Shein i Temu trafiły pod lupę UOKiK

UOKiK w akcji. Chińskie sklepy internetowe mają problemy?

Źródło zdjęć: © Canva / Canva
Weronika Paliczka,
23.05.2024 12:30

Mimo braku wielu skarg, nad Shein i Temu zawisły czarne chmury. Ich działalności postanowił przyjrzeć się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Wcześniej na podobny krok zdecydowały się inne europejskie urzędy.

Chińskie sklepy internetowe od lat cieszą się niesłabnącą popularnością. Wszystko zaczęło się od Aliexpress, które oferuje swoim klientom produkty w zaskakująco niskich cenach. Problemem strony był długi czas oczekiwania na wysyłkę, a także słaba jakość produktów. To jednak nie zniechęciło klientów, którzy w dalszym ciągu napędzali machinę sprowadzania chińskich przedmiotów do Polski.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Największa spina w Sabotażyście. Yoshi: Prawie się pobiliśmy z Dubielem

Shein i Temu mają kłopoty?

Działalności sklepów SheinTemu od dłuższego czasu przyglądają się organizacje pozarządowe oraz urzędy europejskie. Aktywiści zarzucają sklepom oferowanie nieludzkich warunków pracy oraz zanieczyszczanie planety. Urzędnicy są natomiast zaniepokojeni praktykami, które mogą wprowadzać klientów w błąd.

Działalności sklepów internetowych postanowił się przyjrzeć także polski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Kamila Guzowska, starsza specjalistka w UOKiK powiedziała w rozmowie z "Wirtualnymi Mediami", że urząd monitoruje "działalność tych platform przede wszystkim pod kątem przestrzegania praw konsumentów" i sprawdza, "jak prezentowane są ważne informacje dla kupujących".

- W ostatnich trzech latach na stronę Temu (spółka Whaleco Technology Limited) wpłynęło 7 skarg, na Shein (Infinite Styles Services Co. Ltd) - 11. Z doświadczenia wiemy, że sporadyczność skarg nie przekłada się w żaden sposób na skalę problemu - dodaje Guzowska.

UOKiK wymienia korespondencję z Shein i Temu

Kamila Guzowska informuje: - Obie spółki nawiązały kontakt z Urzędem, trwa wymiana korespondencji. Ze względu na szeroki zakres potencjalnych nieprawidłowości nie wykluczamy wszczęcia postępowań wyjaśniających, a następnie, jeśli okazałoby się to zasadne - postawienia zarzutów, które mogą skutkować karą do 10 proc. obrotu.

W odpowiedzi na zarzuty Temu wystosowało oświadczenie skierowane do "Wirtualnych Mediów". W dokumencie napisano: "Temu rozpoczęło działalność w Polsce rok temu. Przez cały ten czas uważnie słuchamy opinii klientów, organów regulacyjnych i grup wspierających konsumentów. Aktywnie dostosowujemy nasze usługi do lokalnych praktyk i preferencji, a także zobowiązujemy się do pełnej zgodności z przepisami prawa i regulacjami obowiązującymi na rynkach, na których działamy. Naszym celem jest nie tylko spełnianie minimalnych wymogów prawnych, ale dorównywanie do najwyższych standardów i najlepszych praktyk".

"Jeśli chodzi o zapytanie UOKiK, traktujemy je bardzo poważnie. Mamy nadzieję kontynuować nasz dialog z odpowiednimi interesariuszami w celu poprawy usług Temu dla konsumentów. Tam, gdzie zidentyfikujemy obszary wymagające poprawy, jesteśmy chętni do współpracy w celu ulepszenia naszych usług i naprawienia wszelkich niedociągnięć. (…) Dążymy do zapewnienia bezpiecznej i usługi o wysokim stopniu zaufania, która jest ceniona przez konsumentów i wnosi dla nich znaczącą wartość dodaną. Zależy nam na przejrzystości i pełnej zgodności ze wszystkimi obowiązującymi przepisami i regulacjami" - dodaje rzecznik firmy.

W komunikacie przesłanym redakcji Vibez biuro prasowe Shein dodaje: "Jesteśmy w kontakcie z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, aby odnieść się do podnoszonych kwestii. Przykładamy ogromną wagę do przestrzegania zasad przejrzystości i odpowiedzialności. Zamierzamy dalej ściśle współpracować ze wszystkimi partnerami, instytucjami oraz organami władzy w Polsce, aby zapewnić klientom SHEIN bezpieczne i przyjemne zakupy".

Źródło: "Wirtualne Media"

Fundusze Europejskie dla młodych
Co o tym myślisz?
  • emoji serduszko - liczba głosów: 0
  • emoji ogień - liczba głosów: 0
  • emoji uśmiech - liczba głosów: 0
  • emoji smutek - liczba głosów: 0
  • emoji złość - liczba głosów: 0
  • emoji kupka - liczba głosów: 0