik, niestety nie dostaliśmy od niej żadnego komentarza.
W temacie lifestyle
- Szop pracz włamał się do sklepu monopolowego. Trafił na izbę wytrzeźwień?
- Patec atakuje ostatni szczyt z Krony Ziemi. Dlaczego Elbrus jest tak problematyczny?
- Dawid Kwiatkowski szuka swojego numeru jeden. Chce zabrać na kolację, kupić kwiaty
- Najgorszy (i najdroższy) świąteczny jarmark w Polsce? Sam wstęp kosztuje nawet 75 zł
Popularne
- Zasięgi to nie wszystko. Dziś influencerzy budują imperia
- Vibez Creators Awards na żywo. Transmisja z finałowej gali
- Zatrzęsienie influencerów na Vibez Creators Awards. Zdjęcia z gali
- Influencerskie podsumowanie 2025 r. O czym huczał internet?
- Co zapamiętamy z Vibez Creators Awards 2025? Najlepsze momenty gali
- Kolacja z Natsu wystawiona na licytację. Pieniądze pójdą na szczytny cel
- Wojek pokłócił się z Książulem? "Niedługo dowiecie się, kim tak naprawdę jest ten gość"
- Piosenki tworzone przez AI podbijają "Viral 50 - Polska". Wszystko przez poziom polskiej muzyki?
- SmileLandia istnieje? Wyjaśniamy, o co chodzi w nowym trendzie





