Koniec z zamawianiem jedzenia? Nadciąga widmo kryzysu
Nawet 70 proc. pracowników świadczących usługi przez aplikacje może zrezygnować z pracy. W tle decyzje Parlamentu Europejskiego.
Dostawcy jedzenia oraz przewoźnicy osób udzielający usług przez aplikacje stali się normalnością. Każdego dnia mijamy osoby z charakterystycznymi plecakami, w których czeka ciepłe jedzenie. Niestety, aż 70 proc. z nich może zrezygnować z pracy. Powodem prawdopodobne decyzje Parlamentu Europejskiego.
Podobne
- Zmiany dla kierowców Bolta i Ubera. To historyczna decyzja
- Ludzie stracą dostęp do żywności? Widmo kryzysu jest coraz silniejsze
- Sławomir Mentzen kontra fakty. Polityk wybiela niemiecką partię AfD
- Ukraiński tiktoker planuje strajk. Na celowniku Uber i Bolt
- Zarobki w Parlamencie Europejskim. Nawet najmłodsi zgarną sporą kasę
Dostawcy jedzenia oraz przewoźnicy osób znikną z polskich ulic?
Kamil Leszczyński, prezes Eternis, firmy, która dostarcza e-platformom jak Uber, Bolt, Glovo czy Wolt pracowników dorywczych, rozmawiał z "Rzeczpospolitą". Przyznał, że istnieje realny scenariusz, że nawet 70 proc. osób świadczących usługi przez aplikacje może zrezygnować z pracy. Wszystko dlatego, że Parlament Europejski pracuje nad uregulowaniem statusu gig-workerów (osób niemających etatu, ale wykonujących różne zadania przez aplikacje) oraz nadaniem im więcej praw.
Plan Parlamentu Europejskiego zakłada, iż pracownicy działający dzięki aplikacjom mogliby korzystać z gwarancji minimalnego wynagrodzenia, norm czasu pracy, a także płatnego urlopu oraz tzw. chorobowego.
- Zamknięcie pracy platformowej w ramach etatu spowoduje odpływ pracowników z branży. Wzrosną też koszty związane z działalnością platform i partnerów flotowych. Aby zachować płynność biznesów, firmy będą miały do wyboru: zaproponować kierowcom i dostawcom o wiele niższe stawki niż obecnie, co poskutkuje migracją pracowników do innych branż, albo znacznie podnieść ceny - powiedział Kamil Leszczyński w rozmowie z "Rzeczpospolitą".
Kamil Leszczyński podkreśla, że jeśli Parlament Europejski wprowadzi nowe przepisy bez konsultacji z kierowcami, partnerami flotowymi, a także e-platformami, gwałtownie spadnie liczba chętnych do pracy. Dodatkowo ceny dostaw oraz usług przewozowych bardzo wzrosną. Prezes Eternis uważa, że nawet o połowę.
Jak donosi "Rzeczpospolita", Uber już grozi podwyżkami cen o 40 proc. Szefowa działu mobilności w Europie, Anabel Díaz, na łamach "Financial Times" ostrzegła nawet, że firma może wstrzymać działalność w setkach europejskich miast.
Źródło: Rzeczpospolita
W temacie społeczeństwo
- Polska staje do walki z kryzysem demograficznym. Czy "Rządowy Tinder" rozwiąże problem?
- Bolt Lokalnie już jest. Możesz zamówić przejazd z osobą płynnie mówiącą po polsku?
- We Wrocławiu pojawi się świąteczny tramwaj. Św. Mikołaj rozda grzecznym upominki
- Kolacja z Natsu wystawiona na licytację. Pieniądze pójdą na szczytny cel
Popularne
- Co zapamiętamy z Vibez Creators Awards 2025? Najlepsze momenty gali
- Zasięgi to nie wszystko. Dziś influencerzy budują imperia
- Kolacja z Natsu wystawiona na licytację. Pieniądze pójdą na szczytny cel
- Zatrzęsienie influencerów na Vibez Creators Awards. Zdjęcia z gali
- Influcenter przyciągnie tłumy? Nowy stacjonarny sklep Ekipy
- Wersow, Andziaks czy Makówka? Oceniamy 1. tydzień vlogmasów
- Bolt Lokalnie już jest. Możesz zamówić przejazd z osobą płynnie mówiącą po polsku?
- Patec atakuje ostatni szczyt z Krony Ziemi. Dlaczego Elbrus jest tak problematyczny?
- Dawid Kwiatkowski szuka swojego numeru jeden. Chce zabrać na kolację, kupić kwiaty





