UOKiK wymierzył karę influencerom. A wystarczyło oznaczać reklamy
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wymierzył kary influencerom oraz firmie, która nakazywała oznaczać współprace w sposób niezgodny z przepisami.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał firmę Olimp Laboratories karą 5 mln zł za wymaganie od współpracujących ze spółką influencerów stosowania znaczników niezgodnych z obowiązującymi przepisami. - Reklamodawca jako profesjonalista, stworzył i udostępnił współpracującym influencerom niezgodne z obowiązującym prawem zalecenia, których zastosowania wymagał. Obowiązek ujawniania płatnej współpracy leży zarówno po stronie twórców internetowych, agencji, jak i właśnie reklamodawców. Nie mogą oni przekazywać wytycznych, które przeczą prawidłowemu oznaczaniu treści reklamowych lub sugerują możliwość omijania obowiązującego prawa - podkreślił Tomasz Chróstny, prezes UOKiK w komunikacie.
Podobne
- Żartują z przemocy domowej. Niesmaczna reklama Kebaba u Szybkiego
- Natan Marcoń promuje scam? Bóg estetyki odpowiada na zarzuty
- OjWojtek wypuścił swoje płatki. Zdradził, jakie miał wątpliwości
- Monika Kociołek ukrywa współprace? UOKiK nie będzie zadowolony
- Wersow będzie miała problemy? UOKiK przygląda się Dr Smile
- Charakter stosowanych znaczników, a często także ich umiejscowienie, powodowały, że z publikacji nie wynikał jednoznacznie ich komercyjny charakter. Co więcej, mimo prowadzonego już postępowania wyjaśniającego, w korespondencji z twórcami spółka zalecała nieujawnianie celu handlowego oraz stosowanie niejasnej dla użytkownika formuły, treści i formy promocji, bez wyraźnego wskazywania, że jest to reklama - wyliczono w komunikacie UOKiK.
Kara nie ominęła influencerów współpracujących z Olimp Laboratories
Oprócz ukarania spółki, UOKiK ukarał także influencerów współpracujących z firmą. Zarzuty trójce celebrytów postawiono w połowie 2022 r., teraz jednak UOKiK podał wymiary kar. Najmniej, bo tylko 5 tys. zł zapłaci Katarzyna Olesiewicz-Szuba. Katarzyna Dziurska będzie musiała zapłacić 16 tys. zł, a najwięcej, bo ponad 23 tys. zł zapłaci reprezentant Polski w skoku o tyczce Piotr Lisek.
Jak podkreśla prezes UOKiK Tomasz Chróstny: - Konsekwentnie eliminujemy praktyki w zakresie nieprawidłowego oznaczania treści reklamowych w mediach społecznościowych. Interweniując, sięgamy po różne narzędzia. Przygotowaliśmy Rekomendacje, które wskazują dobre praktyki zgodne z obowiązującym od dawna prawem. Przeprowadziliśmy na szeroką skalę akcje edukacyjne. Zapewniliśmy przestrzeń na dostosowanie się wszystkich przedsiębiorców zaangażowanych w promowanie komercyjnych treści w sieci. Teraz nadszedł czas, aby te zasady egzekwować.
Popularne
- Ile lat więzienia czeka Brainroty z TikToka? Bombardiro Crocodilo pocierpi najdłużej
- Julia Żugaj wzruszona sukcesem swojego chłopaka? "Jestem dumna"
- Zestawy Reziego w Pasibusie. Ile kosztuje zaskakująca nowość?
- Czy 100 ludzi pokona goryla? Absurdalne pytanie rozpala internet
- Viral Kebab już otwarty. Co wiadomo o nowym biznesie Ekipy?
- Łatwogang nagra collab z bbno$? Internauci muszą spełnić jeden warunek
- Lokal sushi sparodiował zmarłego kilka dni temu rapera. "Joka zszedł z nieba"
- Przez 18 lat kąsały go węże. Teraz jest niezniszczalny
- Kick ma beef z TVP 2. Telewizja Polska bierze się za nielegalne streamy