Tanie loty są zbyt tanie? Europa zwiększy konkurencyjność pociągów
Raport Greenpeace ujawnił, że latanie w Europie jest średnio dwa razy tańsze od podróży koleją. Z czego wynikają te rozbieżności?
Greenpeace przyjrzała się 112 popularnym trasom w Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii i Norwegii. 94 z nich to połączenia międzynarodowe, 18 krajowe. Wyniki analizy dostępnych na tych odcinkach opcji komunikacyjnych są dość szokujące.
Podobne
- Wystartowały komercyjne loty w kosmos. Ile kosztuje taka wycieczka?
- Linia lotnicza uznana winną. Aktywiści są zachwyceni
- Hiszpania zakaże krótkich lotów? Rozstrzygnięcie w tym miesiącu
- Rządy dopłacają do kryzysu klimatycznego. Krytykuje je Bank Światowy
- Limit 100 ml płynów powrócił. Dlaczego zniesienia ograniczenia wycofano?
Średnio dla wszystkich tras podróż samolotem była dwa razy tańsza niż połączenia kolejowe. W Wielkiej Brytanii i w Hiszpanii różnica na niekorzyść kolei jest czterokrotna. Bilety lotnicze były tańsze niż kolejowe na 71 proc. z przeanalizowanych tras. 79 proc. tras było obsługiwane przez tanie linie lotnicze.
Z czego wynikają niskie koszty tanich lotów?
Według Greenpeace latanie potrafi być aż 80 razy bardziej szkodliwe dla środowiska niż podróż pociągiem. Mimo to linie lotnicze nie płacą w Unii Europejskiej podatków od ropy naftowej, która jest głównym składnikiem paliwa lotniczego. Podatki od paliw płacą użytkownicy wszystkich innych środków transportu, także koleje.
Bilety na samoloty nie są również w UE obciążone VAT-em, co daje liniom lotniczym kolejną przewagę nad kolejami. Według organizacji pozarządowej na rzecz klimatu Transport and Environment linie lotnicze są w sumie zwolnione w Europie z 34 mld euro podatków rocznie.
Kolejnym powodem kłopotów z konkurencyjnością kolei jest brak zintegrowanego systemu rezerwacji na wzór np. Skyscanner dla lotów. Jedną z trudności przy jego stworzeniu jest fakt, że wielu krajowych operatorów kolejowych (w tym PKP) ma systemy informatyczne oparte na tak starych rozwiązaniach, że nie jest możliwe ich połączenie w funkcjonalną bazę danych.
Podróż międzynarodowa w Europie wymaga najczęściej korzystania z usług różnych operatorów krajowych na poszczególnych odcinkach. Wiążą się z tym dodatkowe niedogodności, typu utraty biletu na kolejne połączenie, gdy wcześniejszy pociąg się spóźnił.
Francja chce zniwelować różnice w cenach biletów
W 2021 r. CEO kolei francuskich SCNF powiedział: "Nie rozumiem, dlaczego linie lotnicze są zwolnione z podatku od nafty. My płacimy podatki od energii, od oleju napędowego". Francuski minister transportu Clément Beaune ogłosił na początku sierpnia 2023 r., że podniesie podatki od lotów, aby zwiększyć inwestycje w koleje.
Beaune chciałby, aby Francja wprowadził także podatek od ropy naftowej, ale podkreśla, że musi to być zrobione w porozumieniu z innymi krajami. "Nie ma sensu wprowadzać podatku od nafty we Francji, jeśli nie ma go w Niemczech czy we Włoszech", wyjaśnił. "Potrzebujemy europejskiego działania".
Unia Europejska dąży do reorganizacji podatków energetycznych. Planuje wprowadzić podatek od nafty i obniżyć ceny bardziej ekologicznych paliw, ale obecnie nie ma w tym temacie jednomyślności między krajami członkowskimi.
Źródlo: euronews.com
Popularne
- To oni pozwali Sylwestra Wardęgę. Lista jest bardzo długa
- W 12 godziny spała z 1000 facetów. Onlyfansiara twierdzi, że pobiła rekord
- Dubajska czekolada trafiła do Żabki. Limitowana i ekstremalnie droga
- AI Iga Świątek wali szoty w reklamie pubu Mentzena. Będą pozwy?
- "Fazolandia" sprzedana. Koniec marzenia słynnego youtubera
- Jelly Frucik spał z Wojtkiem Golą? Żaden 20-stronnicowy dokument tego nie wymaże
- Dawid Podsiadło z AliExpress. Hubert jak Maciej Musiał - też posprząta mieszkanie
- Merch Drwala 2025 nadchodzi. Trzy daty, które lepiej zapamiętaj
- 19 stycznia krytyczną datą dla TikToka. MrBeast zabrał głos