lifestyle
Stworzyła tampony, które odpowiadają kobiecej anatomii. Te, które dobrze znacie, wymyślili mężczyźni
Czy H&M wyśmiewa problemy mężczyzn?

Reklama H&M WYŚMIEWA samobójstwa mężczyzn? Dlaczego w 2021 roku COŚ takiego ma miejsce?

Źródło zdjęć: © Facebook, Kolaż: Vibez
Oliwier NytkoOliwier Nytko,20.09.2021 11:10

Firma H&M chciała być chyba śmieszna, ale... coś nie wyszło. Głupim sloganem, reklamującym aplikację, wyśmiali mężczyzn zmagających się z problemami. Brawo, oto jak wielka korporacja nie umie w reklamę.

bEJQakgj

Aktualizacja: na końcu zostało dodane oświadczenie firmy z Facebooka.

Opisywałem już kilka razy to, jak ogromne i wielomilionowe korporacje zdają się wyśmiewać ważne problemy. Chwilę temu Carrefour sprzedawał koszulki, które wyśmiewały m.in. anoreksję czy problemy z alkoholem. Teraz jednak czara goryczy została przelana w najgorszy możliwy sposób. Bo oto H&M, jedna z największych marek modowych, chciała zrobić SUPER reklamę. Tylko zamiast zwykłej kontrowersji wyszło jedno wielkie :poop:, które nie ma sensu, a jedynie wzburza ludzi.

Kampania "Mężczyzna nie prosi o pomoc"

Krzysztof Rzepkowski - "trener sprzedaży i szkoleniowiec" - opublikował w niedzielę zastanawiający post. Wybrał się ze swoim synem do sklepu i jego uwagę zwrócił dziwny plakat. W sklepie H&M - jak pisze - "na każdym regale" widniała poniższa grafika:

H&M plakat "Mężczyzna nie prosi o pomoc. Nie musi bo..."
H&M plakat "Mężczyzna nie prosi o pomoc. Nie musi bo..." (Kacper Rzepkowski , Facebook)

"Mężczyzna nie pros o pomoc. Nie musi, bo…"

A dalej, już mniejszą czcionką, możemy się dowiedzieć, że chodzi o aplikację modową, która pozwala automatycznie dopasować styl do każdego faceta. Bo wiecie, faceci przecież nie lubią prosić kogoś o pomoc w doborze ubrań. ALE BEKA XD

bEJQakgl

Jak ktoś dopuścił do tego?

To jest jawne wyśmiewanie depresji i problemów u mężczyzn - pod płaszczykiem "ciekawej" reklamy. Rzepkowski w dalszej części posta dobitnie wytłumaczył, o co chodzi:

W zeszłym roku w Polsce niemal 6 tysięcy osób popełniło samobójstwo, z czego 4,6 tysiąca to mężczyźni. W tym samym roku 205 tys. kobiet leczyło się na depresję w ramach publicznej służby zdrowia, a tylko 68 tys. mężczyzn.

Tak, 76% osób, które popełniły samobójstwo w Polsce to mężczyźni. To nie jest rozkład 50-50. Nawet nie 48-52, patrząc na rozkład kobiet i mężczyzn w Polsce. Statystycznie, to faceci mają większą "szansę" na zakończenie swojego życia samobójstwem. To brzmi okropnie, ale tak wyglądają fakty.

Dlaczego tak się dzieje?

Kultura maczo, wpajanie facetom "męstwa" czy sugerowanie, ze "prawdziwy mężczyzna nie płacze". Można byłoby wymieniać to wszystko godzinami, gdyż problemów jest masa. Niestety od lat mamy ten sam problem: świadomość o problemach mężczyzn rośnie, ale kultura oraz wychowanie stoją w miejscu. Od najmłodszych lat wszyscy faceci słyszą, że "nie mogą płakać", muszą stanowić podporę dla "biednych i zapłakanych dziewczynek", no i ogólnie "facet musi być męski oraz NIE MOŻE pokazywać słabości". Wydaje mi się, że H&M uderza właśnie w to z całą siłą, wyśmiewając równocześnie ten problem.

