NASA zatrudniła teologów

NASA zatrudniła TEOLOGÓW, aby wyjaśnić ludziom, czemu bóg stworzył kosmitów

Źródło zdjęć: © Canva
Jakub TyszkowskiJakub Tyszkowski,30.12.2021 10:03

Prędzej czy później ludzkość trafi na E.T. Jak wyjaśnić wyznawcom poszczególnych religii, że ich bogowie bawili się w stworzenie życia na innych planetach? NASA poprosiła o pomoc teologów, aby znaleźć odpowiedź na to pytanie.

Czy kosmici istnieją? Nad odpowiedzią na to pytanie głowiły się najmądrzejsze umysły w świecie nauki, jak i umysły lekko zmęczone chmielem, gdy w czasie imprezy wchodzi rozmowa na egzystencjalne tematy. Amerykańska agencja kosmiczna uznała, że warto zająć się tą kwestią ze względu na... osoby wierzące.

NASA poprosiła o wsparcie zespół 24 teologów (wśród których znajduje się jeden ksiądz), aby ocenić, jak ludzkość przyjmie ewentualnego newsa, że istnieje życie pozaziemskie. Grupa będzie obradować w Centrum Badań Teologicznych (CTI) na Uniwersytecie Princeton w New Jersey. W 2014 roku NASA wsparła CTI grantem o wysokości 1,1 miliona dolarów.

Czy kosmita myje ręce po skorzystaniu z toalety?

CTI określa swoje prace jako "budowanie mostów zrozumienia poprzez angażowanie teologów, naukowców, uczonych i decydentów w celu stworzenia wspólnej narracji i jednolitego sposobu informowania opinii publicznej o globalnych problemach". Tłumacząc na zrozumiały język chodzi o odpowiedzi na kwestie takie jak: czym jest kosmita? Czy czuje to, co człowiek? Czym jest życie?

Członkiem zespołu jest Dr Andrew Davidson, brytyjski ksiądz i teolog z Uniwersytetu Cambridge. Duchowny uważa, że powoli zbliżamy się do historycznej chwili, kiedy potwierdzimy istnienie form życia na innych planetach. 26 grudnia w kosmos poleciał Teleskop Webba, którego zadaniem jest obserwacja światła odległych galaktyk. Urządzenie może przyśpieszyć moment odkrycia pozaziemskich form życia.

"Halo? Tak, tu wydawca Biblii. Trzeba dopisać jeszcze jeden rozdział..."

Davidson przewiduje, że w momencie odkrycia kosmitów wielu ludzi zwróci się po wskazówki dotyczące tego, jak należy ich traktować, do swoich duchowych przywódców i religijnych tradycji. Przykładowo, Biblia nie mówi, że we wszechświecie istnieje życie poza ludzkim. No i co mają myśleć katolicy, kiedy okaże się, że kosmici jednak istnieją?

Czy hipotetyczne odkrycie rozwiniętych form życia na innych planetach będzie oznaczało, że nasza planeta nie została uprzywilejowana przez boga i Pismo Święte trzeba zaktualizować? Czemu bóg nie poinformował ludzi o obcych? Czy wiara w boga będzie miała wówczas sens? Być może niektórym te pytania wydadzą się zabawne, podczas gdy dla innych będzie to poważne intelektualne wyzwanie.

W 2022 roku ukaże się książka Davidsona zatytułowana "Astrobiologia i dokrytna chrześcijańska" (ang. "Astrobiology and Christian Doctrine"). Badacz zastanawia się w publikacji nad kwestią tego, jak teologowie zareagowaliby na wieść, że we wszechświecie istniało wiele wcieleń Chrystusa.

Dzień dobry, z tej strony kosmici

Astrobiolodzy podejrzewają, że obcych form życia wcale nie musimy szukać w odległych zakątkach wszechświata. Za około dziesięć lat instrumenty wysłane z Ziemi zaczną badać Europę i Ganimedesa - księżyce Jowisza, które pod lodowym płaszczem posiadają rozległe obszary ciekłej wody. W głębinach tych oceanów mogą panować warunki sprzyjające powstaniu życia, które znamy z Ziemi.

Źródła: National Geographic/K MAG/Geek X Com/Focus/New York Post