Influencerzy, drżyjcie ze strachu. UOKiK robi porządki z kolejnymi "gwiazdami"
Weronika Bielik, Paweł Malinowski i Marcin Malczyński. Oto troje influencerów, wobec których UOKiK wszczął najnowsze postępowania. "Gwiazdy" odmówiły współpracy z urzędem, który chce unormować sytuację na rynku reklamy w social mediach.
Kiedy influencer poleca jakiś produkt, to skąd wiadomo, czy jest to jego opinia, czy słowa reklamodawcy, który zapłacił za pozytywną recenzję? Do niedawna była to zgaduj-zgadula, brakowało jednolitych standardów informowania o sponsorach postów. Ten stan rzeczy powoli ulega zmianie. We wrześniu ubiegłego roku prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłosił walkę z plagą nieoznaczonych reklam.
Podobne
- "Brat Friza" hitem sieci. Widzowie przecierają oczy ze zdumienia
- Crawly wreszcie wyjechał z Polski. Wybrał nieoczywisty kierunek
- Vibez Creators Awards na żywo. Transmisja z rozdania nagród
- Szczyt kreatywności Tromby? Zwijał się z bólu, gdy to zrobił
- Logan Paul stracił majątek na NFT. Internauci drwią z youtubera
- Chcemy uporządkować rynek treści sponsorowanych w portalach społecznościowych, tak aby internauci dostawali jasny przekaz, co jest reklamą, a co obiektywną recenzją produktu - powiedział Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. Urząd we współpracy z agencjami i organizacjami branżowymi pracuje nad wytycznymi dla użytkowników social mediów w zakresie oznaczania treści komercyjnych.
UOKiK prześwietla influencerów
UOKiK wraz z partnerami nie tylko pracuje nad rekomendacjami, jak oznaczać współprace w sieci. Urząd prowadzi również postępowania w sprawie nałożenia kary za brak oznaczonej sposób widoczny dla odbiorcy współpracy. W grudniu zeszłego roku UOKiK informował o postępowaniach prowadzonych wobec Kruszwila, Maffashion, Marcina Dubiela i Julii Kuczyńskiej. Do tego "zacnego" grona dołączyli kolejni influencerzy.
Kto znowu trafił pod lupę UOKiK?
UOKiK zażądał do twórców i agencji reklamowych udzielenia informacji o zawartych umowach, zasadach współpracy i oznaczania publikowanych treści. Część gwiazd odmówiła współpracy z urzędem, w związku z czym toczą się wobec nich postępowania. Najnowsze sprawy dotyczą: Pawła Malinowskiego z Gdyni, Marcina Malczyńskiego z Wrocławia oraz Weroniki Bielik z Warszawy.
Paweł Malinowski - na Instagramie śledzi go 39 tys. osób, na YouTube ponad 800 tys., a na TikToku 275 tys.
Marcin Malczyński - na Instagramie śledzi go ponad 360 tys. osób, wraz z bratem prowadzi kanał na YouTube, który posiada ponad 1,8 mln subskrypcji.
Weronika Bielik - posiada ponad 3,3 mln obserwujących na Instagramie, jest współzałożycielką agencji influencer marketingu Spotlight Agency.
UOKiK przypomina, że za odmowę współpracy z prezesem urzędu grozi kara maksymalnie do 50 mln euro. Natomiast za wprowadzanie konsumentów w błąd UOKiK może nałożyć karę maksymalnie do 10% obrotu.
Źródła: wirtualnemedia.pl/uokik.gov.pl
Popularne
- Hejt na Klaudię z "Twoje 5 Minut 3". Dziewczyna odpowiedziała
- Na kogo głosowali influencerzy? Niektórzy przyznali to wprost
- W powietrzu dostała ataku paniki. Tragiczna śmierć 19-latki
- Podejrzany o zabójstwo tiktokerki wrócił na miejsce zbrodni. Zostawił przerażający list
- Bambi wypuściła własne napoje. Banger Ice Tea już w sklepach (w dwóch smakach)
- Kto dołączy do nowego składu TeenZ? Detektywi z TikToka już wiedzą
- Orange Warsaw Festival 2025. "Chappell Roan napisała mi DM: przygotuj się na warszawski tłum"
- Amsterdam zaprasza na rave na autostradzie. 9 godzin mocnego techno
- Książulo testuje najdroższy hotel na świecie. 22 tys. zł za noc: "złoto, złoto"