Skoda Felicia stała sobie na flagowym placu w Warszawie

Chcą skończyć z patoparkowaniem. Postulaty Miejskiej Agendy Parkingowej

Źródło zdjęć: © Licencjodawca
Marta Grzeszczuk,
15.04.2024 12:00

Na flagowym placu dla pieszych w Warszawie w niedzielę zaparkowało auto. Dostało mandat i stało dalej. To prowokacja promująca nową inicjatywę walczącą z patologiami parkowania w Polsce.

Na Placu Pięciu Rogów w Warszawie w niedzielę 14 kwietnia zaparkowała wiekowa Skoda Felicia. To miejsce w centrum to flagowy projekt warszawskiego ratusza, którego ideą było oddanie przestrzeni zdominowanej przez korki i spaliny pieszym i rowerzystom.

Kierowca, który zaparkował na placu, dostał mandat w wysokości 100 zł i niewzruszony stał dalej w tym samym miejscu. Mandatem w niewygórowanej cenie "kupił" sobie miejsce parkingowe na środku placu, który według władz miasta powinien "tętnić życiem i lepiej spełniać oczekiwania mieszkanek i mieszkańców Warszawy".

Miejsca Agenda Parkingowa chce ucywilizować parkowanie w Polsce

"Akcja Felicja" to prowokacja Miejskiej Agendy Parkingowej (MAP). Jak napisał na portalu X Warszawski Alarm Smogowy, właściciel auta: "zaparkował bo mógł, bo tak robią wszyscy i rzadko ponoszą tego konsekwencje. Na chodnikach, na trawnikach, na flagowych projektach stolicy".

MAP to inicjatywa zrzeszająca ruchy miejskie, sygnowana m.in. przez Miasto Jest Nasze, Bydgoski Ruch Miejski, Akcję Ratunkową dla Krakowa i Clean Cities Campaign. Na stronie MAP przeczytamy, że proponuje: "cztery konkretne postulaty zmian w przepisach związanych z parkowaniem, które są remedium na 'słupkozę' polskich miast, zniszczone chodniki i dewastację zieleni".

trwa ładowanie posta...

Cztery postulaty Miejskiej Agendy Parkingowej to:

  • strefa uczciwego parkowania - sprawienie, że nie będzie bardziej opłacalne zapłacenie mandatu, niż parkowanie w wyznaczonych miejscach (obecnie za mandat w wysokości 100 zł można parkować praktycznie gdziekolwiek, przez tydzień)
  • koniec z przepisami sprzed 50 lat - przepisy sankcjonowanie parkowanie na chodnikach pochodzą z 1967 r., gdy samochodów w Polsce praktycznie nie było. MAP postuluje: "Chcemy odwrócić obecną sytuację - samochód stojący wszystkimi kołami na drodze dla pieszych nie powinien być standardem, a budzić zdziwienie"

Kary za nielegalne parkowanie nie zmieniły się od ponad 20 lat

  • waloryzacja taryfikatora - kary za nielegalne parkowanie nie zmieniły się od ponad 20 lat, co prowadzi do absurdów: "mandat za rzucenie papierka na chodnik to 500 zł, porzucenie na nim auta to mandat 100 zł". Paradoksalnie, kara za brak biletu w komunikacji miejskiej to nawet 550 zł. MAP postuluje podniesienie minimalnego mandatu za wykroczenia związane z parkowaniem ze 100 zł do 300 zł. Chce również włączenie mechanizmu "recydywy", który będzie oznaczał coraz wyższe kary za każde kolejne "patoparkowanie"

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Michu M4K: Zaczynam batalie sądową. "Utopiłem miliony, grożono mi"

  • skuteczna ochrona zieleni - wg MAP brak przepisów chroniących zieleń np. przed parkowaniem na trawnikach oznacza: "brak możliwości założenia blokady na auto sprawcy" i "brak możliwości przyznania punktów karnych". Inicjatywa chce: "Uzupełnienia prawa o ruchu drogowym o zakaz niszczenia lub uszkadzania roślinności oraz uzupełnienie taryfikatora mandatów o stosowną pozycję".

Felicję zaparkował na Placu Pięciu Rogów Szymon Nieradka, autor serwisu uprzejmiedonosze.net, który ułatwia anonimowe zgłaszanie nielegalnego parkowania. Portal udostępnia elektroniczny formularz do wpisania danych i zdjęć nieprawidłowo zaparkowanych pojazdów, a następnie wysyła kompletne zgłoszenie do właściwego oddziału Straży Miejskiej w 411 miejscowościach.

Fundusze Europejskie dla młodych
Co o tym myślisz?
  • emoji serduszko - liczba głosów: 2
  • emoji ogień - liczba głosów: 0
  • emoji uśmiech - liczba głosów: 1
  • emoji smutek - liczba głosów: 0
  • emoji złość - liczba głosów: 0
  • emoji kupka - liczba głosów: 0
Twóoj Nick,zgłoś
Super inicjatywa!
Odpowiedz
0Zgadzam się0Nie zgadzam się