Fortnite jako zjawisko kulturowe. Jak jedna gra zmieniła oblicze popkultury?
Jeśli chodzi o gry wideo, z ich legitymizacją kulturową wygląda to różnie. Wydaje się, że nie wszędzie mogą liczyć na podobne traktowanie jak filmy czy książki, chociaż sam przemysł gier wideo generuje znacznie większe przychody.
Pomimo to, trudno jest zaprzeczyć, że jeśli mielibyśmy wyróżnić filary popkultury, gry wideo stanowiłby jej solidny element. I tak jak w modzie można wskazać na konkretne wpływowe nazwiska, tak i w giereczkowie możemy mówić nie tylko o nazwiskach, co o konkretnych tytułach, które zmieniły branżę, a przez to też popkulturę jako taką.
Podobne
- Twórcy Minecrafta mają problem. Fani gry buntują się przeciwko nowościom
- Sztuczna inteligencja a game industry
- Trailer "GTA 6" robi furorę. Rockstar Games potwierdza rok premiery
- Babcia-gamerka wymiata w "Fortnite". Ma współpracę marzeń
- The Sims Project Rene i dodatek Życie i Śmierć. Wszystko, co wiemy o nadchodzących grach
Zaryzykuję stwierdzenie, że Fortnite to obecnie jeden z takich tytułów, ale zanim przejdziemy do dyskusji na jego temat, rozwinę ten wątek z grami wideo jako filarami popkultury.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
FORTNITE SEASON 5 | ANNOUNCE TRAILER
Gry wideo jako filary popkultury
W niektórych obszarach popkultury istnieją pewne nieprzekraczalne granice. Na przykład w muzyce hip-hopowej, gdzie technika samplingu jest często wykorzystywana, istnieją utwory, których się nie sampluje, ponieważ przypisano je do tak wielkich nazwisk, że stały się z tego powodu nienaruszalne. Te "nietykalne" elementy są uznawane za świętości, które pozostają poza zasięgiem zmian, często z szacunku za ich wkład w rozwój danego trendu.
Podobne zjawisko możemy zaobserwować w przypadku gier wideo. Są tytuły, które nie tylko zmieniły obraz branży, ale także przeniknęły do popkultury, odciskając na niej znaczący wpływ. Weźmy na przykład Mario - nawet w akademickich kręgach, gdzie uprzedzenia wobec gier wideo są wciąż powszechne, nie ma osoby, która nie zna hydraulika o włoskich korzeniach.
Przenieśmy się o kilka dekad do przodu, a znajdziemy inny tytuł o globalnym wpływie - Minecraft. Gra ta stała się wszechobecna. Od zajęć programowania dla dzieci, przez imprezy tematyczne na ubraniach i klockach LEGO kończąc - jej wszechobecność trudno jest zanegować. Minecraft przekroczył granice medium gry wideo, stając się symbolem kultury i narzędziem edukacyjnym.
W tym momencie pojawia się moja, być może kontrowersyjna, teza: Fortnite zasługuje na miejsce obok tych tytułów, które nie tylko zmieniły branżę gier wideo, ale także stały się definicją popkultury obecnie. Zanim ktoś oskarży mnie o przekroczenie wspomnianej nieprzekraczalnej granicy, pozwólcie mi przyjść trochę w sukurs tytułowi od Epic Games, który dla wielu utożsamiany jest z niepoważną rozgrywką kierowaną raczej do młodszych ludzi.
Fortnite: Nowy symbol kultury masowej
Okej, ilość memów na temat dzieci w Fortnite dla kogoś może być wystarczającym dowodem na to, że jest to, nazwijmy to eufemistycznie, niskich lotów rozrywka dla niewymagających zbyt wiele dzieci. Abstrahując, że kultura masowa jest tak nazywana, ponieważ jest masowa, spróbujmy spojrzeć na Fortnite budując paralele ze wspomnianymi gigantami, jakimi są Minecraft i Mario. Gry? Są. Zabawki? Są. Ubrania? Są. Memy? Są. Filmy kinowe? Wiecie o co mi chodzi.
Jednym z pierwszych zwiastunów tego, że Fortnite zaczynał przenikać do popkultury, był fenomen tańców z gry. Choć z perspektywy starszych osób może wydawać się to irytujące, gdy dzieci w wieku 10-11 lat naśladują ruchy postaci z gry, to warto przyjrzeć się temu głębiej. Taniec z Fortnite to przykład globalnego fenomenu - dzieci tańczyły go w Polsce, Hiszpanii, Japonii, RPA i wielu innych krajach.
Lista przykładów pokazujących przenikanie Fortnite do codziennego życia mogłaby być bardzo długa. Niedawno rozpoczęty rok szkolny przyniósł obrazy uczniów z zeszytami z logiem Fortnite, a na lekcjach WF-u wielu z nich pojawiło się w dresach z emblematami gry. Niezależnie od tego, czy to się nam podoba, nie da się zaprzeczyć, że Fortnite stał się istotnym fenomenem popkulturowym.
