Analitycy porównują TikToka do kokainy. "Zrujnuje internet?"
YouTube Shorts. Instagram Reels. Netflix Fast Laughs. W mediach społecznościowych zaczynają dominować krótkie treści wideo. Analitycy wskazują, że to zasługa TikToka, którego wpływ na użytkowników porównują do działania ciężkich narkotyków.
TikTok w zaledwie sześć lat od powstania stał się jedną z największych platform społecznościowych na świecie. Aplikacja każdego miesiąca przyciąga ponad miliard użytkowników. Internauci pokochali krótkie formy wideo, które można przewijać bez końca.
Podobne
- Czy Chiny szpiegują przez TikToka? USA chce zakazać TikToka urzędnikom
- TikTok, YouTube i Snapchat pozwani. Szkoła straciła cierpliwość
- Tiktokerzy rozmawiają z DUCHEM zamordowanej Gabby Petito. Dlaczego to jest TREND?
- TikTok poleca dzieciom filmy dla dorosłych?! Serwis zapowiada zmiany
- Szukasz informacji o samobójstwie na TikTok-u? Platforma zaoferuje pomoc
TikTok ma drugą stronę medalu. Analitycy Wall Street, których cytuje anglojęzyczny "Business Insider", ostrzegają przed chińską aplikacją i porównują jej wpływ do działania kokainy.
Bernstein Research: TikTok jak kokaina
Analitycy z firmy badawczej Bernstein Research zwracają uwagę, że TikTok zmienił oblicze mediów społecznościowych. Nudne aktualizacje statusów zastąpiła "gonitwa" krótkich filmów napędzanych przez algorytm. Każdy kolejny klip to dawka endorfin. W ten sposób media społecznościowe walczą, aby utrzymać zaangażowanie użytkownika.
Badacze zauważyli w TikToku podobieństwo do twardych narkotyków. "Efekt kokainy jest czasochłonny, podczas gdy efekt krak jest natychmiastowy, ale szybko mija, zmuszając użytkownika do kolejnego "uderzenia". Krak jest niesamowicie uzależniający" - piszą analitycy z Wall Street, mając na myśli potrzebę nieustannego scrollowania na TikToku.
Wyjaśnijmy, że krak to kokaina, tyle, że - jak podaje Wikipedia - w formie wolnej zasady, wyizolowana przez strącanie następujące podczas gotowania roztworu chlorowodorku kokainy i wodorowęglanu sodu. W odróżeniu od innych form kokainy o wiele silniej uzależniający i ma natychmiastowe, ale krótkie - 5-10 minutowe - działanie.
Chińska aplikacja zmusiła konkurencję na czele z Facebookiem do rywalizacji w wyścigu o utrzymanie uwagi użytkownika. W ten sposób miała powstać "epidemia cracku cyfrowego".
Kolejne platformy społecznościowe wzorują się na rozwiązaniach z TikToka, aby przedstawiać treści w formie maksymalnie krótkiego wideo. YouTube Shorts, Instagram Reels, Netflix Fast Laughs, Pinterest Idea Pins, Snapchat Spotlight, WeChat Video Accounts. Analitycy obserwują zachodzące zmiany w mediach społecznościowych i pytają, "czy TikTok zrujnował internet?"
Wideo zastąpi tekst i grafiki?
Badacze z Bernstein Research snują ponurą wizję przyszłości. W ich ocenie zmiany w mediach społecznościowych przełożą się na dalsze pogorszenie zdolności do koncentracji. Stracą na tym serwisy, twórcy i reklamodawcy, bo użytkownicy będą spędzać mniej czasu oglądając reklamy. To zrozumiałe. Nie dość, że reklama na TikToku jest krótka, to można ją bez problemu przescrollować.
Analitycy przewidują, że coraz więcej treści w mediach społecznościowych stanie się krótkimi filmami. Serwisy będą szukały sposobów, aby zamienić tekst i grafiki na wideo. Sam TikTok może w tym roku pochłonąć aż 16 proc. światowych wydatków na reklamę cyfrową. Facebook twierdzi, że użytkownicy spędzają 25 proc. czasu na Instagramie na przeglądaniu filmów w Reels. YouTube podaje, że 1,5 miliarda ludzi ogląda miesięcznie 30 miliardów krótkometrażowych filmów.
Badacze mówią o procesie, który rujnuje ekonomię reklamodawców, sztukę twórców i uwagę konsumentów. "Wszyscy szukają kolejnego 15-sekundowego hitu" - piszą w gorzkim tonie analitycy z Bernstein Research.
Źródło: businessinsider.com
Popularne
- To oni pozwali Sylwestra Wardęgę. Lista jest bardzo długa
- W 12 godziny spała z 1000 facetów. Onlyfansiara twierdzi, że pobiła rekord
- Dubajska czekolada trafiła do Żabki. Limitowana i ekstremalnie droga
- AI Iga Świątek wali szoty w reklamie pubu Mentzena. Będą pozwy?
- "Fazolandia" sprzedana. Koniec marzenia słynnego youtubera
- Jelly Frucik spał z Wojtkiem Golą? Żaden 20-stronnicowy dokument tego nie wymaże
- Dawid Podsiadło z AliExpress. Hubert jak Maciej Musiał - też posprząta mieszkanie
- Koniec z wagarami? MEN chce walczyć z niską frekwencją
- 19 stycznia krytyczną datą dla TikToka. MrBeast zabrał głos