Influencerzy reklamują alkohol. Zajmie się nimi prokuratura?
Niektórzy influencerzy reklamują alkohol w mediach społecznościowych, chociaż jest to zakazane lub mocno ograniczone prawem. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poprosił Prokuraturę Krajową o interwencję w tej sprawie.
Niektórzy influencerzy chętnie współpracują z producentami alkoholi. Tylko w 2022 roku pisaliśmy o prezenterce Klaudii El Dursi, która reklamowała wódkę na Instagramie oraz o influencerce Julii Kuczyńskiej, znanej jako Maffashion, która reklamowała piwo na Instagramie. To i tak tylko wybrane przykłady z długiej listy gwiazd internetu reklamujących marki alkoholi.
Podobne
- Policja znalazła ciało Nicoli Bulley. Śledztwo utrudniali internauci
- Nie, tego co zrobiła Beata K. nie da się obronić. Przestańmy udawać, że jeżdżenie po alkoholu zdarza się każdemu
- Wersow będzie miała problemy? UOKiK przygląda się Dr Smile
- Promowali alkohol w internecie. Teraz zajmuje się nimi prokuratura
- Polacy nie szanują zawodu influencera. Większym uznaniem cieszy się polityk
Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi mówi jasno: "Zabrania się na obszarze kraju reklamy i promocji napojów alkoholowych, z wyjątkiem piwa, którego reklama i promocja jest dozwolona, pod warunkiem że np. nie jest kierowana do małoletnich". Za reklamowanie wysokoprocentowego alkoholu grozi nawet 500 tys. złotych grzywny.
Influencerzy reklamują alkohol. UOKiK prosi prokuraturę o interwencję
Reklamy alkoholu w mediach społecznościowych monitoruje UOKiK. Urząd przekazał sprawę niedozwolonych reklam Prokuraturze Krajowej z prośbą o interwencję. Organ opisał w piśmie, jak dramatycznie powszechnym zjawiskiem jest reklama alkoholi w mediach społecznościowych. Ponadto poprosił o wyznaczenie jednostki, do której można kierować zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
Biuro prasowe UOKiK przekazało portalowi wirtualnemedia.pl, że urząd przedstawił prokuraturze dotychczas zgromadzone materiały dotyczące reklam, które mogą nie spełniać wymogów zawartych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości. Zawiadomienia dotyczyły działalności twórców działających głównie na Instagramie. UOKiK w okresie wakacyjnym miał otrzymywać od internautów nawet kilka zgłoszeń w tygodniu dotyczących reklam alkoholi.
Prokuratura zajmie się influencerami reklamującymi alkohol?
Prokuratura przeanalizuje zgłoszenia od UOKiK. Jeśli śledczy stwierdzą, że doszło do przestępstwa, prokurator może skierować do sądu akt oskarżenia przeciwko poszczególnym influencerom.
Wydatki na reklamę w branży alkoholowej to absurdalnie wysokie kwoty. Portal wirtualnemedia.pl cytuje raport agencji mediowej Zenith, który pokazuje, że wydatki na reklamę alkoholu na 12 kluczowych rynkach na świecie (m.in. USA, UK, Niemcy) wzrosną do 2023 roku do 7,7 mld dolarów. 30. proc tej kwoty (ok. 2,3 mld dolarów) to reklama internetowa.
Popularne
- Amsterdam zaprasza na rave na autostradzie. 9 godzin mocnego techno
- Łzy i drżący głos. PashaBiceps stracił czworonożnego przyjaciela
- Podejrzany o zabójstwo tiktokerki wrócił na miejsce zbrodni. Zostawił przerażający list
- Maskotki Minecraft do kupienia w Biedronce. Ile kosztują?
- Lalka Anabelle wyruszyła w upiorne tour. Warrenowie ostrzegali, żeby jej nie ruszać
- "Kocham cię". Justin Bieber w ogniu krytyki po słowach do 17-latki
- Mata przewiózł Marylę Rodowicz Mustangiem. Teledysk to totalny viral
- ChatGPT zamiast lekarza? Ekspert o nowym trendzie wśród Polaków [WYWIAD]
- "Bambiszonki" dropnęły do sklepów. Ile kosztują chrupki bambi?