Nie zamierzam oceniać kultury z podziałem na wyższą i niższą, lepszą lub gorszą. Kultura jest tworzona i konsumowana przez ludzi, a ich gust jest, jak już wspomniałem, subiektywny. Zawsze znajdą się osoby, które coś potępią, i takie, które będą tego fanatycznymi zwolennikami. Natomiast interesujące jest, jak możemy wyjaśnić powstanie fenomenu takiego jak Fortnite, podobnie jak w przypadku poprzednich tytułów, o których wspominałem. W dalszej części przyjrzymy się mechanizmom psychologicznym, które pomagają zrozumieć, jak tworzą się tego rodzaju zjawiska w popkulturze.
Psychologiczne mechanizmy napędzające fenomen Fortnite’a
Fortnite jest zjawiskiem, które zyskuje na sile dzięki psychologicznym mechanizmom, takim jak potrzeba przynależności czy społeczny dowód słuszności. W szczególności w okresie dorastania, kiedy młodzież szuka wspólnych tematów do rozmów i sposobów na budowanie więzi, gra staje się swoistym spoiwem.
Psychologowie tłumaczą te zjawiska jako wynik naszej ewolucji - ludzie, jako zwierzęta społeczne, mają wrodzoną potrzebę akceptacji przez grupę. Mechanizmy konformizmu i normatywnego wpływu społecznego są odpowiedzią na to, jak jednostki adaptują swoje zachowania do otoczenia, by być zaakceptowanymi.
Normatywny wpływ społeczny polega na dostosowywaniu się do norm, w tym przypadku modowych, kulturowych i rozrywkowych, aby uniknąć odrzucenia przez grupę. Jeśli większość rówieśników gra w Fortnite'a, rozmawia o nim i wspólnie przeżywa wirtualne przygody, młodzi ludzie naturalnie chcą być tego częścią. W okresie dorastania szczególnie nasilają się porównania społeczne, a chęć dopasowania się do grupy staje się kluczowa.
Podobny mechanizm, który wpływa na popularność Fortnite, to społeczny dowód słuszności. Kiedy widzimy, że wiele osób w naszym otoczeniu preferuje daną markę, grę czy aktywność, naturalnie zakładamy, że musi to być coś wartościowego. Widok młodych ludzi noszących ubrania z logiem Fortnite lub grających w tę grę działa jak potwierdzenie, że gra posiada pewien status kulturowy.
Dla dorosłych, którzy już wyrośli z okresu dojrzewania, Fortnite niekoniecznie ma tak duże znaczenie. Możemy grać dla zabawy, ale nie identyfikujemy się z tą grą w takim stopniu, jak młodsze pokolenia. To one, poprzez swoje wybory, kształtują dzisiejszą popkulturę, a Fortnite jest jednym z najważniejszych narzędzi tej zmiany.
I na sam koniec, w moim odczuciu, najsilniejszy argument. Nie da się odmówić Fortnite'owi wpływu na współczesną popkulturę. Kolejne współprace z popularnymi franczyzami i celebrytami jedynie potwierdzają jego znaczenie jako kulturowego giganta, który zmienia sposób, w jaki postrzegamy gry wideo i ich rolę w społeczeństwie. Kiedy ostatni raz zdarzyło wam się być na wirtualnym koncercie w innej grze niż w Fortnite? Jedne z najgłośniejszych nazwisk w branży muzycznej najpewniej nie zawracałoby sobie głowę czymś, na co przyjdzie garstka ludzi.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Travis Scott and Fortnite Present: Astronomical (Full Event Video)
Wnioski końcowe
Fortnite to nie tylko gra, ale zjawisko, które wywarło ogromny wpływ na współczesną popkulturę, porównywalne z takimi tytułami jak Mario czy Minecraft. Jego popularność napędzają mechanizmy psychologiczne, takie jak potrzeba przynależności i społeczny dowód słuszności, które szczególnie oddziałują na młode pokolenia. Fortnite stał się medium, które nie tylko dostarcza rozrywki, ale także spaja społeczności poprzez wspólne przeżycia i wspólne wartości, kreując nowe trendy kulturowe. Nie możemy zaprzeczyć, że to właśnie młodsze pokolenia, poprzez swoje wybory, w znaczący sposób kształtują dzisiejszą popkulturę, a Fortnite odgrywa w tym kluczową rolę.
Ten materiał prezentujemy w ramach współpracy z Patronite.pl. Autorem jest Piotr "Psychologia Gier Wideo" Klimczyk. Możesz wspierać Autora bezpośrednio na jego profilu na Patronite https://patronite.pl/PsychologiaGierWideo
Popularne
- Zapowiedzi LEGO Harry Potter na 2025 r. Potężny debiut unikatowej budowli
- Friz zamroził influencerów? "Ratownicy musieli nas wyciągać z lodu"
- To już oficjalne. Media społecznościowe nie dla nastolatków
- Bambik i V-dolce w "Milionerach". Czy uczestniczka znała odpowiedź?
- Podała dziecku ciasto z alkoholem. Wiernikowska rozpętała burzę
- Czy Frizowi grozi coś za mroźne wyzwanie? Prawnik odpowiada
- Crawly zakpił z zakazu. Nowe nagranie z popularnego miasta
- Krzysztof Ibisz ustępuje Julii Żugaj. Bardzo odpowiedzialna rola
- Dawid Podsiadło robi karierę za granicą? "Pierwsze kroki na scenie"