Influencerzy, drżyjcie ze strachu. UOKiK robi porządki z kolejnymi "gwiazdami"
Weronika Bielik, Paweł Malinowski i Marcin Malczyński. Oto troje influencerów, wobec których UOKiK wszczął najnowsze postępowania. "Gwiazdy" odmówiły współpracy z urzędem, który chce unormować sytuację na rynku reklamy w social mediach.
Kiedy influencer poleca jakiś produkt, to skąd wiadomo, czy jest to jego opinia, czy słowa reklamodawcy, który zapłacił za pozytywną recenzję? Do niedawna była to zgaduj-zgadula, brakowało jednolitych standardów informowania o sponsorach postów. Ten stan rzeczy powoli ulega zmianie. We wrześniu ubiegłego roku prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłosił walkę z plagą nieoznaczonych reklam.
- Influencerzy z Rosji powtarzają propagandę. Wyglądają, jakby czytali z kartki
- Influencerka sprzedaje pot z PIERSI w słoikach. Zarabia 21 tys. złotych dziennie
- Influencerzy znów promują gównoshipping z Chin, ale nazywają to Zaśnikiem
- Tiktokerka podpaliła las dla wyświetleń. "Ogień wybucha gdziekolwiek pójdę"
- Konopski wyśmiewa rapsy Czarka Nykiela: To SYF. Czaro odpowiada: Twój kanał to SYF
- Chcemy uporządkować rynek treści sponsorowanych w portalach społecznościowych, tak aby internauci dostawali jasny przekaz, co jest reklamą, a co obiektywną recenzją produktu - powiedział Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. Urząd we współpracy z agencjami i organizacjami branżowymi pracuje nad wytycznymi dla użytkowników social mediów w zakresie oznaczania treści komercyjnych.
UOKiK prześwietla influencerów
UOKiK wraz z partnerami nie tylko pracuje nad rekomendacjami, jak oznaczać współprace w sieci. Urząd prowadzi również postępowania w sprawie nałożenia kary za brak oznaczonej sposób widoczny dla odbiorcy współpracy. W grudniu zeszłego roku UOKiK informował o postępowaniach prowadzonych wobec Kruszwila, Maffashion, Marcina Dubiela i Julii Kuczyńskiej. Do tego "zacnego" grona dołączyli kolejni influencerzy.
Kto znowu trafił pod lupę UOKiK?
UOKiK zażądał do twórców i agencji reklamowych udzielenia informacji o zawartych umowach, zasadach współpracy i oznaczania publikowanych treści. Część gwiazd odmówiła współpracy z urzędem, w związku z czym toczą się wobec nich postępowania. Najnowsze sprawy dotyczą: Pawła Malinowskiego z Gdyni, Marcina Malczyńskiego z Wrocławia oraz Weroniki Bielik z Warszawy.
Paweł Malinowski - na Instagramie śledzi go 39 tys. osób, na YouTube ponad 800 tys., a na TikToku 275 tys.
Marcin Malczyński - na Instagramie śledzi go ponad 360 tys. osób, wraz z bratem prowadzi kanał na YouTube, który posiada ponad 1,8 mln subskrypcji.
Weronika Bielik - posiada ponad 3,3 mln obserwujących na Instagramie, jest współzałożycielką agencji influencer marketingu Spotlight Agency.
UOKiK przypomina, że za odmowę współpracy z prezesem urzędu grozi kara maksymalnie do 50 mln euro. Natomiast za wprowadzanie konsumentów w błąd UOKiK może nałożyć karę maksymalnie do 10% obrotu.
Źródła: wirtualnemedia.pl/uokik.gov.pl
- Ukradła puszkę z napiwkami. Teraz prosi fanpage, żeby usunął nagranie z monitoringu ( ͡ʘ ͜ʖ ͡ʘ)
- Japończyk wydał 67 tys. złotych, żeby wyglądać jak PIES
- Warto wiedzieć więcej o ubezpieczeniach społecznych. One udowodniły, że wiedzą wszystko
- Zdjęcia smartfonem – jaki jest twój styl?
- Uczniowie chcieli bawić się do piosenek o SEKSIE i NARKOTYKACH na balu ósmoklasisty? Internauci oburzeni
- Elliot Page o swojej transpłciowej postaci w "The Umbrella Academy": "Jestem dumny"
- Roland Garros: Zheng Qinwen dostała okresu. Internet się z niej wyśmiewa i radzi brać no-spę
- Spytaliśmy sztuczną inteligencję o 15 ważnych rzeczy o świecie, ekologii i Polsce
- Fagata o krytyce: "Wyciągnijcie kija z d*py, to może się w końcu załatwicie porządnie"