Rowerem po Polsce

Poznaj Polskę na dwóch kołach

Źródło zdjęć: © Canva / Canva
Jakub TyszkowskiJakub Tyszkowski,22.10.2024 13:15

Unia Europejska od lat wspiera rozwój tras i infrastruktury rowerowej. W ten sposób zachęca do częstszego korzystania z tego ekologicznego środka transportu. Oto popularne szlaki rowerowe w Polsce, które istnieją dzięki wsparciu funduszy unijnych. Znacie je wszystkie?

Materiał powstał we współpracy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej ze środków Funduszu Rozwoju Regionalnego.

VeloMałopolska

VeloMałopolska to sieć ośmiu tras rowerowych, które przebiegają przez turystyczne perły Małopolski. Od Puszczy Niepołomickiej, przez Pieniny, Spisz, po pogórza i Tatry. Miłośnicy dwóch kółek mogą się cieszyć z 650 km tras. Docelowo w ramach projektu ma powstać 1000 km dróg rowerowych o najwyższym europejskim standardzie EuroVelo. Pieniądze unijne pozwoliły sfinansować nie tylko same ścieżki dla rowerów, ale też mosty, kładki nad rzekami czy miejsca odpoczynku. Dotychczas Unia Europejska wydała na projekt blisko 100 mln zł w ramach małopolskiego programu regionalnego 2014-2020. Inicjatywa cieszy się ogromną popularnością, bo tylko w samym 2023 r. na drogach VeloMałopolska pojawiło się ok. 2,2 mln cyklistów. W budżecie unijnym na lata 2021-2027 przewidziane są fundusze na dalszą rozbudowę infrastruktury rowerowej w Małopolsce.

Warto wspomnieć, że VeloMałopolska jest częścią Wiślanej Trasy Rowerowej. To idea utworzenia szlaku rowerowego wzdłuż Wisły, najdłuższej rzeki w Polsce. Biegnie od źródeł rzeki w Beskidach aż po ujście w Gdańsku. Szlak jest na razie wytyczony częściowo, a do dyspozycji rowerzystów oddano fragmenty na terenie czterech województw: śląskiego, kujawsko-pomorskiego, małopolskiego i śląskiego. Dalsze prace nad kolejnymi odcinkami Wiślanej Trasy Rowerowej będą wspierane z funduszy UE na lata 2021-2027, z programów regionalnych różnych województw.

Green Velo

Spektakularny. Imponujący. Widowiskowy. Trudno w innych słowach opisać Green Velo. Jest to szlak rowerowy, który wiedzie przez pięć województw wschodniej Polski - warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, podkarpackie i świętokrzyskie. Na liczącej ponad 2000 km trasie czeka wiele zabytków i cudów natury m.in. Puszcza Augustowska, Biebrzański Park Narodowy, cerkwie w Radrużu i Chotyńcu, Pogórze Przemyskie, Sandomierz, Rzeszów, rzeka San. Szlak wpływa na rozwój małych przedsiębiorców - obiekty noclegowe i gastronomiczne położone obok niego mogą uzyskać status Miejsca Przyjaznego Rowerzystom, co pozwala na otrzymanie preferencyjnej pożyczki na rozwój. Koszt powstania Green Velo wyniósł ok. 274 mln zł, z czego 85 proc. stanowiły fundusze unijne z Programu Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013.

Szlak wokół Tatr

Tatry są jednym z najpiękniejszych pasm górskich w Europie Środkowej. Pasjonaci tego cudu natury wyszli z inicjatywą stworzenia transgranicznego szlaku rowerowego, który wiódłby przez malowniczy górski region. Projekt "Szlak wokół Tatr" zakłada realizację liczącej ponad 250 km pętli wokół gór na obszarze Polski i Słowacji. Na cyklistów czekają do odkrycia miejsca o unikalnej wartości krajobrazowej, kulturowej, historycznej i przyrodniczej. Z istnienia szlaku korzystają lokalni przedsiębiorcy, którzy mogą się starać o uzyskanie statusu Miejsca Przyjaznego Rowerzystom dla swojego obiektu noclegowego lub gastronomicznego. Czwarty etap projektu uzyskał dofinansowanie z funduszy unijnych na lata 2021-2027 w wysokości niemal 4 mln euro (ok. 17 mln zł). W poprzednich latach realizowane były trzy wcześniejsze części, na które pozyskaliśmy ponad 5,7 mln euro w latach 2007-2013 oraz prawie 9 mln euro w latach 2014-2020. Wszystkie fundusze pochodzą z programów współpracy transgranicznej Polski i Słowacji.

R10

R10 to nazwa polskiego fragmentu szlaku rowerowego EuroVelo 10 (Velo Baltica), który przebiega wokół Morza Bałtyckiego. Odcinek w Polsce ma długość ok. 600 km i może być świetnym pomysłem na tygodniową przygodę na dwóch kółkach w otoczeniu pięknej natury oraz niezwykłych widoków. Punktem startowym jest Świnoujście, a koniec znajduje się przy granicy z obwodem królewieckim w Rosji. Budowa sieci tras rowerowych Velo Baltica na odcinku polskim była możliwa dzięki wsparciu funduszy . Dofinansowanie pochodziło z zachodniopomorskiego programu regionalnego (w wysokości prawie 50 mln zł) oraz z jego odpowiednika w województwie pomorskim (ponad 96 mln zł). 

Dajcie znać, czy słyszeliście o istnieniu tych tras rowerowych. Nie zapomnijcie podzielić się zdjęciami z podróży dwoma kółkami przez Polskę!

Źródła: fundusze.malopolska.pl

funduszeeuropejskie.gov.pl

szlakwokoltatr.eu

greenvelo.pl

Materiał powstał we współpracy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej ze środków Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Odkryj magię nie tylko otrzymywania, ale również dawania
Co o tym myślisz?
  • emoji serduszko - liczba głosów: 6
  • emoji ogień - liczba głosów: 1
  • emoji uśmiech - liczba głosów: 4
  • emoji smutek - liczba głosów: 0
  • emoji złość - liczba głosów: 0
  • emoji kupka - liczba głosów: 4
Jajacek,zgłoś
Po te wszystkie trasy? Czy jak raz w roku przejadę się rowerem to będę zdrowszy i mądrzejszy? Propagujmy raczej codzienne dojeżdżanie do pracy rowerem, zamiast tych wszystkich kosztownych inwestycji.
Odpowiedz
0Zgadzam się1Nie zgadzam się
zobacz odpowiedzi (1)
dsfsd,zgłoś
na to tez pieniadze z kop pojda ?
Odpowiedz
0Zgadzam się0Nie zgadzam się
bart,zgłoś
Większość szlaków rowerowych w Polsce poza tymi typowo leśnymi przeplata się ze zwykłymi drogami po których jest normalny ruch samochodowy. Często bez wyznaczonego pasa jedynie dla rowerów. Jeżdżę na rowerze od naprawdę wielu lat i uważam, że jazda zwykłą drogą razem z samochodami to generalnie samobójstwo dla rowerzysty. Mało tego, pomimo różnych kampanii, lepszego oznakowania, to kierowcy jeżdżą tylko bardziej agresywnie i jeszcze mniej uwagi zwracają na rowerzystów.
Odpowiedz
8Zgadzam się0Nie zgadzam się
zobacz odpowiedzi (1)
Zobacz komentarze: 12