McDonald's

McDonald’s zachęca do segregowania śmieci. Czy sieć naprawdę staje się bardziej eko?

Źródło zdjęć: © Canva, McDonalds, Twitter
Anna RusakAnna Rusak,06.05.2022 17:00

McDonald’s wypuścił nową reklamę, w której przedstawia "historię papieru" i zachęca do segregowania śmieci. Czy sieć naprawdę staje się bardziej eko czy po prostu zrzuca odpowiedzialność na klientów? No i co z mięsem w restauracji?

Greenwashing czeka na was na każdym kroku. Konsumenci bardzo łatwo mogą nadziać się na produkty czy akcje, które tylko udają, że są "ekologiczne" i "dobre dla planety". Dlatego do wielu reklam trzeba podchodzić naprawdę ostrożnie.

Może niedawno widzieliście gdzieś reklamę McDonald’s, która zachęca do tego, byśmy wyrzucali śmieci i wrzucali je do odpowiedniego pojemnika. Wszystko fajnie, całkiem eko, tylko że to nie jest największy problem tej sieci.

McDonald’s i reklama o segregowaniu śmieci

Na tę kwestię zwrócił uwagę jeden z użytkowników Twittera. W swoim poście wymienił, co niezbyt mu pasuje w tej reklamie.

trwa ładowanie posta...

Zacznijmy może od dobrych stron tej reklamy. Fajnie, że McDonald’s zachęca do segregowania śmieci, bo obieg zamknięty i ponowne używanie wytworzonych już rzeczy to naprawdę ważna sprawa.

Na plus trzeba też dodać, że McDonald’s naprawdę radzi sobie z ograniczaniem plastiku w swoich sieciach i ta "historia papieru" bardzo dobrze to pokazuje. Przypomnijmy może, że sieć zobowiązała się w zeszłym roku do ograniczenia zużycia plastiku o 835 ton. Choć warto zaznaczyć, że i tutaj pojawiają się pewne wątpliwości. Wystarczy zerknąć na opakowania napojów z McCafe.

Daj drugie życie śmieciom, bo jutro zależy od nas

McDonald’s i środowisko

McDonald’s mówi o tym, że chce się naprawdę poważnie wziąć za redukcję swojej emisji. Jego plan z 2018 roku pokazuje, że sieć do 2030 roku chce zmniejszyć emisję w swoich restauracjach i biurach o 36%. Do 2050 roku chce też osiągnąć neutralność tzn. dojść do "zerowej emisji netto".

To wszystko może i brzmi pięknie jak ta reklama, ale pomija bardzo ważną część całej eko układanki - mięso. Możecie mówić, że to wege propaganda, ale prawda jest taka, że to właśnie mięso szkodzi planecie dwa razy bardziej niż dieta roślinna, o czym szerzej już pisaliśmy (tak, są na to naukowe dowody).

trwa ładowanie posta...
trwa ładowanie posta...

Dopóki więc McDonald’s nie zrobi czegoś z tym tematem, o tej zerowej emisji i dbaniu o klimat nie będzie można mówić w tak pewny sposób. Na razie się na to niestety nie zanosi, a zeszłoroczne badania pokazują, że sieć wciąż nie dość dobrze troszczy się np. o dobrostan kurczaków, których mięso pojawia się w naszych daniach.

Co jest z tą reklamą nie tak?

Wracając jednak do tej reklamy, to warto byłoby zaznaczyć, że to nie klienci powinni martwić się o to, w jaki sposób wpływają na środowisko, jedząc w danej restauracji. To sieć powinna im zagwarantować, że w jak najlepszy sposób troszczy się o naszą planetę.

Dla mnie ta reklama jest typowym zrzucaniem odpowiedzialności na klienta i może doprowadzać do ekowstydu. Nie jest oczywiście całkowicie zła - w końcu promuje dobre zachowania i serio warto wyrzucać papier do odpowiedniego pojemnika - ale wolałabym, żeby sieć bardziej i uważniej zajęła się poważniejszymi problemami np. ilością mięsa w restauracjach.

Źródło: Twitter, Guardian, https://corporate.mcdonalds.com/corpmcd/our-purpose-and-impact/our-planet.html, https://corporate.mcdonalds.com/corpmcd/en-us/our-stories/article/ourstories.carbon_footprint.html

Co o tym myślisz?
  • emoji serduszko - liczba głosów: 0
  • emoji ogień - liczba głosów: 0
  • emoji uśmiech - liczba głosów: 0
  • emoji smutek - liczba głosów: 0
  • emoji złość - liczba głosów: 0
  • emoji kupka - liczba głosów: 0
Ania,zgłoś
I na koniec brudny i tłusty papier wrzucany jest do pojemnika „papier” a powinien być w „mieszanych”.
Odpowiedz
3Zgadzam się0Nie zgadzam się
zobacz odpowiedzi (2)
Jaay,zgłoś
Robią damage control po popieraniu ukrainy.
Odpowiedz
0Zgadzam się1Nie zgadzam się
Zobacz komentarze: 4