Ekspert od social mediów zachwyca się Tuskiem. "Wygrywa internet"
"Mało który polityk tak dobrze rozumie media społecznościowe jak Donald Tusk" - przekonuje w rozmowie z portalem Gazeta.pl szef Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych Michał Fedorowicz. Czy popularność w sieci przełoży się na wynik wyborczy? I najważniejsza kwestia: czy lider PO jest w stanie przekonać do siebie pokolenie Z?
Rok 2023 to rok wyborczy. Nic więc dziwnego, że media i eksperci coraz częściej spekulują nad szansami poszczególnych partii na wygraną. Portal gazeta.pl przyjrzał się nachodzącym wyborom parlamentarnym pod kątem tego, jak partie radzą sobie w mediach społecznościowych. Grzegorz Sroczyński rozmawiał na ten temat z szefem Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych Michałem Fedorowiczem.
Podobne
- Ziobro uderza w Tuska AI. "Nie on to mówi, ale on to będzie robił"
- Szafarowicz odpowiada na hejt. "Ponad tym, co złe i pełne pogardy"
- Szafarowicz broni polskich mediów? Zaprasza przed siedzibę TVP
- Konfederacja przegranym wyborów. Klęska zaczęła się od TikToka
- Mentzen chwali się nową pracą. Internauci nie mają litości
Która partia wygrywa w social mediach?
Z wywiadu dowiadujemy się, że bitwę o internet wygrywają politycy opozycji, a największe emocje wzbudzają ci, którzy komunikują się w wyrazisty sposób.
- Najłatwiej wywołać reakcję użytkownika poprzez złość lub oburzenie, więc takie treści algorytm podbija. W kanale Facebooka - największym skupisku użytkowników w Polsce - w 2022 roku wygrywał profil Ruchu Narodowego, który miał cztery miliony "zaangażowanych interakcji". Potem Agrounia - prawie trzy miliony, Solidarna Polska - grubo ponad dwa miliony. I teraz porównaj to z wynikami innych: Polska 2050 - 340 tysięcy "zaangażowanych interakcji", partia Razem - 300 tysięcy - wylicza Fedorowicz.
Według Federowicza, w polskim internecie rządzą dwie postaci: premier Mateusz Morawiecki i lider PO i były premier Donald Tusk. Na "wschodzącą gwiazdę" ma wyrastać... Zbigniew Ziobro.
- Polski internet polityczny jest obecnie podzielony pomiędzy Donalda Tuska i Mateusza Morawieckiego. Tusk miał w 2022 roku 4,6 mln interakcji "wywołujących zaangażowanie" - mówię teraz o Facebooku, który jest najbardziej reprezentatywny - a Morawiecki miał 4,3 mln takich reakcji. Ale sensacją roku jest moim zdaniem wschodząca gwiazda polskiego internetu z ogromnym przyrostem fanów: Zbigniew Ziobro. Jakbym miał dawać statuetkę, to jemu - mówi ekspert.
Czy lajki na Facebooku przekładają się na konkretne głosy przy urnie? Tego z wywiadu niestety się nie dowiedzieliśmy. Trudno w to uwierzyć zwłaszcza w wypadku Ziobry i Solidarnej Polski. Poparcie dla SP jest raczej nikłe i sondażach oscyluje wokół 2 proc.. Czy politycy tacy jak Ziobro, Beata Kempa czy Patryk Jaki znaleźliby się w sejmie, gdyby nie koalicja z PiSem? Jest to wątpliwe.
Stwierdzenie, że w mediach społecznościowych liczą się tylko emocje też jest już o dawna znanym faktem.
Czy Tusk zdobędzie pokolenie Z?
Zaskakuje też zachwyt Federowicza nad działaniami Tuska, który - jak twierdzi ekspert -jest "politykiem najskuteczniej docierającym". Niestety nie wiemy na co konkretnie się to przekłada.
Donald Tusk wygrywa internety?
Czy faktycznie tak jest? Tuska śledzi na Twitterze 1,9 miliona obserwujących i trzeba przyznać, że radzi sobie świetnie, w krótki i celny sposób komentując rzeczywistość i przy okazji dogryzając obecnej władzy.
Polityk PO jest też obecny na Facebooku, Instagramie i... TikToku. Jak widać polscy politycy nie mają problemów z kontrowersjami wokół chińskiej aplikacji.
Tusk na Tiktoku ma ponad 138 tysięcy obserwujących i kilka viralowych tiktoków na koncie. Nie boi się też brać udziału w trendach. Widać, że pomaga mu ktoś ogarnięty w mediach społecznościowych. Tylko, że to wciąż wygląda... dziadersko. Filmikami zachwyca się raczej betonowy elektorat.
A jak aktywność Tuska odbiera społeczność TikToka? Nie jest już tak kolorowo jak na Twitterze. Oto najbardziej plusowane komentarze:
Równie ważną kwestią jest pytanie, czy młodzi wyborcy, łykają przekaz Tuska. Z naszej lipcowej rozmowy wynika, że tak średnio. Niestety o tym jak jest naprawdę najprawdopodobniej przekonamy się dopiero przy okazji wyborów.
Popularne
- Jelly Frucik zablokowany na TikToku. "Ryczę i jestem w rozsypce"
- Kim są "slavic dolls"? Śmiertelnie niebezpieczny trend na TikToku
- Vibez Creators Awards - wybierz najlepszych twórców i wygraj wejściówkę na galę!
- Były Julii Żugaj szantażował jurorów "Tańca z gwiazdami"? Szalona teoria fanów
- Amerykanie nie umieją zrobić kisielu? Kolejna odsłona slavic trendu
- Quebonafide ogłosił finałowy koncert? "Będzie tłusto"
- Chłopak Seleny Gomez się nie myje? Prawda wyszła na jaw
- Jurorka "Tańca z gwiazdami" węszy romans? "Ja nie widzę tej relacji"
- Agata Duda trenduje za granicą. Amerykanie w szoku