Śmierć na polskiej drodze. Kto powoduje najgroźniejsze wypadki?
Na podstawie policyjnych statystyk próbujemy zbudować "portret pamięciowych" odpowiedzialnych za najbardziej tragiczne zdarzenia na drogach. A także dowiedzieć się, kim najczęściej są ofiary.
W związku z serią tragicznych wydarzeń na drogach w ostatnim czasie, postanowiliśmy sprawdzić, kim są statystycznie sprawcy śmiertelnych wypadków na polskich drogach. Według raportu policji na temat wypadków w 2022 r. miało ich miejsce na polskich drogach 21 322.
Podobne
- Mandat za używanie słuchawek na drodze? Izby parlamentu debatują
- Poziomka13 nie żyje. Tragiczna śmierć youtubera
- Półnaga kobieta na defiladzie. Nagrała selfie na tle maszerujących żołnierzy
- "Jestem zaskoczony". Stanowski reaguje na deklarację Trzaskowskiego
- DeeJayPallaside narzeka na PKP. "84 min opóźnienia"
Zginęło 1896 osób, rannych zostało 24 743 (w tym ciężko 7 541). Najbardziej niebezpiecznie było w woj. mazowieckim, gdzie zginęło aż 289 osób, najbezpieczniej w lubuskim, gdzie śmierć poniosły 63 osoby.
W 2022 r. najwięcej wypadków miało miejsce w czerwcu (11 proc. ogółu). Kolejne niebezpieczne miesiące to sierpień (10,3 proc. ) i lipiec (10,1 proc.). Najwięcej osób zginęło w sierpniu (10,7 proc.) oraz w październiku (10,3 proc.).
Do wypadków najczęściej dochodzi w piątek (17 proc.), tego dnia tygodnia ginie też najwięcej osób (15,9 proc.). 37,5 proc. wypadków wydarzyło się między godziną 14 a 19.
Do większości wypadków (14 349) doszło w dobrych warunkach atmosferycznych. 70,6 proc. wypadków wydarzyło się na obszarze zabudowanym, jednak więcej osób zginęło w wypadków mających miejsce poza obszarem zabudowanym. Człowiek zginął w co piątym zdarzeniu poza obszarem zabudowanym, podczas gdy w obszarze zabudowanym w co dwudziestym.
Do ponad połowy wypadków (12 784) doszło na prostych odcinkach drogi. 5 308 miało miejsce na skrzyżowaniach z pierwszeństwem przejazdu. Główne przyczyny wypadku na prostych odcinkach dróg to:
- niedostosowanie prędkości do warunków ruchu - 2 214 wypadków,
- nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu - 1 490 wypadków,
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu - 1 406 wypadków,
- niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami – 1 152 wypadki
- nieprawidłowe wyprzedzanie - 617 wypadków.
53,9 proc. wypadków na polskich drogach w 2022 r. to zderzenie się pojazdów, 21,6 proc. policja zakwalifikowała jako "najechanie na pieszego". Aż 8,4 proc. wypadków to wywrócenie się pojazdu, 5,1 proc. to wynik wjechania w drzewo.
Kto powoduje najwięcej wypadków na polskich drogach?
Na bezpieczeństwo na drodze wpływ mają trzy główne czynniki: człowiek, droga i pojazd. Według policyjnej statystyki 90,9 proc. wypadków w 2022 r. miało miejsce z winy kierujących pojazdami. W ich wyniku zginęło 1 621 osób. W 5,1 proc. zdarzeń, w których stwierdzono winę pieszych śmierć poniosło 201 osób.
Wśród kierujących pojazdami, którzy zostali sprawcami wypadków największa grupa to prowadzący samochód osobowy (13 945 zdarzeń, 1 128 ofiar śmiertelnych). Kolejne to kierowcy samochodów ciężarowych (1 691 wypadków, 221 ofiar) i rowerzyści (1 304 wypadki, 72 ofiary). Motocykliści spowodowali 600 wypadków, w których zginęły 93 osoby.
Mężczyźni byli sprawcami 72,8 proc. wypadków, kobiety 23,3 proc. (co do 4 proc. sprawców policja podaje "brak danych"). Grupa wiekowa, która spowodowała najwięcej wypadków, uwzględniając wielkość populacji to osoby w wieku od 18 do 24 lat. Kolejne grupy z dużym odsetkiem sprawców wypadków to 25-39 lat oraz 40-59 lat.
Nie mamy informacji dlaczego przedziały wiekowe są w statystykach policji tak nierówne i obejmują kolejno 6, 15 i 10 roczników. Można przypuszczać, że chodzi o unaocznienie, że najmłodsi kierowcy są nieproporcjonalnie często sprawcami wypadków, zwłaszcza śmiertelnych. W zdarzeniach z ich udziałem zginęło 3 059 osób.
Wśród śmiertelnych ofiar wypadków największa grupa to kierowcy samochodów osobowych (636 osób), ich pasażerowie (277 osób) i piesi (460 osób). Życie na polskich drogach straciło w 2022 r. 590 osób powyżej 60 roku życia, największy odsetek śmiertelnych ofiar wypadków z uwzględnieniem wielkości populacji był w grupie wiekowej 18-24 lata.
W 2022 r. aż 10,5 proc. uczestników wypadków było pod wpływem alkoholu. Zginęło w nich 14,1 proc. ogółu zabitych. Kierujący samochodami osobowymi stanowili największy odsetek w grupie uczestników pod wpływem, spowodowali 923 wypadki, w których życie straciły 134 osób.
Można podsumować, że najłatwiej zginąć na polskiej drodze będąc młodym, trzeźwym mężczyzną za kierownicą samochodu osobowego, przekraczającym prędkość w letnie, piątkowe popołudnie na prostym odcinku drogi. Lub osobą, która stanie mu na drodze.
Popularne
- Jelly Frucik zablokowany na TikToku. "Ryczę i jestem w rozsypce"
- Kim są "slavic dolls"? Śmiertelnie niebezpieczny trend na TikToku
- Vibez Creators Awards - wybierz najlepszych twórców i wygraj wejściówkę na galę!
- Amerykanie nie umieją zrobić kisielu? Kolejna odsłona slavic trendu
- Były Julii Żugaj szantażował jurorów "Tańca z gwiazdami"? Szalona teoria fanów
- Quebonafide ogłosił finałowy koncert? "Będzie tłusto"
- Chłopak Seleny Gomez się nie myje? Prawda wyszła na jaw
- Jurorka "Tańca z gwiazdami" węszy romans? "Ja nie widzę tej relacji"
- Agata Duda trenduje za granicą. Amerykanie w szoku