Mikołaj „Najs” Winter - Ilustrator, kurator sztuki, VJ i artysta

Człowiek orkiestra w wizualkach – Mikołaj Winter

Źródło zdjęć: © Krzysztof Sklodowski / Licencjodawca
Daniel DziałaDaniel Działa,11.07.2022 11:22
Materiał partnera: ASUS

Co robisz, kiedy od młodości czujesz zamiłowanie do piękna i sztuk wizualnych? Podążasz za swoją pasją. Tak właśnie zrobił Mikołaj "Najs" Winter. Ilustrator, kurator sztuki, VJ i artysta – jego portfolio to przykład twórczej działalności współczesnego człowieka renesansu. Z Mikołajem eksplorujemy świat cyfrowej sztuki, a także obszar nowych technologii i rozrywki – w tym gier komputerowych.

Ponadprzeciętne umiejętności Mikołaja zaowocowały otrzymaniem stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz licznymi wystawami w Czechach, Niemczech, Białorusi i oczywiście w Polsce. Zawodowo realizował projekty wizualne dla międzynarodowych klientów – od największych telekomów do wiodących platform streamingowych. Jest też założycielem i art directorem w agencji kreatywnej Bystro. Stąd też pytanie do Mikołaja – skąd czerpie inspiracje do tylu aktywności? Okazuje się, że wszystko kształtowało się już od dzieciństwa. – Jestem dzieckiem, które wychowało się w muzeach i galeriach. Moja mama była dyrektorką różnych muzeów przez wiele lat, dzięki czemu sztuka, jak i artyści ją tworzący byli obecni w moim życiu od najmłodszych lat. Cały czas to we mnie rezonuje – sztuka współczesna, film, książki. Stała jest też chęć poznawania nowych rzeczy, dlatego poświęcam się różnym zajęciom. To wciąż ma na mnie duży wpływ – obecność sztuki w życiu codziennym i dostrzeganie piękna w najprostszych elementach – opowiada Mikołaj.

Sztuka we współczesnym świecie

Artystyczna codzienność Mikołaja skłania przy tym do zadania pytania, jakie właściwie granice ma współczesna sztuka. Czy są nią grafika komputerowa, kreatywne dzieła z obszaru nowych technologii, a może przynależy jedynie do tego, co widzimy w galeriach i muzeach? Według Mikołaja kluczem jest relacja między sztuką a jej odbiorcą. To on decyduje, co nią jest. – Sztuka stała się dziś bardzo subiektywna, w dużej mierze wyszła już z galerii i muzeów. Zaczynając od street artu, projektowania użytkowego czy mody po twórczość na Instagramie, NFT, VR oraz gry. Pytanie też, czy sztuką nie stały się niektóre memy? W sztuce współczesnej mnóstwo czerpie się z nowych technologii, co wydaje się naturalne, ponieważ mamy więcej narzędzi do dyspozycji – mówi Mikołaj. I zauważa, że np. coraz więcej artystów intermedialnych ma swoje wystawy.

Sztuka stała się dziś bardzo subiektywna, w dużej mierze wyszła już z galerii i muzeów
Sztuka stała się dziś bardzo subiektywna, w dużej mierze wyszła już z galerii i muzeów (Krzysztof Sklodowski , Licencjodawca)

Rola technologii

We współczesnych zawodach kreatywnych trudno być z dala od technologii. Dobrym przykładem jest wspomniana grafika, która wymaga odpowiednich programów komputerowych, a wreszcie – optymalnego sprzętu. Dla Mikołaja, który dużo projektuje i tworzy cyfrowo, jest to sprawa oczywista. Zwrócił przy tym uwagę na zalety laptopa ASUS ROG Flow Z13: – Dużo korzystam z ekranu dotykowego i pracuję z rysikiem, a pod tym względem Flow świetnie się sprawdza jako supermocny tablet, który też jest bardzo poręczny – mogę wziąć go ze sobą, pójść np. do restauracji i tam projektować – mówi. Podkreśla też, że sprzęt się nie nagrzewa podczas użytkowania, a bateria zapewnia długą pracę. Z kolei po podłączeniu zewnętrznej karty graficznej można śmiało pracować z bardziej wymagającymi programami 3D przy pełnej płynności ich działania. Klawiatura jest zaś lekka i ergonomiczna, podobnie jak wygodna i funkcjonalnie zaprojektowana torba w zestawie z laptopem.

W zawodach kreatywnych trudno być z dala od technologii takich jak ASUS ROG Flow Z13
W zawodach kreatywnych trudno być z dala od technologii takich jak ASUS ROG Flow Z13 (Krzysztof Sklodowski , Licencjodawca)

Nauka płynąca z gier

Nowoczesne laptopy to zresztą nie tylko narzędzia do pracy, lecz także multimedialne centra rozrywki. Mikołaj potwierdził, że ASUS ROG Flow Z13 to też świetny sprzęt dla graczy, a naszemu bohaterowi takie zajęcie jest szczególnie bliskie. To wielki fan gier strategicznych – od "Hearts of Iron" przez "Total War". – Nieźle uczą myślenia kreatywnego, ale też zarządzania. Zdarza mi się odpływać w świat gry na kilka godzin. Taka rozrywka świetnie przekłada się później na umiejętność planowania i przewidywania pewnych rzeczy zawodowych, co jest wyjątkowo przydatne – zauważa Mikołaj.

