Amazon nadmiernie inwigilował pracowników

140 mln zł kary dla Amazon. Nadmiernie kontrolował pracowników

Źródło zdjęć: © canva
Marta Grzeszczuk,
23.01.2024 17:30

Francuski oddział sklepu internetowego Amazon został ukarany gigantyczną grzywną za nadmierną kontrolę osób pracujących w magazynach. Które działania firmy zostały uznane za bezprawne?

Francuska Krajowa Komisja ds. Informatyki i Wolności (CNIL) nałożyła wysoką karę na Amazon France Logistique. To oddział Amazona zarządzający magazynami koncernu we Francji. Firma zapłaci 32 mln euro za stworzenie nadmiernie inwazyjnego systemu monitorowania aktywności i wydajności pracowników.

Amazon zapłaci 32 mln euro kary we Francji

trwa ładowanie posta...

Firma została również ukarana za nadzór wideo bez właściwego informowania o nim, a także za niewystarczające zabezpieczenie danych zbieranych o pracownicach i pracownikach. CNIL to francuski organ administracyjny, którego zadaniem jest zapewnienie, że prawo dotyczące prywatności danych osobowych jest przestrzegane przy ich gromadzeniu, przechowywaniu i wykorzystywaniu. Jego odpowiednikiem w Polsce jest Urząd Ochrony Danych Osobowych.

23 stycznia CNIL podał do publicznej wiadomości, że na Amazon France Logistique została nałożona kara w grudniu 2023 r. Firma przekroczyła farcuskie prawo:

  • Wprowadzając wskaźniki mierzące czas bezczynności skanerów pracowników. CNIL orzekł, że wdrożenie systemu mierzącego przerwy w aktywności tak precyzyjnie prowadziło do tego, że pracownik potencjalnie musi uzasadnić każdą przerwę.
  • Wprowadzając nadmiernie precyzyjny system pomiaru szybkości korzystania ze skanera. W oparciu o zasadę, że artykuły skanowane bardzo szybko zwiększają ryzyko błędu, wskaźnik mierzył, czy przedmiot został zeskanowany w czasie krótszym niż 1,25 sekund od poprzedniego.
  • Przechowując wszystkie dane zebrane przez system, a także wynikające z nich wskaźniki statystyczne, dla wszystkich pracowników, w tym tymczasowych, przez 31 dni.

CNIL nie zakwestionowała faktu, że Amazon używa systemu skanerów. Uznała jednak, że przechowywanie pozyskanych z nich danych i wynikających z nich wskaźników statystycznych było nadmierne. System ściśle nadzorował pracowników w odniesieniu do wszystkich zadań wykonywanych przy użyciu skanerów, a tym samym wywierał na nich ciągłą presję.

Ustalając wysokość kary, CNIL wziął pod uwagę dużą liczbę osób, których dotyczyły nadużycia (kilka tysięcy osób) i uznał, że ograniczenia bezprawnie nałożone na pracowników za pośrednictwem monitoringu komputerowego bezpośrednio przyczyniły się do korzyści ekonomicznych spółki. W efekcie doszło do nieuczciwej przewagi konkurencyjnej nad innymi firmami z sektora sprzedaży internetowej.

Roczny obrót Amazon we Francji w 2022 r. wyniósł 10,5 bln euro.

Do wniosków CNIL odniosło się Biuro Prasowe Amazon. W oświadczeniu 24 stycznia napisało: ""Zdecydowanie nie zgadzamy się z wnioskami francuskiego organu CNIL (ang. National Commission on Informatics and Liberty), które nie są zgodne z faktami i zastrzegamy sobie prawo do złożenia odwołania".

W dalszym ciągu stanowiska Amazona czytamy: "Systemy wspierające zarządzanie centrami logistycznymi to standardowe rozwiązania wykorzystywane w branży. Są one niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa, jakości i terminowej realizacji bieżących operacji, nadzoru oraz aktualizacji stanu zapasów, a także do przetwarzania przesyłek na czas i zgodnie z oczekiwaniami klientów".

Co o tym myślisz?
  • emoji serduszko - liczba głosów: 0
  • emoji ogień - liczba głosów: 1
  • emoji uśmiech - liczba głosów: 0
  • emoji smutek - liczba głosów: 0
  • emoji złość - liczba głosów: 0
  • emoji kupka - liczba głosów: 0