Linie lotnicze mają przewagę konkurencyjną nad kolejami.

Tanie loty są zbyt tanie? Europa zwiększy konkurencyjność pociągów

Źródło zdjęć: © canva
Marta Grzeszczuk,
14.08.2023 14:15

Raport Greenpeace ujawnił, że latanie w Europie jest średnio dwa razy tańsze od podróży koleją. Z czego wynikają te rozbieżności?

Greenpeace przyjrzała się 112 popularnym trasom w Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii i Norwegii. 94 z nich to połączenia międzynarodowe, 18 krajowe. Wyniki analizy dostępnych na tych odcinkach opcji komunikacyjnych są dość szokujące.

Średnio dla wszystkich tras podróż samolotem była dwa razy tańsza niż połączenia kolejowe. W Wielkiej Brytanii i w Hiszpanii różnica na niekorzyść kolei jest czterokrotna. Bilety lotnicze były tańsze niż kolejowe na 71 proc. z przeanalizowanych tras. 79 proc. tras było obsługiwane przez tanie linie lotnicze.

Z czego wynikają niskie koszty tanich lotów?

Według Greenpeace latanie potrafi być aż 80 razy bardziej szkodliwe dla środowiska niż podróż pociągiem. Mimo to linie lotnicze nie płacą w Unii Europejskiej podatków od ropy naftowej, która jest głównym składnikiem paliwa lotniczego. Podatki od paliw płacą użytkownicy wszystkich innych środków transportu, także koleje.

Bilety na samoloty nie są również w UE obciążone VAT-em, co daje liniom lotniczym kolejną przewagę nad kolejami. Według organizacji pozarządowej na rzecz klimatu Transport and Environment linie lotnicze są w sumie zwolnione w Europie z 34 mld euro podatków rocznie.

Kolejnym powodem kłopotów z konkurencyjnością kolei jest brak zintegrowanego systemu rezerwacji na wzór np. Skyscanner dla lotów. Jedną z trudności przy jego stworzeniu jest fakt, że wielu krajowych operatorów kolejowych (w tym PKP) ma systemy informatyczne oparte na tak starych rozwiązaniach, że nie jest możliwe ich połączenie w funkcjonalną bazę danych.

Podróż międzynarodowa w Europie wymaga najczęściej korzystania z usług różnych operatorów krajowych na poszczególnych odcinkach. Wiążą się z tym dodatkowe niedogodności, typu utraty biletu na kolejne połączenie, gdy wcześniejszy pociąg się spóźnił.

Francja chce zniwelować różnice w cenach biletów

W 2021 r. CEO kolei francuskich SCNF powiedział: "Nie rozumiem, dlaczego linie lotnicze są zwolnione z podatku od nafty. My płacimy podatki od energii, od oleju napędowego". Francuski minister transportu Clément Beaune ogłosił na początku sierpnia 2023 r., że podniesie podatki od lotów, aby zwiększyć inwestycje w koleje.

Beaune chciałby, aby Francja wprowadził także podatek od ropy naftowej, ale podkreśla, że musi to być zrobione w porozumieniu z innymi krajami. "Nie ma sensu wprowadzać podatku od nafty we Francji, jeśli nie ma go w Niemczech czy we Włoszech", wyjaśnił. "Potrzebujemy europejskiego działania".

Unia Europejska dąży do reorganizacji podatków energetycznych. Planuje wprowadzić podatek od nafty i obniżyć ceny bardziej ekologicznych paliw, ale obecnie nie ma w tym temacie jednomyślności między krajami członkowskimi.

Źródlo: euronews.com

Co o tym myślisz?
  • emoji serduszko - liczba głosów: 0
  • emoji ogień - liczba głosów: 1
  • emoji uśmiech - liczba głosów: 1
  • emoji smutek - liczba głosów: 0
  • emoji złość - liczba głosów: 0
  • emoji kupka - liczba głosów: 0