Oprócz tego często inspiruje się kadrami, kolorystyką, a uniwersum "Star Wars" to przedmiot jego fascynacji już od dzieciństwa – także pod kątem designu. Ceni też dobre historie opowiedziane w grach, różne smaczki i ciekawą symbolikę, które może autorsko interpretować w pracy np. nad grafikami. Inne inspiracje? Gry wypuszczane przez małe studia (tzw. indyki). – Typowa dla nich estetyka minimalistyczna bardzo mi się podoba. Czasem trzeba sobie samodzielnie dopowiedzieć, co jest przedstawione. Lubię też kolorystykę w nich stosowaną, np. piękne pejzaże – opowiada Mikołaj. Bardzo ceni też stylistykę starszych gier z lat 90. (np. "Another World"). Zdarza mu się sięgać do stylizacji typu pixel art, która we współczesnej grafice czy animacji zapewnia intrygujące efekty. W większych produkcjach zwraca zaś uwagę przede wszystkim na realizm, który jest istotniejszy niż nadmierna plastyczność.

Mikołaj potwierdza, że ASUS ROG Flow Z13 to świetny sprzęt dla graczy
Mikołaj potwierdza, że ASUS ROG Flow Z13 to świetny sprzęt dla graczy (Krzysztof Sklodowski , Licencjodawca)

W rytmie i obrazie muzyki klubowej

Mikołaj ma jeszcze jedną intrygującą pasję – po godzinach zamiłowanie do piękna przenosi do świata klubowego. Jako część duetu ToyzBoyz "świecił" – tworzył i wyświetlał tzw. wizki – i grał na wielu wydarzeniach klubowych. Jednocześnie odpowiada też za "Ręce, które techno", czyli projekt organizujący imprezy klubowe. Praca z dynamicznym, widowiskowym światłem wzięła się m.in. z młodzieżowych planów Mikołaja, by zostać reżyserem. Już na zakończenie szkoły sztuk pięknych jako pracę dyplomową przygotował animację, nie zaś obraz czy grafikę jak jego koledzy i koleżanki. Zamiłowanie do tego obszaru nabrało formy podczas studiów na kierunku intermedia i multimedia. – Szczególnie fascynuje mnie sztuka konceptualna, relacyjna czy też performance. Jednym z zadań na zajęciach było stworzenie animacji do muzyki na żywo – połączenie jak się okazało dla mnie wymarzone, łączące wszystkie moje fascynacje. Po tym doświadczeniu wraz z kolegami z roku powołaliśmy kolektyw, który później grał podczas lokalnych festiwali – głównie w Toruniu, Bydgoszczy i Poznaniu – opowiada Mikołaj. I dodaje: – Dotykowy ekran znacząco ułatwia i przyspiesza pracę przy tworzeniu wizualizacji na żywo. Do tej pory korzystałem z laptopa, dodatkowego ekranu i dwóch minimixerów. Taki sprzęt jak ASUS ROG Flow Z13 pozwala ograniczyć się do samego dodatkowego ekranu, całą resztę bez problemu można kontrolować, trzymając samego laptopa w rękach.

Gdy otworzył swoją fundację artystyczną non profit Bez Nazwy, zaczął już organizować własne imprezy z wizualizacjami. Co ciekawe, nie chodzi tu wyłącznie o animacje do muzyki klubowej (choć stworzenie tych do występu Westbama w warszawskiej Iskrze było dla Mikołaja wyjątkowo satysfakcjonujące). To także inne gatunki muzyki (np. rock, rap, jazz), ale też m.in. odczyty poezji.

Odkrywanie i rozwój to więc znak rozpoznawczy Mikołaja, a szeroko rozumiana sztuka i sfera kreatywna definiują jego życie codzienne. – Trudno stworzyć coś innowacyjnego bez interdyscyplinarności – podsumowuje. Wielozadaniowość i twórcze aktywności wspiera zaś nowoczesny sprzęt, taki jak laptop ASUS ROG Flow Z13. Dzięki licznym możliwym zastosowaniom otwiera nowe możliwości w kontekście i projektowania, i rozrywki.

ASUS ROG Flow Z13 otwiera nowe możliwości w kontekście i projektowania, i rozrywki
ASUS ROG Flow Z13 otwiera nowe możliwości w kontekście i projektowania, i rozrywki (Krzysztof Sklodowski , Licencjodawca)
Materiał partnera: ASUS
Co o tym myślisz?
  • emoji serduszko - liczba głosów: 0
  • emoji ogień - liczba głosów: 0
  • emoji uśmiech - liczba głosów: 7
  • emoji smutek - liczba głosów: 3
  • emoji złość - liczba głosów: 3
  • emoji kupka - liczba głosów: 17