Większość wypadków w Polsce to zderzenia pojazdów.

Śmierć na polskiej drodze. Kto powoduje najgroźniejsze wypadki?

Źródło zdjęć: © canva
Marta Grzeszczuk,
20.07.2023 21:44

Na podstawie policyjnych statystyk próbujemy zbudować "portret pamięciowych" odpowiedzialnych za najbardziej tragiczne zdarzenia na drogach. A także dowiedzieć się, kim najczęściej są ofiary.

W związku z serią tragicznych wydarzeń na drogach w ostatnim czasie, postanowiliśmy sprawdzić, kim są statystycznie sprawcy śmiertelnych wypadków na polskich drogach. Według raportu policji na temat wypadków w 2022 r. miało ich miejsce na polskich drogach 21 322.

Zginęło 1896 osób, rannych zostało 24 743 (w tym ciężko 7 541). Najbardziej niebezpiecznie było w woj. mazowieckim, gdzie zginęło aż 289 osób, najbezpieczniej w lubuskim, gdzie śmierć poniosły 63 osoby.

W 2022 r. najwięcej wypadków miało miejsce w czerwcu (11 proc. ogółu). Kolejne niebezpieczne miesiące to sierpień (10,3 proc. ) i lipiec (10,1 proc.). Najwięcej osób zginęło w sierpniu (10,7 proc.) oraz w październiku (10,3 proc.).

Do wypadków najczęściej dochodzi w piątek (17 proc.), tego dnia tygodnia ginie też najwięcej osób (15,9 proc.). 37,5 proc. wypadków wydarzyło się między godziną 14 a 19.

Do większości wypadków (14 349) doszło w dobrych warunkach atmosferycznych. 70,6 proc. wypadków wydarzyło się na obszarze zabudowanym, jednak więcej osób zginęło w wypadków mających miejsce poza obszarem zabudowanym. Człowiek zginął w co piątym zdarzeniu poza obszarem zabudowanym, podczas gdy w obszarze zabudowanym w co dwudziestym.

Do ponad połowy wypadków (12 784) doszło na prostych odcinkach drogi. 5 308 miało miejsce na skrzyżowaniach z pierwszeństwem przejazdu. Główne przyczyny wypadku na prostych odcinkach dróg to:

  • niedostosowanie prędkości do warunków ruchu - 2 214 wypadków,
  • nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu - 1 490 wypadków,
  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu - 1 406 wypadków,
  • niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami – 1 152 wypadki
  • nieprawidłowe wyprzedzanie - 617 wypadków.

53,9 proc. wypadków na polskich drogach w 2022 r. to zderzenie się pojazdów, 21,6 proc. policja zakwalifikowała jako "najechanie na pieszego". Aż 8,4 proc. wypadków to wywrócenie się pojazdu, 5,1 proc. to wynik wjechania w drzewo.

Kto powoduje najwięcej wypadków na polskich drogach?

Na bezpieczeństwo na drodze wpływ mają trzy główne czynniki: człowiek, droga i pojazd. Według policyjnej statystyki 90,9 proc. wypadków w 2022 r. miało miejsce z winy kierujących pojazdami. W ich wyniku zginęło 1 621 osób. W 5,1 proc. zdarzeń, w których stwierdzono winę pieszych śmierć poniosło 201 osób.

Wśród kierujących pojazdami, którzy zostali sprawcami wypadków największa grupa to prowadzący samochód osobowy (13 945 zdarzeń, 1 128 ofiar śmiertelnych). Kolejne to kierowcy samochodów ciężarowych (1 691 wypadków, 221 ofiar) i rowerzyści (1 304 wypadki, 72 ofiary). Motocykliści spowodowali 600 wypadków, w których zginęły 93 osoby.

Mężczyźni byli sprawcami 72,8 proc. wypadków, kobiety 23,3 proc. (co do 4 proc. sprawców policja podaje "brak danych"). Grupa wiekowa, która spowodowała najwięcej wypadków, uwzględniając wielkość populacji to osoby w wieku od 18 do 24 lat. Kolejne grupy z dużym odsetkiem sprawców wypadków to 25-39 lat oraz 40-59 lat.

Nie mamy informacji dlaczego przedziały wiekowe są w statystykach policji tak nierówne i obejmują kolejno 6, 15 i 10 roczników. Można przypuszczać, że chodzi o unaocznienie, że najmłodsi kierowcy są nieproporcjonalnie często sprawcami wypadków, zwłaszcza śmiertelnych. W zdarzeniach z ich udziałem zginęło 3 059 osób.

Wśród śmiertelnych ofiar wypadków największa grupa to kierowcy samochodów osobowych (636 osób), ich pasażerowie (277 osób) i piesi (460 osób). Życie na polskich drogach straciło w 2022 r. 590 osób powyżej 60 roku życia, największy odsetek śmiertelnych ofiar wypadków z uwzględnieniem wielkości populacji był w grupie wiekowej 18-24 lata.

W 2022 r. aż 10,5 proc. uczestników wypadków było pod wpływem alkoholu. Zginęło w nich 14,1 proc. ogółu zabitych. Kierujący samochodami osobowymi stanowili największy odsetek w grupie uczestników pod wpływem, spowodowali 923 wypadki, w których życie straciły 134 osób.

Można podsumować, że najłatwiej zginąć na polskiej drodze będąc młodym, trzeźwym mężczyzną za kierownicą samochodu osobowego, przekraczającym prędkość w letnie, piątkowe popołudnie na prostym odcinku drogi. Lub osobą, która stanie mu na drodze.

Co o tym myślisz?
  • emoji serduszko - liczba głosów: 0
  • emoji ogień - liczba głosów: 0
  • emoji uśmiech - liczba głosów: 0
  • emoji smutek - liczba głosów: 1
  • emoji złość - liczba głosów: 0
  • emoji kupka - liczba głosów: 0