Model Ocean M od BYD

Chińczycy wolą elektryki i hybrydy od aut spalinowych. Polacy wciąż sceptyczni

Źródło zdjęć: © @BYD
Marta Grzeszczuk,
10.09.2024 17:49

W Chinach po raz pierwszy w ujęciu miesięcznym sprzedaż samochodów elektrycznych i hybrydowych wyprzedziła spalinowe. W polskich mediach społecznościowych słychać wiele głosów sceptycznych. Na jakiej podstawie?

Niedawno Chińskie Stowarzyszenie ds. Samochodów Osobowych podało, że w lipcu 2024 r. sprzedaż aut elektrycznych i hybrydowych po raz pierwszy była większa niż pojazdów wyposażonych jedynie w silnik spalinowy. Chiński rząd od ponad dekady wspiera krajowy przemysł pojazdów energetycznych poprzez dotacje i przychylną politykę. Również po to, żeby uniezależnić kraj od państw będących dostawcami ropy naftowej.

Chiny odchodzą od samochodów spalinowych

Na portalu X tą informacją podzielił się dziennikarz ekonomiczny Bartłomiej Derski. Napisał: "Chiny żegnają się z tradycyjną motoryzacją". To stwierdzenie wywołało emocjonalną reakcję u wielu "wielbicieli spalin". Czym prędzej pośpieszyli z produkcją argumentów mających umniejszyć znaczenie motoryzacyjnego przewrotu w Chinach. Padło m.in. stwierdzenie: "Tylko że w Chinach prąd po 40 gr za kWh. Który w dużej większości pochodzi z węgla".

trwa ładowanie posta...

W Polsce często można spotkać się z twierdzeniami, że wysiłki podejmowane przez Unię Europejską w celu minimalizowania skutków kryzysu klimatycznego "nie mają sensu", ponieważ Chiny, które globalnie są największym emitentem CO2, "nic z tym nie robią". Jak podkreślił Derski, miks energetyczny Chin zmienia się w bardzo szybkim tempie. W 2023 r. udział OZE i atomu w produkcji prądu wynosił w tym kraju ponad 35 proc. Dla porównania, w Polsce było to 27 proc. W przeciwieństwie do Polski, Chiny mają też plan odejścia od węgla do 2040 r.

Transformacja energetyczna się opłaca

Można oczywiście podkreślać, że transformacja energetyczna jest łatwiejsza w państwie w dużej mierze autorytarnym. Jednak bardziej konstruktywną cyniczną postawą jest podkreślanie, że odchodzenie Chin od węgla i ropy jest w dużej mierze kalkulacją ekonomiczną. Energia słoneczna i wiatrowa jest już tańsza niż wydobycie i spalanie paliw kopalnych. Tymczasem, jak podał portal wysokienapięcie.pl, wszyscy w Polsce dołożymy w 2025 r. nawet 9 mld zł z budżetu na utrzymanie nierentownego przemysłu węglowego. To ok. 240 zł na osobę, od niemowlaków po najstarszych seniorów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Michu M4K: Zaczynam batalie sądową. "Utopiłem miliony, grożono mi"

W dyskusji pod postem Derskiego pojawił się jeszcze jeden argument popularny wśród zwolenników benzyny i oleju napędowego. Jeden z komentujących napisał: "Elektryki to szajs. Znakomita większość klientów nie kupi ponownie tego dziadostwa". Nie podał, na czym opiera swoją kategoryczną opinię, a w wątku pojawiły się statystyki ze Stanów Zjednoczonych negujące te rewelacje. 18 proc. użytkowników aut elektrycznych "przesiadło się" z powrotem na spalinowe. Warto przy tym pamiętać, że ceny paliw są w USA wyjątkowo niskie. Inny komentujący odpisał: "A masz elektryka, że tak pierdz***isz? Nieekonomiczny? Tankuję pod domem i 450 km robię za 60 zł. Nad morze jedno ładowanie w Rawiczu, bo jestem ze Śląska".

Co o tym myślisz?
  • emoji serduszko - liczba głosów: 0
  • emoji ogień - liczba głosów: 0
  • emoji uśmiech - liczba głosów: 0
  • emoji smutek - liczba głosów: 0
  • emoji złość - liczba głosów: 0
  • emoji kupka - liczba głosów: 0