Influencerzy reklamują alkohol. Zajmie się nimi prokuratura?
Niektórzy influencerzy reklamują alkohol w mediach społecznościowych, chociaż jest to zakazane lub mocno ograniczone prawem. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poprosił Prokuraturę Krajową o interwencję w tej sprawie.
Niektórzy influencerzy chętnie współpracują z producentami alkoholi. Tylko w 2022 roku pisaliśmy o prezenterce Klaudii El Dursi, która reklamowała wódkę na Instagramie oraz o influencerce Julii Kuczyńskiej, znanej jako Maffashion, która reklamowała piwo na Instagramie. To i tak tylko wybrane przykłady z długiej listy gwiazd internetu reklamujących marki alkoholi.
Podobne
- Policja znalazła ciało Nicoli Bulley. Śledztwo utrudniali internauci
- Nie, tego co zrobiła Beata K. nie da się obronić. Przestańmy udawać, że jeżdżenie po alkoholu zdarza się każdemu
- Wersow będzie miała problemy? UOKiK przygląda się Dr Smile
- Polacy nie szanują zawodu influencera. Większym uznaniem cieszy się polityk
- Promowali alkohol w internecie. Teraz zajmuje się nimi prokuratura
Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi mówi jasno: "Zabrania się na obszarze kraju reklamy i promocji napojów alkoholowych, z wyjątkiem piwa, którego reklama i promocja jest dozwolona, pod warunkiem że np. nie jest kierowana do małoletnich". Za reklamowanie wysokoprocentowego alkoholu grozi nawet 500 tys. złotych grzywny.
Influencerzy reklamują alkohol. UOKiK prosi prokuraturę o interwencję
Reklamy alkoholu w mediach społecznościowych monitoruje UOKiK. Urząd przekazał sprawę niedozwolonych reklam Prokuraturze Krajowej z prośbą o interwencję. Organ opisał w piśmie, jak dramatycznie powszechnym zjawiskiem jest reklama alkoholi w mediach społecznościowych. Ponadto poprosił o wyznaczenie jednostki, do której można kierować zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
Biuro prasowe UOKiK przekazało portalowi wirtualnemedia.pl, że urząd przedstawił prokuraturze dotychczas zgromadzone materiały dotyczące reklam, które mogą nie spełniać wymogów zawartych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości. Zawiadomienia dotyczyły działalności twórców działających głównie na Instagramie. UOKiK w okresie wakacyjnym miał otrzymywać od internautów nawet kilka zgłoszeń w tygodniu dotyczących reklam alkoholi.
Prokuratura zajmie się influencerami reklamującymi alkohol?
Prokuratura przeanalizuje zgłoszenia od UOKiK. Jeśli śledczy stwierdzą, że doszło do przestępstwa, prokurator może skierować do sądu akt oskarżenia przeciwko poszczególnym influencerom.
Wydatki na reklamę w branży alkoholowej to absurdalnie wysokie kwoty. Portal wirtualnemedia.pl cytuje raport agencji mediowej Zenith, który pokazuje, że wydatki na reklamę alkoholu na 12 kluczowych rynkach na świecie (m.in. USA, UK, Niemcy) wzrosną do 2023 roku do 7,7 mld dolarów. 30. proc tej kwoty (ok. 2,3 mld dolarów) to reklama internetowa.
Popularne
- PiriPiri zrobiło pierwsze w Polsce lody z kebabem. To nie jest żart
- Wersow wypuściła "Dorosłe serce". Śpiewa, że otrzymała chłód
- Rosyjski youtuber przesadził z prankami. Policja nie miała litości
- Pierwszy na świecie wyścig plemników. Będą zakłady, kamery, a nawet komentator
- "Best feeling, pozdro z fanem". O co chodzi w tym trendzie?
- Bombardiro Crocodilo i inne brainroty AI. Ten trend wyżre ci mózg
- Gimpson (Gimper) ogłosił swój ostatni koncert. Klub wyprzedał W GODZINĘ
- Polska górą. Nowy slang podbija internet. "Just turned 19 in Poland". O co chodzi?
- Sylwester Wardęga przegrał z Marcinem Dubielem. Musi zapłacić 350 tys. zł?