Największa bakteria na świecie

Naukowcy odkryli największą bakterię na świecie. Jest widoczna gołym okiem

Źródło zdjęć: © Canva, Twitter
Jakub TyszkowskiJakub Tyszkowski,26.06.2022 15:00

Thiomargarita magnifica to Mount Everest wśród mikroorganizmów. Bakteria, którą odkryli francuscy mikrobiolodzy na Karaibach, ma długość 2 cm. Sprawdźcie, co wiadomo o tym "gigancie".

Niemal wszystkie znane nauce bakterie można zobaczyć jedynie przy pomocy potężnego mikroskopu. Właśnie dlatego Thiomargarita magnifica przykuła uwagę mediów z całego świata, ponieważ jest to bakteria widoczna gołym okiem. Może urosnąć do 2 cm, a kształtem i rozmiarem przypomina ludzką rzęsę. Bakteria jest o 100 razy większa niż zakładają naukowe modele.

Naukowcy zauważyli tę bakterię w 2009 roku, ale dopiero po ponad dekadzie udało im się ukończyć szczegółowy opis badań na jej temat. Odkrywcą "giganta" jest prof. Oliver Gros z Université des Antilles na Gwadelupie. Naukowiec znalazł bakterię na zatopionych liściach drzewa namorzynowego w lasach namorzynowych na Gwadelupie (Ameryka Środkowa).

Thiomargarita magnifica zaskakuje nie tylko rozmiarem

- To gigant w świecie mikroorganizmów. To tak, jakby znaleźć człowieka o wysokości Mount Everest - powiedział biolog morski Jean-Marie Volland, współautor badania opublikowanego na łamach pisma "Science". Powierzchnia Thiomargarita magnifica jest tak duża, że mogłoby się na niej zmieścić 625 tys. bakterii E. Coli.

Thiomargarita magnifica zaskoczyła naukowców nie tylko rozmiarem. Wewnętrzna budowa bakterii wyróżnia się na tle innych bakterii znanych nauce. Jej DNA nie przemieszcza się swobodnie wewnątrz komórki, lecz znajduje się w wielu małych woreczkach otoczonych błoną.

Większe bakterie czekają na odkrycie

Naukowcy nie są pewni, w jaki sposób bakteria wyewoluowała do tak ogromnych rozmiarów. Prawdopodobna hipoteza zakłada, że chodzi o dostosowanie się do unikania drapieżnikówJeśli urośniesz setki lub tysiące razy więcej niż twój drapieżnik, nie możesz zostać przez niego pochłonięty - powiedział Volland.

Naukowcy nie wykluczają, że na Ziemi żyją bakterie większe niż Thiomargarita magnifica, które wciąż czekają na odkrycie. - Nadal niewiele wiemy o świecie drobnoustrojów, to wciąż skrzynka z tajemnicami - podkreśla Tanja Woyke z Lawrence Berkeley National Laboratory w Kalifornii. - Odkrycie T. magnifica sugeruje, że przed naszymi oczami ukrywa się większa i bardziej skomplikowana bakteria.

Źródła: tvn24.pl/radiozet.pl/theguardian.com/cnn.com