Influencerzy, drżyjcie ze strachu. UOKiK robi porządki z kolejnymi "gwiazdami"
Weronika Bielik, Paweł Malinowski i Marcin Malczyński. Oto troje influencerów, wobec których UOKiK wszczął najnowsze postępowania. "Gwiazdy" odmówiły współpracy z urzędem, który chce unormować sytuację na rynku reklamy w social mediach.
Kiedy influencer poleca jakiś produkt, to skąd wiadomo, czy jest to jego opinia, czy słowa reklamodawcy, który zapłacił za pozytywną recenzję? Do niedawna była to zgaduj-zgadula, brakowało jednolitych standardów informowania o sponsorach postów. Ten stan rzeczy powoli ulega zmianie. We wrześniu ubiegłego roku prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłosił walkę z plagą nieoznaczonych reklam.
Podobne
- "Brat Friza" hitem sieci. Widzowie przecierają oczy ze zdumienia
- Crawly wreszcie wyjechał z Polski. Wybrał nieoczywisty kierunek
- Vibez Creators Awards na żywo. Transmisja z rozdania nagród
- Influencerzy z Rosji powtarzają propagandę. Wyglądają, jakby czytali z kartki
- Logan Paul stracił majątek na NFT. Internauci drwią z youtubera
- Chcemy uporządkować rynek treści sponsorowanych w portalach społecznościowych, tak aby internauci dostawali jasny przekaz, co jest reklamą, a co obiektywną recenzją produktu - powiedział Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. Urząd we współpracy z agencjami i organizacjami branżowymi pracuje nad wytycznymi dla użytkowników social mediów w zakresie oznaczania treści komercyjnych.
UOKiK prześwietla influencerów
UOKiK wraz z partnerami nie tylko pracuje nad rekomendacjami, jak oznaczać współprace w sieci. Urząd prowadzi również postępowania w sprawie nałożenia kary za brak oznaczonej sposób widoczny dla odbiorcy współpracy. W grudniu zeszłego roku UOKiK informował o postępowaniach prowadzonych wobec Kruszwila, Maffashion, Marcina Dubiela i Julii Kuczyńskiej. Do tego "zacnego" grona dołączyli kolejni influencerzy.
Kto znowu trafił pod lupę UOKiK?
UOKiK zażądał do twórców i agencji reklamowych udzielenia informacji o zawartych umowach, zasadach współpracy i oznaczania publikowanych treści. Część gwiazd odmówiła współpracy z urzędem, w związku z czym toczą się wobec nich postępowania. Najnowsze sprawy dotyczą: Pawła Malinowskiego z Gdyni, Marcina Malczyńskiego z Wrocławia oraz Weroniki Bielik z Warszawy.
Paweł Malinowski - na Instagramie śledzi go 39 tys. osób, na YouTube ponad 800 tys., a na TikToku 275 tys.
Marcin Malczyński - na Instagramie śledzi go ponad 360 tys. osób, wraz z bratem prowadzi kanał na YouTube, który posiada ponad 1,8 mln subskrypcji.
Weronika Bielik - posiada ponad 3,3 mln obserwujących na Instagramie, jest współzałożycielką agencji influencer marketingu Spotlight Agency.
UOKiK przypomina, że za odmowę współpracy z prezesem urzędu grozi kara maksymalnie do 50 mln euro. Natomiast za wprowadzanie konsumentów w błąd UOKiK może nałożyć karę maksymalnie do 10% obrotu.
Źródła: wirtualnemedia.pl/uokik.gov.pl
Popularne
- Zestawy Reziego w Pasibusie. Ile kosztuje zaskakująca nowość?
- Weekend typu: zrób to po swojemu. Wbijaj na najgorętszy lifestyle’owy event
- "Umrze mi pies". Kierowca błagał o pomoc Ostatnie Pokolenie
- Viral Kebab już otwarty. Co wiadomo o nowym biznesie Ekipy?
- Fanka Genzie wbiła milion lajków pod tiktokiem. Hi Hania spełni swoją obietnicę?
- Detektywi z TikToka znaleźli nową dziewczynę Wujka Łukiego? Mają "dowody"
- Fausti brzmi jak Jeleniewska? Fani odkryli, co wywołało zmianę
- Jeleniewska wygrała "Taniec z Gwiazdami". Julia Żugaj chce wrócić do programu
- Chromebook Challenge grozi poważnymi skutkami. Co to jest?