Mowa nienawistna podczas kampanii wyborczej

Wybory ociekają nienawiścią. Czy ktoś wyciągnie konsekwencje?

Źródło zdjęć: © Canva
Oliwia Ruta,
18.10.2023 13:15

Stowarzyszenie "NIGDY WIĘCEJ" udostępniło raport o nazwie "«Strzelałbym». O mowie nienawiści w kampanii wyborczej". Wyniki są zatrważające. Mowa nienawiści dotknęła wiele grup społecznych.

W sieci łatwo natknąć się na przejawy ksenofobii, rasizmu, homofobii czy innego rodzaju szykanowań ludzi. Jedynie pojedyncze przypadki wymienionych wyżej sytuacji są rozwiązywane prawnie. Powszechnie wiadomo, że tego typu zachowania są wysoce niszczące dla mniejszości społecznych, których najczęściej temat dotyczy. Niestety mimo coraz większej świadomości o szkodliwych wpływach mowy nienawistnej na populację, ta nadal stosowana jest w m.in kampaniach wyborczych. Dlaczego politycy mogą bezkarnie korzystać z krzywdzącej formy marketingu?

"NIGDY WIĘCEJ" nienawistnej mowy

Stowarzyszenie "NIGDY WIĘCEJ" zajęło się tematem nienawistnej mowy podczas kampanii wyborczej. Z tej przyczyny wydano raport, w którym zgromadzono przykłady niszczących wypowiedzi polityków, aktywistów społecznych, pracowników medialnych czy entuzjastów konkretnych partii. Badanie objęło czas od lipca do października.

Jeszcze nigdy w kampanii wyborczej nie wykorzystywano tak planowo i na taką skalę - nienawiści wobec innych ludzi. Upiorne miejsce w przekazie politycznym zajęli migranci z krajów afrykańskich i azjatyckich, których utożsamiano z zagrożeniami takimi jak terroryzm, przestępczość seksualna czy złodziejstwo. Smutne jest to, że tego rodzaju treści powielali przedstawiciele wszystkich partii

- Anna Tatar
Mowa nienawistna podczas kampanii wyborczej
Mowa nienawistna podczas kampanii wyborczej (Canva)

Najczęstszy atak kierowany był w stronę osób o ciemnym kolorze skóry, ludzi z Ukrainy, Żydów, społeczeństwa LGBT+ i osób niepełnosprawnych. Cały zapis ma aż 34 strony dowodów - wpisy z mediów społecznościowych, grafiki, fragmenty wywiadów i przemówień. Należy pamiętać, że jest to tylko kropla w morzu pełnym wody.

Szczególną rolę w rozpowszechnianiu fałszywego i krzywdzącego wizerunku migrantów odegrały materiały wideo udostępniane w mediach społecznościowych. Krótkie filmy, bez żadnej informacji o tym, kiedy zostały nagrane, opatrzone rasistowskim komentarzem, to jedna z najczęstszych form politycznej manipulacji. Takie treści generowały następnie nienawistne komentarze kolejnych użytkowników

- Rafał Pankowski

Problem nienawiści w internecie

Internet sprzyja namnażaniu się obraźliwych treści. To niebezpieczne narzędzie rozpowszechnia stereotypy na temat mniejszości społecznych. Uprzedzeni ludzie łatwo ulegają manipulacji. Sytuacja bez mrugnięcia okiem wykorzystywana jest przez interesowne media, partie polityczne, przedsiębiorców, a nawet internetowych śmieszków. Problem obejmuje wszystkie zakątki świata z dostępem do sieci.

Mowa nienawistna podczas kampanii wyborczej
Mowa nienawistna podczas kampanii wyborczej (Canva)

Wcześniej wspominane stowarzyszenie "NIGDY WIĘCEJ" dołączyło do międzynarodowej inicjatywy SafeNet (Monitoring and Reporting for Safer Online Environments). Projekt ma na celu oczyszczenie internetu ze szkodliwych informacji. Uczestnicy SafeNet mają za zadanie zgłaszać treści propagujące nienawiść wobec mniejszości społecznych.

Mowa nienawistna podczas kampanii wyborczej
Mowa nienawistna podczas kampanii wyborczej (Canva)

We wrześniu i październiku na 55 materiałów zgłoszonych do Facebooka, X i YouTube, nie usunięto żadnego. Stowarzyszenie "NIGDY WIĘCEJ" jako Trusted Flagger (zaufany zgłaszający) ponowiło zgłoszenia do każdej z firm, zawierające bardzo szczegółowe informacje na temat wpisów propagujących nienawiść. Rezultat był niedorzeczny, ponieważ skasowano jedynie 4 wpisy.

Źródło: ngo.pl

Odkryj magię nie tylko otrzymywania, ale również dawania
Co o tym myślisz?
  • emoji serduszko - liczba głosów: 1
  • emoji ogień - liczba głosów: 0
  • emoji uśmiech - liczba głosów: 0
  • emoji smutek - liczba głosów: 0
  • emoji złość - liczba głosów: 0
  • emoji kupka - liczba głosów: 4