Kobiety niewidoczne w mediach. Jest coraz gorzej
Raport Instytutu Monitorowania Mediów pokazuje, że kobiety wciąż są niewidoczne w mediach. W naszym kraju nie ma ekspertek, które mogłyby się wypowiedzieć czy po prostu nikt ich nie zaprasza?
Czy kobiety w ogóle się na czymś znają? Mają coś ciekawego do powiedzenia? Gdyby spojrzeć na raport Instytutu Monitorowania Mediów, który powstał dla "Forbes Women", wyszłoby na to, że Polki nie istnieją w polityce, nie ma wśród nich ekspertek i naukowczyń, a ich wypowiedzi nie są istotne.
Podobne
- TVP przeprosi i zapłaci? Przegrała sprawę z Fundacją Otwartego Dialogu
- Najjjka grzmi w mediach społecznościowych. Narzeka na kobiety
- Mentzen w rozpaczy. Brakuje mu programu "Farelka+"?
- "Naturalna selekcja". Janusz Korwin-Mikke o kobietach w polityce
- Młody Konfederata krótko. "Nie nadajesz się na kobietę, nic nie będę z ciebie miał"
Jeśli zastanawiacie się, jak wygląda widoczność i reprezentacja kobiet w mediach, to niestety nie jest dobrze, a wręcz coraz gorzej. Z analizy IMM wynika, że tylko z 24 proc. w 2021 roku do 21 proc. w 2022 roku spadł udziału kobiet występujących jako ekspertki w najpopularniejszych telewizyjnych serwisach informacyjnych w Polsce.
Kobiety niewidoczne w mediach
Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował prawie 1,5 tys. materiałów z głównych serwisów informacyjnych w Polsce, w tym m.in. z Faktów TVN i Wiadomości TVP. Badaniu podlegały programy emitowane w okresie od 1 do 31 października 2022 roku.
Z raportu przedstawionego przez IMM dla "Forbes Women" wynika, że widoczność ekspertek w programach spadła. W 2021 roku tylko 24 proc. gości w programach informacyjnych stanowiły kobiety. W 2022 roku widoczność ekspertek w telewizji spadła o 3 pkt. proc. i wyniosła jedynie 21 proc.
- Mamy w Polsce mało polityczek, dlatego w tym zakresie kobiecy głos w programach informacyjnych jest w mniejszości lub nie ma go wcale. Może to mieć wpływ na utrzymywanie się dyskryminujących schematów – w końcu najpopularniejsze telewizyjne serwisy każdego wieczora śledzi średnio 6 milionów Polaków. Gdy w ubiegłym roku badaliśmy rozpoznawalność medialną polskich polityków, na liście 100. osób, które regularnie były zauważalne w mediach, znalazło się zaledwie 18 kobiet! Nie napawa optymizmem również fakt, że pierwsza kobieta w tym zestawieniu pojawia się dopiero na 22. miejscu - komentuje dla "Forbes Women" Monika Ezman, dyrektorka Centrum Zarządzania Jakością i Kierowniczka Działu Analiz w IMM.
W Polsce nie ma ekspertek?
Gdyby spojrzeć na tematy podejmowane na wizji, okazałoby się, że nie mamy ekspertek i polityczek, które mogłyby się wypowiedzieć na takie tematy jak chociażby edukacja, zdrowie, inflacja, kryzys energetyczny czy sądownictwo. Kobietą, która najczęściej pojawiała się w analizowanym przez Instytut Monitorowania Mediów czasie, była ministra klimatu i środowiska Anna Moskwa.
Nie, to nie jest tak, że po prostu w analizowanym przez IMM okresie kobiety były rzadziej zapraszane. Można by przecież powiedzieć, że to czysty przypadek. Wystarczy jednak przywołać badania z 2021 roku dotyczące obecności kobiet w mediach, które zostały przeprowadzone przez Press-Service Monitoring Mediów, by przekonać się, że ta nierówność płci w tym obszarze jest czymś stałym.
Z danych przedstawionych przez Press-Service Monitoring Mediów również wynikało, że to mężczyźni częściej pojawiają się na ekranie naszych telewizorów. Ich wypowiedzi było prawie trzy razy więcej (zanotowano 9535 wypowiedzi mężczyzn i 3111 wypowiedzi kobiet). W zasadzie wystarczy włączyć jakikolwiek serwis informacyjny, by przekonać się o tej płciowej dysproporcji.
Równouprawnienie, równouprawnieniem, ale po co pytać kobiety o zdanie i opinie w ważnych sprawach? W końcu nie tylko w mediach polityczki i ekspertki są wykluczane. Wystarczy przypomnieć, że w powołanej przez prezydenta Andrzeja Dudę Radzie ds. Szkolnictwa Wyższego, Nauki i Innowacji zasiadają wyłącznie mężczyźni.
Źródło: Instytut Monitorowania Mediów, Forbes Women
W temacie kobiety
- Trzy kobiety, jeden schön patrol. To najlepsza akcja roku?
- Twoja dziewczyna chodzi w "wypierdzianych jeansach"? Malik Montana ma rozwiązanie
- Tea - randkowa aplikacja tylko dla kobiet jest hitem w USA. Chroni przed toksykami?
- Marta Linkiewicz z ważnym apelem do kobiet. "Moje drogie panie - badajcie się!"
Popularne
- Wojek pokłócił się z Książulem? "Niedługo dowiecie się, kim tak naprawdę jest ten gość"
- SmileLandia istnieje? Wyjaśniamy, o co chodzi w nowym trendzie
- Piosenki tworzone przez AI podbijają "Viral 50 - Polska". Wszystko przez poziom polskiej muzyki?
- Świetna wiadomość dla fanów Muminków. Pierwsza muminkowa kawiarnia otwiera się w Polsce
- Jarmark all inclusive? Płacisz raz - jesz i pijesz, ile chcesz
- Książulo zrobił to pierwszy raz. Dla reakcji kucharek było warto
- Ikea wypuściła własne blind boxy. W środku m.in. ikoniczne rekiny-blåhaje
- Influencer podzieli się empatią. Pod warunkiem, że zapłacisz
- Faza zakłócała zajęcia na uczelni. Influencerzy przesadzili?





