Kobiety niewidoczne w mediach. Jest coraz gorzej
Raport Instytutu Monitorowania Mediów pokazuje, że kobiety wciąż są niewidoczne w mediach. W naszym kraju nie ma ekspertek, które mogłyby się wypowiedzieć czy po prostu nikt ich nie zaprasza?
Czy kobiety w ogóle się na czymś znają? Mają coś ciekawego do powiedzenia? Gdyby spojrzeć na raport Instytutu Monitorowania Mediów, który powstał dla "Forbes Women", wyszłoby na to, że Polki nie istnieją w polityce, nie ma wśród nich ekspertek i naukowczyń, a ich wypowiedzi nie są istotne.
Podobne
- TVP przeprosi i zapłaci? Przegrała sprawę z Fundacją Otwartego Dialogu
- "Przypadkowe" gwiazdy TVP. Plejada "spontanicznych" komentatorów rośnie
- Najjjka grzmi w mediach społecznościowych. Narzeka na kobiety
- Mentzen w rozpaczy. Brakuje mu programu "Farelka+"?
- "Naturalna selekcja". Janusz Korwin-Mikke o kobietach w polityce
Jeśli zastanawiacie się, jak wygląda widoczność i reprezentacja kobiet w mediach, to niestety nie jest dobrze, a wręcz coraz gorzej. Z analizy IMM wynika, że tylko z 24 proc. w 2021 roku do 21 proc. w 2022 roku spadł udziału kobiet występujących jako ekspertki w najpopularniejszych telewizyjnych serwisach informacyjnych w Polsce.
Kobiety niewidoczne w mediach
Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował prawie 1,5 tys. materiałów z głównych serwisów informacyjnych w Polsce, w tym m.in. z Faktów TVN i Wiadomości TVP. Badaniu podlegały programy emitowane w okresie od 1 do 31 października 2022 roku.
Z raportu przedstawionego przez IMM dla "Forbes Women" wynika, że widoczność ekspertek w programach spadła. W 2021 roku tylko 24 proc. gości w programach informacyjnych stanowiły kobiety. W 2022 roku widoczność ekspertek w telewizji spadła o 3 pkt. proc. i wyniosła jedynie 21 proc.
- Mamy w Polsce mało polityczek, dlatego w tym zakresie kobiecy głos w programach informacyjnych jest w mniejszości lub nie ma go wcale. Może to mieć wpływ na utrzymywanie się dyskryminujących schematów – w końcu najpopularniejsze telewizyjne serwisy każdego wieczora śledzi średnio 6 milionów Polaków. Gdy w ubiegłym roku badaliśmy rozpoznawalność medialną polskich polityków, na liście 100. osób, które regularnie były zauważalne w mediach, znalazło się zaledwie 18 kobiet! Nie napawa optymizmem również fakt, że pierwsza kobieta w tym zestawieniu pojawia się dopiero na 22. miejscu - komentuje dla "Forbes Women" Monika Ezman, dyrektorka Centrum Zarządzania Jakością i Kierowniczka Działu Analiz w IMM.
W Polsce nie ma ekspertek?
Gdyby spojrzeć na tematy podejmowane na wizji, okazałoby się, że nie mamy ekspertek i polityczek, które mogłyby się wypowiedzieć na takie tematy jak chociażby edukacja, zdrowie, inflacja, kryzys energetyczny czy sądownictwo. Kobietą, która najczęściej pojawiała się w analizowanym przez Instytut Monitorowania Mediów czasie, była ministra klimatu i środowiska Anna Moskwa.
Nie, to nie jest tak, że po prostu w analizowanym przez IMM okresie kobiety były rzadziej zapraszane. Można by przecież powiedzieć, że to czysty przypadek. Wystarczy jednak przywołać badania z 2021 roku dotyczące obecności kobiet w mediach, które zostały przeprowadzone przez Press-Service Monitoring Mediów, by przekonać się, że ta nierówność płci w tym obszarze jest czymś stałym.
Z danych przedstawionych przez Press-Service Monitoring Mediów również wynikało, że to mężczyźni częściej pojawiają się na ekranie naszych telewizorów. Ich wypowiedzi było prawie trzy razy więcej (zanotowano 9535 wypowiedzi mężczyzn i 3111 wypowiedzi kobiet). W zasadzie wystarczy włączyć jakikolwiek serwis informacyjny, by przekonać się o tej płciowej dysproporcji.
Równouprawnienie, równouprawnieniem, ale po co pytać kobiety o zdanie i opinie w ważnych sprawach? W końcu nie tylko w mediach polityczki i ekspertki są wykluczane. Wystarczy przypomnieć, że w powołanej przez prezydenta Andrzeja Dudę Radzie ds. Szkolnictwa Wyższego, Nauki i Innowacji zasiadają wyłącznie mężczyźni.
Źródło: Instytut Monitorowania Mediów, Forbes Women
Popularne
- To oni pozwali Sylwestra Wardęgę. Lista jest bardzo długa
- W 12 godziny spała z 1000 facetów. Onlyfansiara twierdzi, że pobiła rekord
- Dubajska czekolada trafiła do Żabki. Limitowana i ekstremalnie droga
- AI Iga Świątek wali szoty w reklamie pubu Mentzena. Będą pozwy?
- "Fazolandia" sprzedana. Koniec marzenia słynnego youtubera
- Jelly Frucik spał z Wojtkiem Golą? Żaden 20-stronnicowy dokument tego nie wymaże
- Dawid Podsiadło z AliExpress. Hubert jak Maciej Musiał - też posprząta mieszkanie
- Merch Drwala 2025 nadchodzi. Trzy daty, które lepiej zapamiętaj
- 19 stycznia krytyczną datą dla TikToka. MrBeast zabrał głos