UOKiK bierze pod lupę Ryanaira i Wizz Aira. Staje po stronie podróżnych
W social mediach roi się od wpisów, w których internauci skarżą się na surowych pracowników tanich linii lotniczych. Ci od dłuższego czasu zaczęli dokładnie sprawdzać bagaże podróżnych, często niesłusznie narzucając dodatkowe opłaty. OIKiK bierze sprawy w swoje ręce.
17 czerwca Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowanie wyjaśniające wobec tanich linii lotniczych Ryanair i Wizz Air. Chce zbadać praktyki związane z przewozem bagażu podręcznego. Podstawą do działania są liczne skargi pasażerów, którzy twierdzą, że linie nieprawidłowo mierzą rozmiar ich bagażu i w konsekwencji narzucają dodatkowe opłaty.
Podobne
Podróżni skarżą się na surowe obostrzenia dotyczące bagażu podręcznego
W skargach opisywane są sytuacje, w których pasażerowie - mający bagaż mieszczący się do tej pory w dopuszczalnych wymiarach - przy bramce zostają poproszeni o umieszczenie go w tzw. "sizerze" - metalowej ramce służącej do kontroli wymiarów. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że obecnie plecaki czy torby, które wcześniej był akceptowane - nagle uznawane są za przekraczający limity, co skutkuje naliczeniem opłaty sięgającej kilkuset złotych.
Pasażerowie skarżą się, że pomiar przeprowadzany jest "w pośpiechu", bez możliwości dalszej weryfikacji lub użycia innej miarki. Co istotne, opłatę można uiścić wyłącznie kartą, a odmowa skutkuje… brakiem wstępu na pokład. Według relacji podróżnych, przewoźnicy - a w szczególności Ryanair - coraz surowiej egzekwują zasady dotyczące bagażu podręcznego. Praktycznie każdy jest proszony o włożenie bagażu do ramki o wymiarach 40 × 20 × 25 cm - większy bagaż (55 × 40 × 20 cm) możliwy jest tylko po uiszczeniu odpowiedniej opłaty.
UOKiK bierze pod lupę Ryanaira i Wizz Aira
Prezes UOKiK - Tomasz Chróstny - przypomina, że zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości UE, bagaż podręczny spełniający "rozsądne granice" wagi i wymiarów powinien być częścią usługi, za którą nie można pobierać dodatkowej opłaty. Urząd zatem analizuje m.in.:
- treść umów zawartych przy zakupie biletu
- procedurę pomiaru bagażu
- zasady i podstawy naliczania opłat
- skutki odmowy ich zapłaty
- sposób obsługi i rozpatrywania reklamacji
Jeśli postępowanie wyjaśniające potwierdzi naruszenia praw konsumentów, UOKiK może wszcząć formalne postępowanie o uznanie umownych wzorców za niedozwolone lub zarzucić naruszenie zbiorowych interesów konsumentów - co grozi nałożeniem wysokiej kary finansowej. Dla pasażerów oznacza to nadzieję na uczciwsze i przejrzyste zasady przewozu bagażu podręcznego. Obecnie warto jednak dokładnie mierzyć bagaż przed podróżą i brać pod uwagę dodatkowe opłaty.
Źródło: Business Insider
W temacie samolot
- Koniec ograniczeń dotyczących płynów w samolotach? Będziesz mógł zabrać nawet 2 litry
- Maciej nie zdążył kupić biletów na pociąg. Musiał polecieć prywatnym samolotem
- Koniec tanich lotów z Wizz Air? Pula biletów z oferty Basic będzie ograniczona
- Elektroniczne sizery na walizki? Podróżni łapią się za głowę
Popularne
- Doda powiesiła Labubu na Łódź Summer Festival. Wybrała PRZEMOC
- Treści dla dorosłych znikają z X? Blokada dotyczy całej Europy (tak, Polski też)
- Tea - randkowa aplikacja tylko dla kobiet jest hitem w USA. Chroni przed toksykami?
- Influencerka znalazła robaka w najdroższej drożdżówce w Polsce. "Już ich nie kupię"
- Fanki Louisa Tomlinsona kilka dni czekają na koncert idola. Kolejka już ruszyła
- Czwarty sezon "Sabotażysty" Reziego nadchodzi. Kto weźmie udział w programie?
- Mortalcio ma nową dziewczynę? Zagrała w jego teledysku
- W sklepach pojawiło się malinowe masło. Czy to może być dobre?
- Modelki AI w magazynie Vogue? Internauci łapią się za głowę