Pracownicy Amazona mogą zostać zwolnieni przez... algorytm xD

Pracownicy Amazonu ŻYJĄ w matriksie. Zwolnienia za przebitą oponę czy błąd systemu 🖕

Źródło zdjęć: © Unsplash.com
Oliwier NytkoOliwier Nytko,01.07.2021 11:40

Mieliście kiedyś zły dzień w pracy? Nie wiem, opona w dostawczaku się przebiła? Pracując dla Amazona, to mogłoby oznaczać WYWALENIE z pracy. Tak, przez losowy błąd tracicie pracę.

Czy ktoś tutaj się spodziewał, iż Amazon nie wypali z kolejnym "świetnym" pomysłem? Kilka dni temu pisałem o masowym niszczeniu dobrych sprzętów — bo jest takie założenie i nie da się z tym nic zrobić.

Dzisiaj przyszedł kolejny news, tym razem trochę gorszy. Znaczy, ekologia jest ultra ważna, więc trzeba o niej pisać. Ale utrata zatrudnienia przez losowe wydarzenie, "bo algorytm tak zdecydował", to wyższy poziom zaawansowanego Matrixa. Może Lana Rhoades miała rację?

Algorytm może zwolnić pracowników

Jak donosi raport Bloomberga, 63-letni weteran, Stephen Normandin, pracował przez cztery lata jako kurier dla Amazon Flex i został zwolniony przez program. Bo tak, nie otrzymał żadnego wyraźnego powodu.

W skrócie, Flex to swoisty Uber dla dostawców. Każdy może rozwozić przesyłki dla Amazonu — w USA można z tego wyciągnąć niezłą kasę. Wszystko działa z poziomu naszego telefonu: rejestrowanie się na zmiany, koordynowanie dostaw czy raportowanie problemów.

Problemem jest algorytm, który może zwolnić pracowników „ot tak”. Nawet jeżeli Twoja ocena w programie jest świetna, jeden problem może przekreślić wszystko. Raport wymienia sytuacje takie, jak:

  • Przebita opona i opóźnienie w dostawie? Zwolnienie, pomimo prawie najwyższej oceny pracy.
  • Nikt nie otwiera drzwi do bloku, a potem wystąpił błąd techniczny po stronie Amazona? Zwolnienie przez spadek oceny pracy.

Jeżeli myślicie, że program steruje zatrudnieniem kogoś - to macie rację. System sam decyduje, czy pracownik jest godny dostarczania przesyłek. Nawet jeżeli pojawi się problem po stronie firmy lub klientów, winę ponosi dostawca.

Największy plus algorytmu? Koszty

Normalnie pracownicy musieliby mieć nad sobą menedżera czy osobę zarządzającą. A ludziom trzeba zapłacić kasę. W tym momencie przyjmuje się, iż aplikację Amazon Flex przez ostatnie pół roku pobrało w samych Stanach Zjednoczonych około 660 tysięcy osób.

A teraz pomyślcie, jakby Amazon musiał zatrudnić kilkuset menedżerów, aby obsługiwać dostawców. Sorki, liczy się kasa! Im więcej firma zaoszczędzi, tym lepiej to będzie wyglądało na rocznym wykazie. Ktoś będzie się pruł, że algorytm go zwolnił? Hehe — i tak niestety nie wpłynie to na firmę...

Co o tym myślisz?
  • emoji serduszko - liczba głosów: 4
  • emoji ogień - liczba głosów: 2
  • emoji uśmiech - liczba głosów: 1
  • emoji smutek - liczba głosów: 2
  • emoji złość - liczba głosów: 2
  • emoji kupka - liczba głosów: 10