Reklama Red Bulla godzi w ogólnie przyjęte normy etyczne. Co na to konsumenci?
Reklama Red Bulla, której bohaterami są Seba i Mati, nie spotkała się z pozytywnym przyjęciem. Jeden z odbiorców wystosował skargę do Komisji Etyki Reklamy, która przyjrzała się sprawie i wydała opinię. Fani Red Bulla nie będą zachwyceni.
Reklama Red Bulla, która wzbudziła kontrowersje, opowiada o dwójce przyjaciół: Matim i Sebie. W animowanym spocie Seba osiąga wszystko, czego chce. Dobrze zdana matura, wygrany konkurs sportowy, a w końcu żona. Mati może jedynie pomarzyć o takim życiu. Wszystko zmienia się, gdy Mati wypija napój Red Bull. W następnej klatce ukazany jest Seba z rodziną. Wszystko byłoby w porządku, gdyby nie to, że czwórka dzieci Seby wygląda jak Mati.
Podobne
- Opluł auto Moniki Kociołek. "Czułam się jak małpa w zoo"
- Wstyd i żenada. Nowa współpraca Moniki Kociołek to przesada
- Poprosił o zareklamowanie pośladków. Nie uwierzysz, kto się zgodził
- Dzielenie rachunku na pół to red flag? Ta kobieta ma wysokie standardy
- White 2115 dołącza do Red Bull 64 Bars. Co zarapuje?
To właśnie scena z dziećmi Matiego wzbudziła kontrowersje. W skardze do Komisji Etyki Reklamy można przeczytać: "Reklama kpi z fundamentalnych instytucji i wartości, którymi są przyjaźń, wierność i rodzina. Zdrada przyjaciela jest wyznacznikiem sukcesu. Red Bull ma w tym pomóc. Obecnie coraz większym problemem jest nadmierne spożywanie energetyków wśród dzieci i młodzieży. Reklama nie dość, że targetuje młodych odbiorców (wśród żargonu młodych ludzi popularny jest stereotypowy ‘Seba i Mati’), to jeszcze wpaja im szkodliwy obraz odnośnie przyjaźni, fałszywego sukcesu, lojalności i wierności." Zdaniem konsumentów, "Reklama sugeruje, że Red Bulla pomaga osiągnąć sukces, którym jest wielokrotne zapłodnienie żony przyjaciela."
Stanowisko Komisji Etyki Reklamy jest jednoznaczne
Z uchwały Komisji Etyki Reklamy z dnia 12 lipca wynika, że Zespół Orzekający przychyla się do treści skargi.
Mając na uwadze, jak istotne są uniwersalne wartości, jakimi są przyjaźń, lojalność i rodzina, skarżona reklama - w ocenie Zespołu Orzekającego - jest niezgodna z powszechnie przyjętymi zasadami etyki oraz dobrymi praktykami rynkowymi. Nie jest bez znaczenia, że odbiorcami przekazu w znacznej mierze mogą być osoby młode (wśród żargonu młodzieży popularny jest stereotypowy „Seba” i „Mati”) o nieukształtowanym wyczuciu poprawności społecznej i moralności. W tym kontekście przekaz bazujący na kreacji promującej brak lojalności i obraz fałszywego sukcesu może być wyjątkowo szkodliwy.
Komisja Etyki Reklamy odnosi się wyłącznie do treści reklamy. Kwestia spożywania napojów energetycznych typu Red Bull przez dzieci oraz młodzież pozostaje poza oceną Komisji.
Popularne
- "POLSKA GUROM" - Przemek Kucyk zgłasza się na Eurowizję. To jego topka polskiej (pop)kultury
- Nudna reklama Friza i Wersow. Recenzja "Friz & Wersow. Miłość w czasach online"
- Nikita i Cameraboy rozstali się? Mocny statement krąży w sieci
- Bagi na liście Forbes 30 under 30. Znalazł się tam szybciej od Friza
- Taylor Swift wydała POPrawny album. Dlaczego nie wrócę do "The Life of a Showgirl"? [RECENZJA]
- Polka zmarła na egzotycznej wyspie. Miała 27 lat i żywiła się wyłącznie owocami
- Antyki, czyli kuchnia babci na TikToku. Wywiad z ikonicznym twórcą
- Taylor Swift zdissowała Charli XCX. Nazwała ją warczącą chihuahuą
- Dawid Podsiadło zagra sekretny koncert dla wybrańców. Trzeba było zbierać tipy...