UOKiK bierze pod lupę Ryanaira i Wizz Aira. Staje po stronie podróżnych
W social mediach roi się od wpisów, w których internauci skarżą się na surowych pracowników tanich linii lotniczych. Ci od dłuższego czasu zaczęli dokładnie sprawdzać bagaże podróżnych, często niesłusznie narzucając dodatkowe opłaty. OIKiK bierze sprawy w swoje ręce.
17 czerwca Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowanie wyjaśniające wobec tanich linii lotniczych Ryanair i Wizz Air. Chce zbadać praktyki związane z przewozem bagażu podręcznego. Podstawą do działania są liczne skargi pasażerów, którzy twierdzą, że linie nieprawidłowo mierzą rozmiar ich bagażu i w konsekwencji narzucają dodatkowe opłaty.
Podobne
Podróżni skarżą się na surowe obostrzenia dotyczące bagażu podręcznego
W skargach opisywane są sytuacje, w których pasażerowie - mający bagaż mieszczący się do tej pory w dopuszczalnych wymiarach - przy bramce zostają poproszeni o umieszczenie go w tzw. "sizerze" - metalowej ramce służącej do kontroli wymiarów. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że obecnie plecaki czy torby, które wcześniej był akceptowane - nagle uznawane są za przekraczający limity, co skutkuje naliczeniem opłaty sięgającej kilkuset złotych.
Pasażerowie skarżą się, że pomiar przeprowadzany jest "w pośpiechu", bez możliwości dalszej weryfikacji lub użycia innej miarki. Co istotne, opłatę można uiścić wyłącznie kartą, a odmowa skutkuje… brakiem wstępu na pokład. Według relacji podróżnych, przewoźnicy - a w szczególności Ryanair - coraz surowiej egzekwują zasady dotyczące bagażu podręcznego. Praktycznie każdy jest proszony o włożenie bagażu do ramki o wymiarach 40 × 20 × 25 cm - większy bagaż (55 × 40 × 20 cm) możliwy jest tylko po uiszczeniu odpowiedniej opłaty.
UOKiK bierze pod lupę Ryanaira i Wizz Aira
Prezes UOKiK - Tomasz Chróstny - przypomina, że zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości UE, bagaż podręczny spełniający "rozsądne granice" wagi i wymiarów powinien być częścią usługi, za którą nie można pobierać dodatkowej opłaty. Urząd zatem analizuje m.in.:
- treść umów zawartych przy zakupie biletu
- procedurę pomiaru bagażu
- zasady i podstawy naliczania opłat
- skutki odmowy ich zapłaty
- sposób obsługi i rozpatrywania reklamacji
Jeśli postępowanie wyjaśniające potwierdzi naruszenia praw konsumentów, UOKiK może wszcząć formalne postępowanie o uznanie umownych wzorców za niedozwolone lub zarzucić naruszenie zbiorowych interesów konsumentów - co grozi nałożeniem wysokiej kary finansowej. Dla pasażerów oznacza to nadzieję na uczciwsze i przejrzyste zasady przewozu bagażu podręcznego. Obecnie warto jednak dokładnie mierzyć bagaż przed podróżą i brać pod uwagę dodatkowe opłaty.
Źródło: Business Insider
W temacie samolot
- Kontrowersyjne opinie Olka i Poli z "T5M2". Influencerzy krytykują dzieci w samolocie
- Koniec ograniczeń dotyczących płynów w samolotach? Będziesz mógł zabrać nawet 2 litry
- Maciej nie zdążył kupić biletów na pociąg. Musiał polecieć prywatnym samolotem
- Koniec tanich lotów z Wizz Air? Pula biletów z oferty Basic będzie ograniczona
Popularne
- Ola Jasianek zwolniona z pracy. Ekspertka ocenia sprawę
- "Czy są tu jakieś sexy c*pki". Ile kosztuje merch Fagaty?
- Nowe seriale 2025. Co obejrzeć jesienią? [LISTA PREMIER]
- "Pij Wojanka" to prawdziwy hit. Internauci grzmią: "promowanie picia alkoholu"
- Nowy najlepszy festiwal w Polsce? TOP momenty BitterSweet Festival
- Jak brzmi matcha rap? Koniecznie dodaj tych artystów do daily plejki
- Zestaw Happy Meal z BTS wkrótce w McDonald's. Tak, będzie dostępny w Polsce
- Łatwogang szykuje się na collab Edem Sheeranem. Będą śpiewać po polsku?
- Automat z Labubu w warszawskiej galerii. Czy dojdzie do bitwy o viralowe zabawki?