Polskie firmy padają jak muchy. Eksperci biją na alarm
Coraz więcej przedsiębiorców w Polsce decyduje się na zawieszenie działalności gospodarczej. W 2023 r. taką decyzję podjęło niemal 250 tys. właścicieli firm. Z czego wynika taki stan rzeczy?
Coraz więcej przedsiębiorców w Polsce decyduje się na zawieszenie działalności. Wywiadownia Dun&Bradstreet Poland przeprowadziła badania dla "Rzeczpospolitej", z których jasno wynika, że w porównaniu z 2022 r. liczba zawieszeń działalności gospodarczej wzrosła o 61 proc. Co więcej, w porównaniu z okresem przed wybuchem pandemii Covid-19 wzrosła o blisko 250 proc.
Podobne
- Kolejny Janusz na rynku pracy. Potencjalne pracownice powinny się bać
- Polacy są roszczeniowi? Ekspertka przeszarżowała w ocenie [OPINIA]
- Pracuje w "firmie z warzywozem". Chwali się, ile zarabia
- Wraca niebezpieczna moda wśród nastolatków. Badacze biją na alarm
- Nauczyciele WF biją na alarm. Uczniowie nie chcą ćwiczyć?
Wywiadownia Dun&Bradstreet Poland poinformowała również, że już w styczniu 2024 r. na zawieszenie działalności zdecydowało się kolejne 12,9 tys. przedsiębiorców. Do branży, w których najczęściej dochodzi do zamknięcia firm, należą:
- budowlana,
- handlowa,
- badawcza,
- naukowa,
- przemysłowa,
- transportowa,
- hotelarska,
- gastronomiczna.
Coraz więcej zawieszanych działalności
Tomasz Starzyk, rzecznik prasowy wywiadowni Dun&Bradstreet Poland, skomentował kwestię coraz częstszego zawieszania działalności przez przedsiębiorców. W rozmowie z "Rzeczpospolitą" przyznał, że niedobrą wiadomością dla społeczeństwa jest fakt, że wysoko w rankingu zamykania firm znalazła się branża naukowo-badawcza.
- W 2023 r. najwięcej, blisko 53 tys., zawieszono firm budowlanych, co w porównaniu z 2022 r. stanowi wzrost o 65 proc. 37 tys. firm w ostatnim roku zawieszono w szeroko rozumianym sektorze handlu. Zarówno tego hurtowego, jak i detalicznego, co stanowi wzrost o połowę w zestawieniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Pewnym zaskoczeniem i bardzo złą wiadomością dla polskiego społeczeństwa jest pojawienie się na wysokiej pozycji branży naukowo-badawczej. Ogółem w 2023 r. zawieszono działalność nieco ponad 24 tys. takich firm, co świadczy o poważnych problemach finansowych firm badawczych i przekłada się na wyhamowanie innowacyjności polskich firm - powiedział dla "Rzeczpospolitej" Tomasz Starzyk.
Jak informuje "Rzeczpospolita", najbardziej dynamicznie rosła liczba zawieszonych działalności w sektorze HoReCa. Jest to popularne łączne określenie sektora hotelarskiego oraz gastronomicznego. Wywodzi się z od słów hotel, restaurant oraz catering. W 2023 r. w branży HoReCa zawieszono aż 17 tys. firm. W porównaniu w 2022 r. oznacza to wzrost o blisko 260 proc. Przed wybuchem pandemii Covid-19 w 2020 r. w tym sektorze notowano zaledwie pięcioprocentowy spadek liczby zawieszanych hoteli i restauracji.
- Jeśli chodzi o handel, zaskoczeniem jest obecność na liście sklepów internetowych. Branża e-commerce od lat należy w Polsce do rozwijających się najbardziej dynamicznie. Duża konkurencja na rynku sprawia jednak, że wiele biznesów nie wytrzymuje. Upada lub zostaje zawieszonych. Łącznie w całym 2023 roku zniknęło 7,2 tys. sklepów sprzedających w sieci. W porównaniu z rokiem ubiegłym stanowi to wzrost o ponad 49 proc. - powiedział dla "Rzeczpospolitej" Tomasz Starzyk.
Przedsiębiorcy coraz częściej zawieszają działalność
Prof. Jacek Tomkiewicz, dziekan Kolegium Finansów i Ekonomii Akademii Leona Koźmińskiego, w rozmowie z "Rzeczpospolitą" przyznał, że koniunktura w kraju nie sprzyja przedsiębiorcom. Podkreślił, że 2023 r. był dla naszej gospodarki bardzo słaby, a w dwóch pierwszych kwartałach zanotowano recesję.
- Za cały rok PKB wzrósł o niecałe 0,5 proc. Słaba koniunktura, siłą rzeczy, musi się odbić na sytuacji przedsiębiorstw, szczególnie tych mniejszych, które nie mają zasobów pozwalających na przetrwanie okresu dekoniunktury. Tym razem nie było takiego wsparcia, jak w czasie pandemii, więc często jedynym wyjściem było zamknięcie działalności. Struktura odpowiada mniej więcej naszej gospodarce. Raczej nie ma podstaw, by twierdzić, że ta czy inna branża wyjątkowo słabo sobie radzi - powiedział prof. Jacek Tomkiewicz.
Źródło: Rzeczpospolita
W temacie społeczeństwo
- Tampony z gąbki morskiej przejmują social media? Ginekolodzy biją na alarm
- Influencerzy wspierają program dla młodych. Pojawili się na gali podsumowującej "Godzinę dla MŁODYCH GŁÓW"
- Influencer zginął na oczach widzów. Tragiczny finał lotu Tang Feijiego
- Legalizacji nie będzie. Rząd przedstawił mocne stanowisko
Popularne
- Julia Wieniawa - "Światłocienie" nudzą i bawią [RECENZJA]
- Antyki, czyli kuchnia babci na TikToku. Wywiad z ikonicznym twórcą
- Znamy cenę biletów na Doję Cat. Na miejsca przy samej scenie trzeba się wykosztować
- Nowa dziewczyna Wardęgi została youtuberką. Ujawniła swój cel
- Bagi na liście Forbes 30 under 30. Znalazł się tam szybciej od Friza
- Lola Young odwołała trasę koncertową? Wszystko przez dramatyczny wypadek na scenie
- Monika Kociołek nie dostała paczki od Apple. Ma pretensje do firmy?
- Wejdą nowe smaki Wojanków? Internet huczy od pogłosek
- 5 epickich zestawów McDonald's. Ślinka cieknie na sam widok