Reklama Redbulla narusza ogólnie przyjęte normy etyczne

Reklama Red Bulla godzi w ogólnie przyjęte normy etyczne. Co na to konsumenci?

Źródło zdjęć: © Canva / Canva
Weronika Paliczka,
10.08.2023 11:45

Reklama Red Bulla, której bohaterami są Seba i Mati, nie spotkała się z pozytywnym przyjęciem. Jeden z odbiorców wystosował skargę do Komisji Etyki Reklamy, która przyjrzała się sprawie i wydała opinię. Fani Red Bulla nie będą zachwyceni.

Reklama Red Bulla, która wzbudziła kontrowersje, opowiada o dwójce przyjaciół: Matim i Sebie. W animowanym spocie Seba osiąga wszystko, czego chce. Dobrze zdana matura, wygrany konkurs sportowy, a w końcu żona. Mati może jedynie pomarzyć o takim życiu. Wszystko zmienia się, gdy Mati wypija napój Red Bull. W następnej klatce ukazany jest Seba z rodziną. Wszystko byłoby w porządku, gdyby nie to, że czwórka dzieci Seby wygląda jak Mati.

To właśnie scena z dziećmi Matiego wzbudziła kontrowersje. W skardze do Komisji Etyki Reklamy można przeczytać: "Reklama kpi z fundamentalnych instytucji i wartości, którymi są przyjaźń, wierność i rodzina. Zdrada przyjaciela jest wyznacznikiem sukcesu. Red Bull ma w tym pomóc. Obecnie coraz większym problemem jest nadmierne spożywanie energetyków wśród dzieci i młodzieży. Reklama nie dość, że targetuje młodych odbiorców (wśród żargonu młodych ludzi popularny jest stereotypowy ‘Seba i Mati’), to jeszcze wpaja im szkodliwy obraz odnośnie przyjaźni, fałszywego sukcesu, lojalności i wierności." Zdaniem konsumentów, "Reklama sugeruje, że Red Bulla pomaga osiągnąć sukces, którym jest wielokrotne zapłodnienie żony przyjaciela."

Stanowisko Komisji Etyki Reklamy jest jednoznaczne

Z uchwały Komisji Etyki Reklamy z dnia 12 lipca wynika, że Zespół Orzekający przychyla się do treści skargi.

Mając na uwadze, jak istotne są uniwersalne wartości, jakimi są przyjaźń, lojalność i rodzina, skarżona reklama - w ocenie Zespołu Orzekającego - jest niezgodna z powszechnie przyjętymi zasadami etyki oraz dobrymi praktykami rynkowymi. Nie jest bez znaczenia, że odbiorcami przekazu w znacznej mierze mogą być osoby młode (wśród żargonu młodzieży popularny jest stereotypowy „Seba” i „Mati”) o nieukształtowanym wyczuciu poprawności społecznej i moralności. W tym kontekście przekaz bazujący na kreacji promującej brak lojalności i obraz fałszywego sukcesu może być wyjątkowo szkodliwy.

- Komisja Etyki Reklamy

Komisja Etyki Reklamy odnosi się wyłącznie do treści reklamy. Kwestia spożywania napojów energetycznych typu Red Bull przez dzieci oraz młodzież pozostaje poza oceną Komisji.

Fundusze Europejskie dla młodych
Co o tym myślisz?
  • emoji serduszko - liczba głosów: 0
  • emoji ogień - liczba głosów: 0
  • emoji uśmiech - liczba głosów: 0
  • emoji smutek - liczba głosów: 0
  • emoji złość - liczba głosów: 0
  • emoji kupka - liczba głosów: 0