Influencerzy, drżyjcie ze strachu. UOKiK robi porządki z kolejnymi "gwiazdami"
Weronika Bielik, Paweł Malinowski i Marcin Malczyński. Oto troje influencerów, wobec których UOKiK wszczął najnowsze postępowania. "Gwiazdy" odmówiły współpracy z urzędem, który chce unormować sytuację na rynku reklamy w social mediach.
Kiedy influencer poleca jakiś produkt, to skąd wiadomo, czy jest to jego opinia, czy słowa reklamodawcy, który zapłacił za pozytywną recenzję? Do niedawna była to zgaduj-zgadula, brakowało jednolitych standardów informowania o sponsorach postów. Ten stan rzeczy powoli ulega zmianie. We wrześniu ubiegłego roku prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłosił walkę z plagą nieoznaczonych reklam.
Podobne
- "Brat Friza" hitem sieci. Widzowie przecierają oczy ze zdumienia
- Crawly wreszcie wyjechał z Polski. Wybrał nieoczywisty kierunek
- Zatrzęsienie influencerów na Vibez Creators Awards. Zdjęcia z gali
- Vibez Creators Awards na żywo. Transmisja z rozdania nagród
- Vibez Creators Awards na żywo. Transmisja z finałowej gali
- Chcemy uporządkować rynek treści sponsorowanych w portalach społecznościowych, tak aby internauci dostawali jasny przekaz, co jest reklamą, a co obiektywną recenzją produktu - powiedział Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. Urząd we współpracy z agencjami i organizacjami branżowymi pracuje nad wytycznymi dla użytkowników social mediów w zakresie oznaczania treści komercyjnych.
UOKiK prześwietla influencerów
UOKiK wraz z partnerami nie tylko pracuje nad rekomendacjami, jak oznaczać współprace w sieci. Urząd prowadzi również postępowania w sprawie nałożenia kary za brak oznaczonej sposób widoczny dla odbiorcy współpracy. W grudniu zeszłego roku UOKiK informował o postępowaniach prowadzonych wobec Kruszwila, Maffashion, Marcina Dubiela i Julii Kuczyńskiej. Do tego "zacnego" grona dołączyli kolejni influencerzy.
Kto znowu trafił pod lupę UOKiK?
UOKiK zażądał do twórców i agencji reklamowych udzielenia informacji o zawartych umowach, zasadach współpracy i oznaczania publikowanych treści. Część gwiazd odmówiła współpracy z urzędem, w związku z czym toczą się wobec nich postępowania. Najnowsze sprawy dotyczą: Pawła Malinowskiego z Gdyni, Marcina Malczyńskiego z Wrocławia oraz Weroniki Bielik z Warszawy.
Paweł Malinowski - na Instagramie śledzi go 39 tys. osób, na YouTube ponad 800 tys., a na TikToku 275 tys.
Marcin Malczyński - na Instagramie śledzi go ponad 360 tys. osób, wraz z bratem prowadzi kanał na YouTube, który posiada ponad 1,8 mln subskrypcji.
Weronika Bielik - posiada ponad 3,3 mln obserwujących na Instagramie, jest współzałożycielką agencji influencer marketingu Spotlight Agency.
UOKiK przypomina, że za odmowę współpracy z prezesem urzędu grozi kara maksymalnie do 50 mln euro. Natomiast za wprowadzanie konsumentów w błąd UOKiK może nałożyć karę maksymalnie do 10% obrotu.
Źródła: wirtualnemedia.pl/uokik.gov.pl
W temacie popkultura
- "KOCHAM POLSKĘ" za koncerty Mery Spolsky. Oto prawdziwe dobro narodowe [RELACJA]
- Jaki jest twój festiwalowy perfect match? Edycja: Polska. Idealny prezent na Święta last minute [VIBEZ IN LINE]
- Fani Lorde czekali na jej koncert ponad dobę. Co jeszcze są w stanie zrobić dla artystki? [VIBEZ IN LINE]
- Wersow, Andziaks czy Makówka? Oceniamy 1. tydzień vlogmasów
Popularne
- Co zapamiętamy z Vibez Creators Awards 2025? Najlepsze momenty gali
- Patec atakuje ostatni szczyt z Krony Ziemi. Dlaczego Elbrus jest tak problematyczny?
- Zasięgi to nie wszystko. Dziś influencerzy budują imperia
- Kolacja z Natsu wystawiona na licytację. Pieniądze pójdą na szczytny cel
- Dlaczego myślę, że BAZA wygra milion złotych? Sory FAZA, dobry start to nie wszystko [OPINIA]
- Wersow, Andziaks czy Makówka? Oceniamy 1. tydzień vlogmasów
- Skrywała upiorny sekret. "To: Witajcie w Derry", recenzja 6. odcinka
- Zakpił z Muska i Zuckerberga? "Regular Animals" podzieliły świat sztuki
- Influcenter przyciągnie tłumy? Nowy stacjonarny sklep Ekipy