Młodzi mężczyźni są od zawsze uczeni, że "prawdziwy, męski facet" nie może okazywać żadnych słabości. Jeżeli coś się stanie, to nie powinien mówić o tym otoczeniu, gdyż… to ON musi być tym "silnym" członkiem społeczeństwa i podporą dla innych.

bEJQakgn

Myślcie, że to relikt przeszłości? Jak niestety widać po statystykach, dalej to trwa. Za moich czasów (tj. obecnie, bo mam "jedyne" 21 lat) nastąpiła mała poprawa. Zdecydowanie więcej młodych mężczyzn zaczęło się otwierać ze swoimi problemami. I bardzo dobrze, ponieważ normalizacja tego, że "każdy może się czuć źle, nawet FACET", to krok w dobrą stronę.

Tylko problemem jest nauczanie. Przykład idzie od góry - a obecnie przykład dają osoby, których przekonania ulokowane są w średniowieczu. Spójrzcie: Czarnek chce wprowadzać te całe "cnoty niewieście" czy też ponowne posyłanie kobiet do domu, "niech wychowują dzieci" itp. Ergo, odejście od tego, o co walczyły feministki od lat.

bEJQakgt

Co to oznacza dla mężczyzn? Cóż, oni znowu będą uczeni i szykowani do bycia głowami rodzin. Ergo: "MUSISZ pracować na rodzinę i ją utrzymywać". Stres związany z pracą, zapewnienie dobrego bytu rodzinie czy po prostu walka o bycie "męskim" w oczach społeczeństwa będzie znowu na piedestale.

H&M w nieczuły sposób podeszło do poważnego problemu

Facet powinien mieć takie samo prawo i "przyzwolenie społeczne" na proszenie o pomoc, co kobieta. Każdy powinien móc głośno mówić o swoich problemach i, co najważniejsze, nie bać się robić tego. Jak jest teraz? Lepiej, ale nadal nieidealnie. Prawdą jest, że mężczyźni nadal popełniają więcej samobójstw. Musimy raczej walczyć z takimi rzeczami, a nie żartować sobie i wykorzystywać ten problem w kiepskiej kampanii reklamowej.

bEJQakgu

Świetnie podsumowała to Olga Woźna, znana na Instagramie jako psycholog.seksuolog:

Dlatego powtarzam i tutaj.
Mężczyzna może prosić o pomoc.
Mężczyzna może płakać.
Mężczyzna może korzystać ze wsparcia psychoterapeutki_ty.
Mężczyzna może mieć depresję.
Mężczyzna może sobie nie radzić.
Mężczyzna może czuć się źle psychicznie.

Nawet głupi mem z moją ulubioną małpą zdaje się 100 razy lepiej zwracać uwagę na problem mężczyzn niż gigakorporacja H&M:

Gdy mem jest bardziej wartościowy, aniżeli kampania reklamowa H&M
Gdy mem jest bardziej wartościowy, aniżeli kampania reklamowa H&M (Internet)

Wysłałem zapytanie do rzecznika prasowego H&M o komentarz firmy ws. plakatu. W momencie publikacji artykułu nie otrzymałem odpowiedzi.

Aktualizacja 13:00: H&M odpowiedziało

Firma odpowiedziała:

bEJQakgv

Przepraszamy! Za nasze hasło promujące nową funkcję „My Style Corner” w aplikacji H&M.

Jako firma odzieżowa stworzyliśmy dla naszych Klientów narzędzie, które pomaga w doborze garderoby i stylizacji. W kampanii promującej to narzędzie posłużyliśmy się hasłem, które w naszej intencji miało odnosić się wyłącznie do decyzji zakupowych. Teraz dostrzegamy jednak, że hasło i sposób, w jaki je zaprezentowaliśmy, może być odczytywane w rozmaity, dla wielu krzywdzący sposób. Dlatego pragniemy podkreślić, że każdy może i powinien prosić o pomoc, jeśli tego potrzebuje.
Jako firma wsłuchujemy się zawsze w głosy Klientów i bardzo poważnie traktujemy ich opinie.

Kierujemy się takimi wartościami jak otwartość, empatia i zrozumienie, i jesteśmy wdzięczni za pokazywanie nam momentów, w których powinniśmy bardziej się starać. Raz jeszcze przepraszamy i informujemy, że usuwamy materiały ze sklepów.

Co o tym myślisz?
  • serduszko
  • ogień
  • uśmiech
  • smutek
  • złość
  • kupka
Komentarze (0)
arrow
Na Śląskim Uniwersytecie Medycznym chyba wciąż ktoś myśli, że molestowanie to wynik zbyt krótkiej spódniczki