Profesor o polskim systemie edukacji. Nie szczędził słów

Profesor o polskim systemie edukacji. Nie szczędził gorzkich słów

Źródło zdjęć: © vibez / canva
Weronika Plucińska,
11.05.2023 15:45

Polski system edukacji jest tematem wielu dyskusji. Niektórzy mówią, że jest dobry, a inni zmieniliby w nim wszystko. Co na ten temat sądzą profesorowie? Prof. Krzysztof Biedrzycki nie szczędził gorzkich słów.

Nie można zaprzeczyć, że w polskiej szkole jest bardzo dużo materiału i często zdarza się, że uczniowie są nim wręcz przeładowani. Badania pokazują, że młodzież jest już zmęczona ilością materiału, jaką musi przyswajać każdego dnia. Wielu ekspertów dyskutuje, jak można poprawić sytuację uczniów.

Prof. Krzysztof Biedrzycki wypowiedział się na temat polskiego systemu edukacji. Jest on doktorem habilitowanym, historykiem literatury XX w. oraz badaczem edukacji. Wykłada na Uniwersytecie JagiellońskimInstytucie Badań Edukacyjnych.

Prof. Biedrzycki o polskim szkolnictwie

9 maja 2023 r. na portalu oko.press ukazał się artykuł autorstwa prof. Biedrzyckiego. Uczony komentuje polski system edukacji. Twierdzi, że mimo XXI w. polska szkoła nie rozwinęła się wystarczająco dobrze.

Technologia rozwija się w zadziwiająco szybkim tempie. Każdego dnia możemy usłyszeć m.in. o nowych wyzwaniach sztucznej inteligencji. Jednocześnie też zmienia się sposób myślenia społeczeństwa. Duży wpływ miała na to pandemia oraz trwająca wojna w Ukrainie.

Profesor podkreśla, że mimo rozwoju oraz zmian mentalności i obyczajów, gwałtownie maleje rola religii, a ludzie szukają wyjaśnień na temat świata.

"Młodzi ludzie patrzą w przyszłość z obawą, bo i zmiany klimatu muszą niepokoić, i gospodarka traci stabilność. Trudno wybierać zawód, skoro trzeba będzie go co kilka lat zmieniać" - pisze Krzysztof Biedrzycki na portalu oko.press.

Najważniejsze: dać jak najwięcej informacji

Profesor UJ przypomina, że od 2016 r. polski system edukacji nie zmienił się. Opowiada też, że szkolnictwo w Polsce skupia się na przekazie wiedzy na programach niby akademickich. Twierdzi tym samym, że wygląda to jak przygotowanie uczniów do każdego rodzaju studiów.

Jak sam pisze, chodzi o przekazanie możliwie jak największej ilości materiału. Biedrzycki uważa, że gdy uczniowie przyswoją cały materiał i tak nie będą wiedzieli, co zrobić. Tłumaczy to faktem, że nie będą potrafić krytycznie zweryfikować informacji ani samodzielnie zweryfikować faktów.

"W natłoku materiału na myślenie i radzenie sobie z asymilacją wiedzy nie ma czasu ani siły" - dodaje profesor.

Wszystko jest na odwrót

Badania mózgu pokazują, że proces uczenia się ma być oparty na:

  • uwadze;
  • aktywnym zaangażowaniu;
  • informacji zwrotnej o błędach;
  • konsolidacji wiedzy.

Krzysztof Biedrzycki podkreśla, że obowiązująca podstawa programowa ignoruje naukę o mózgu oraz psychologię uczenia się. Twierdzi on, że została napisana tak, jakby świat zatrzymał się sto lat temu.

Profesor porównuje nawet program naukowy polskiego gimnazjum z 1922 r. System stosowany ponad 100 lat temu miał mniej przytłaczać gotową wiedzą oraz zachęcać uczniów do samodzielnego docierania do pewnych źródeł, aby rozbudzić w nich ciekawość świata.

Jak naprawić polską edukację?

Wykładowca UJ zaproponował, jak mogłaby wyglądać nowa podstawa programowa. Zainspirował się w szczególności szkolnictwem w Finlandii, ale nie zignorował doświadczeń Polski z podstawami programowymi.

Według prof. Biedrzyckiego kształcenie ogólne musi obejmować całość edukacji. Wszystkie przedmioty powinny być podporządkowane konkretnym celom. Biedrzycki twierdzi, że nie trzeba tworzyć wspomnianych celów od nowa, ponieważ można przyjąć kompetencje opisane na podstawie zaleceń Parlamentu Europejskiego.

Profesor UJ stworzył również hierarchę kompetencji, jaka mogłaby obowiązywać:

  • kompetencje poznawcze (ciekawość świata);
  • kompetencje komunikacyjne (porozumiewanie się w języku ojczystym oraz językach obcych);
  • kompetencje naukowe (w tym matematyczne);
  • kompetencje społeczne (w tym obywatelskie i zawodowe oraz związane z przedsiębiorczością);
  • kompetencje cyfrowe;
  • kompetencje kulturowe;
  • kompetencje związane z życiem osobistym (w tym zdrowotne).

Co sądzicie o propozycji prof. Biedrzyckiego?

źródło: wiez.pl,

Co o tym myślisz?
  • emoji serduszko - liczba głosów: 2
  • emoji ogień - liczba głosów: 0
  • emoji uśmiech - liczba głosów: 0
  • emoji smutek - liczba głosów: 0
  • emoji złość - liczba głosów: 0
  • emoji kupka - liczba głosów: 0