Strefa Czystego Transportu w Krakowie będzie działała od 2025 r

Youtuberzy o Strefie Czystego Transportu? Kraków zapłaci fortunę

Źródło zdjęć: © @canva
Marta Grzeszczuk,
28.08.2024 14:00

Od lipca 2025 r. w Krakowie zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu. Miasto planuje kampanię z influencerami i influencerkami, żeby przekonać mieszkańców oraz mieszkanki do tego rozwiązania.

Strefa Czystego Transportu (SCT), uchwalona przez radnych Krakowa w 2022 r., miała zacząć obowiązywać na terenie całego miasta od 2024 r. Do Krakowa nie miały mieć wstępu samochody osobowe i ciężarowe zarejestrowane po 1 marca 2023 r., które nie spełniają norm emisji spalin. Od lipca 2026 r. SCT w Krakowie miała obejmować wszystkie pojazdy, niezależnie od daty rejestracji.

Kraków chce współpracować z youtuberami i influencerami

Po zawirowaniach formalno-prawnych SCT ma finalnie wejść w Krakowie w życie w lipcu 2025 r. Krakowscy urzędnicy chcą zawczasu zainwestować w przekonanie do niej mieszkańców i mieszkanek miasta. Planują wydać niecały milion złotych na kampanię informacyjną na temat SCT. Celem kampanii ma być wyjaśnienie, czym jest SCT, czym skutkują zanieczyszczenia pochodzące z samochodów oraz walka z dezinformacją. Akcja informacyjna będzie prowadzona w przestrzeni publicznej i w mediach społecznościowych.

trwa ładowanie posta...

Dla Radia Kraków wypowiedział się w tej sprawie Maciej Piotrkowski z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie (ZTP). Poinformował: "Będą się ukazywać różne publikacje w portalach i na social mediach. Chcemy zrobić film o strefach czystego transportu. Zakładamy podjęcie współpracy z influencerami, youtuberami". ZTP jest w trakcie wyłaniania osób do współpracy. Budżet kampanii to ponad 800 tys. zł. Urzędnicy przekonują, że zdrowie i edukacja są warte więcej.

Kto nie wjedzie do SCT w Krakowie?

Pod publikacją Radia Kraków na temat planów ZTP pojawiły się przede wszystkim negatywne komentarze. To głosy o ograniczaniu wolności czy wykluczeniu transportowym. Tymczasem SCT w Krakowie nie wprowadzi drastycznych ograniczeń. Normy emisji spalin Euro 3, których Kraków będzie wymagał od kierowców aut benzynowych, obowiązują od 2000 r., więc do SCT nie wjadą tylko auta starsze niż 25-letnie.

Z kolei norma Euro 5, którą wprowadzono w 2009 r. i której Kraków będzie wymagał dla silników diesela, zmniejszyła dopuszczalną emisję cząsteczek tlenków azotów i cząsteczek stałych. Te ostatnie są szczególnie groźne dla ludzkiego zdrowia, m.in. zwiększają ryzyko zachorowania na nowotwory płuc. Część samochodów, które zostały zbudowane według niższych norm emisji spalin, można "upgrejdować" zakładając w aucie dodatkowy filtr cząstek stałych.

Źródło: radiokrakow.pl, flotex.pl

Co o tym myślisz?
  • emoji serduszko - liczba głosów: 0
  • emoji ogień - liczba głosów: 0
  • emoji uśmiech - liczba głosów: 1
  • emoji smutek - liczba głosów: 0
  • emoji złość - liczba głosów: 6
  • emoji kupka - liczba głosów: 1
Niemcy udowodnili, że po wprowadzeniu strefy w czterech dużych miastach badania pokazały, iż powietrze nie zmainilo się wcale. .
Odpowiedz
2Zgadzam się0Nie zgadzam się
rtyre,zgłoś
marnowanie pieniedzy
Odpowiedz
1Zgadzam się0Nie zgadzam się