Polacy nie szanują zawodu influencera. Większym uznaniem cieszy się polityk
Złe wieści dla Ekipy, Teamu X i innych znanych osób w internecie. Polacy wybrali influencera jako najmniej poważany zawód - wynika z raportu agencji SW Research. Sprawdźcie, kto znajduje się na podium rankingu.
Agencja SW Research drugi rok z rzędu opracowała ogólnopolskie badanie dotyczące prestiżu zawodów z perspektywy Polaków. Miejsca na podium raczej nie powinny zaskakiwać. Największym uznaniem cieszą się profesje związane z ochroną życia i zdrowia. Listę otwiera zawód strażaka, którego szanuje 81% respondentów. Następni są ratownik medyczny (80%), lekarz (72%) i pielęgniarka (70%).
Podobne
- Influencerzy reklamują alkohol. Zajmie się nimi prokuratura?
- Monika Kociołek: "Robienie brwi trudniejsze od pracy na budowie"
- Ekipa Friza WYCOFUJE swoje produkty z Auchan. To słuszna reakcja na wojnę w Ukrainie
- Tatuaż obraża uczucia religijne? Jaś Kapela chce być skazany
- Marzycie o karierze influencera? Friz otwiera nabór do nowego projektu
W porównaniu z ubiegłoroczną edycją rankingu imponujący awans zaliczyły zawody: górnika (awans o 2 miejsca), informatyka (awans o 5 miejsc) oraz nauczyciela (awans o 4 miejsca). Eksperci z SW Research podkreślają, że wpływ na tę ocenę miał kontekst i czas realizacji badania. Widać to na przykładzie zawodu górnika, który jest obecny w mediach ze względu na katastrofy w kopalniach Pniówek i Zofiówka. Wzrost poważania może być efektem silnych emocji, współczucia i solidarności z ofiarami.
Tych zawodów Polacy nie szanują
Najmniej prestiżowymi zawodami są profesje związane z działalnością publiczną. Polacy ocenili, że influencer jest najmniej szanowanym zawodem (tylko 16% badanych darzy tę profesję poważaniem). Większym uznaniem cieszy się działacz partii politycznej (17%), youtuber (18%) oraz poseł na Sejm (19%). W ubiegłorocznej edycji badania to działacz partyjny zamykał ranking społecznie poważanych zawodów.
- Influencer to jedna z najmłodszych kategorii zawodowych i od momentu powstania tego terminu eksperci spierają się, czy jest to profesja sensu stricto - wyniki badania komentuje wiceprezes agencji SW Research, Piotr Zimolzak.
Niezależnie od tego, znów należy brać pod uwagę kontekst ostatnich miesięcy, kiedy niektórych twórców internetowych dotykały kryzysy w social mediach (np. Ekipa Friza czy Team X). Również kontekst trwającej wojny mógł ujawnić niektóre słabości tego rodzaju działalności i podatności na czynniki zewnętrzne (np. blokada popularnych serwisów społecznościowych, nagła utrata followersów) czy występujące w dużym natężeniu tzw. fake-newsy.
Zawód influencera to wstyd?
W kontekście powyższych wyników badań polecam dyskusję, jaka wywiązała się pod tweetem Wojtka Kardysa. W jego ocenie influencerzy zdają sobie sprawę, że są negatywnie odbierani przez społeczeństwo, w związku z czym każą siebie tytułować jako np. twórca internetowy, ekspert z tematyki..., przedsiębiorca, ambasador, itp.
Badanie zostało zrealizowane w dniach 27-28.04.2022 r. przez agencję badawczą SW Research na reprezentatywnej próbie n=1014 dorosłych Polaków w ramach badania omnibusowego OmniWatch48. Metoda: wywiady online, CAWI. Źródło próby: panel badawczy SW PANEL.
Źródło: swresearch.pl
Popularne
- Kto wygrał "Twoje 5 Minut 3"? Szalony finał talent show Friza
- Znamy finalistów "Twoje 5 Minut 3". Decyzja jury zaskoczyła widzów
- Quebonafide zagra dwa ostatnie koncerty. Co w pożegnalnym merchu?
- Klaudia Sadownik zerwała z chłopakiem? Detektywi węszą kolejne rozstanie
- Album "Północ/Południe" Quebonafide do kupienia. Ile kosztuje?
- Bilety na ostatni koncert Quebonafide zupełnie za darmo. Wystarczy apka InPost
- "To dziwna praca". Allie X o szukaniu siebie i kulisach kariery [WYWIAD]
- Jeff Bezos na swoje wesele wynajął... Wenecję? "Skoro cię stać, płać wyższe podatki"
- Salt Wave by Porsche. Easy life na festiwalu - balans między muzyką i chillem