Influencerzy reklamują alkohol. Zajmie się nimi prokuratura?
Niektórzy influencerzy reklamują alkohol w mediach społecznościowych, chociaż jest to zakazane lub mocno ograniczone prawem. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poprosił Prokuraturę Krajową o interwencję w tej sprawie.
Niektórzy influencerzy chętnie współpracują z producentami alkoholi. Tylko w 2022 roku pisaliśmy o prezenterce Klaudii El Dursi, która reklamowała wódkę na Instagramie oraz o influencerce Julii Kuczyńskiej, znanej jako Maffashion, która reklamowała piwo na Instagramie. To i tak tylko wybrane przykłady z długiej listy gwiazd internetu reklamujących marki alkoholi.
Podobne
- Policja znalazła ciało Nicoli Bulley. Śledztwo utrudniali internauci
- Nie, tego co zrobiła Beata K. nie da się obronić. Przestańmy udawać, że jeżdżenie po alkoholu zdarza się każdemu
- Wersow będzie miała problemy? UOKiK przygląda się Dr Smile
- Polacy nie szanują zawodu influencera. Większym uznaniem cieszy się polityk
- Promowali alkohol w internecie. Teraz zajmuje się nimi prokuratura
Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi mówi jasno: "Zabrania się na obszarze kraju reklamy i promocji napojów alkoholowych, z wyjątkiem piwa, którego reklama i promocja jest dozwolona, pod warunkiem że np. nie jest kierowana do małoletnich". Za reklamowanie wysokoprocentowego alkoholu grozi nawet 500 tys. złotych grzywny.
Influencerzy reklamują alkohol. UOKiK prosi prokuraturę o interwencję
Reklamy alkoholu w mediach społecznościowych monitoruje UOKiK. Urząd przekazał sprawę niedozwolonych reklam Prokuraturze Krajowej z prośbą o interwencję. Organ opisał w piśmie, jak dramatycznie powszechnym zjawiskiem jest reklama alkoholi w mediach społecznościowych. Ponadto poprosił o wyznaczenie jednostki, do której można kierować zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
Biuro prasowe UOKiK przekazało portalowi wirtualnemedia.pl, że urząd przedstawił prokuraturze dotychczas zgromadzone materiały dotyczące reklam, które mogą nie spełniać wymogów zawartych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości. Zawiadomienia dotyczyły działalności twórców działających głównie na Instagramie. UOKiK w okresie wakacyjnym miał otrzymywać od internautów nawet kilka zgłoszeń w tygodniu dotyczących reklam alkoholi.
Prokuratura zajmie się influencerami reklamującymi alkohol?
Prokuratura przeanalizuje zgłoszenia od UOKiK. Jeśli śledczy stwierdzą, że doszło do przestępstwa, prokurator może skierować do sądu akt oskarżenia przeciwko poszczególnym influencerom.
Wydatki na reklamę w branży alkoholowej to absurdalnie wysokie kwoty. Portal wirtualnemedia.pl cytuje raport agencji mediowej Zenith, który pokazuje, że wydatki na reklamę alkoholu na 12 kluczowych rynkach na świecie (m.in. USA, UK, Niemcy) wzrosną do 2023 roku do 7,7 mld dolarów. 30. proc tej kwoty (ok. 2,3 mld dolarów) to reklama internetowa.
Popularne
- Znamy ceny biletów na The Weeknd. Jest drogo, ale mogło być (?) drożej
- Dramatyczny gest Ostatniego Pokolenia. Aktywistka obnażyła piersi przed obrazem Rejtana
- Zaskakujące wyznania gwiazd "Wednesday". Memy, jedzenie i jedna aplikacja
- Jawor nie zapłacił jej za pracę. Ghostował dziewczynę przez kilka miesięcy
- Wygrał konkurs na najbardziej performatywnego mężczyznę w Warszawie. Nawet nie lubi matchy [WYWIAD]
- Odsłonili mural Friza i Wersow. Internauci nie mieli litości
- Bilety na Arianę Grande będą ABSURDALNIE DROGIE. Jak zdobyć wejściówki na koncert w Londynie?
- System kaucyjny w Polsce 2025. Wszystko, co musisz wiedzieć
- Julia Żugaj przeprowadziła się do UK. "W Londynie dzieje się dużo więcej niż w Polsce"